زوجتي وأمي
نزل قصتي بدون اسم
اتجوزتها وندمت ندم عمري يا إخواتي. كانت عاجباني بنت مؤدبة محجبة ومحترمة. كنت متابعها لمدة سنتين وأول ما وافقت تكلمني روحت خطبتها من أبوها لكنه رفضني. بعد فترة غير رأيه ووافق والحمد لله خطبتها ولبستها الخاتم. بس بعدها بدأت ألاحظ إن أمي بتقلل منها.
قبل ما نجيبها عروسة مثلا في فترة الخطوبة أمي قالت لها جهزي لنا قفة فيها طعام لحمة فراخ وبيض عشان عادتنا كده إحنا بنجيبلكم وأنتو تردوا لنا. بس لما جه وقت الفرح أمي ما جابتلهاش أي حاجة وأهلها
بعد ما جبتها البيت بعد تسع شهور خطوبة كانت فرحانة وكانت بتقوم بكل حاجة في البيت من الصبح لليل لكن أمي كانت بتعاملها باسلوب وطريقة مش حلوة نهائي نهائي . كنت لما أرجع آخر اليوم وتبدأ تحكيلي أقولها اصبري وهي كانت بتقول لي عارفة إني لازم أصبر بس أنت كمان دافع عني شوية. لكن لما كنت بروح لأمي كنت برجع لها وكأني مش سامع حاجة لحد ما بقت تبىكي وتشىتكي لي وأنا افتكرت
لحد ما جه رمضان 2022 رجعت البيت في الليل لقيتها بتقولي أختك ضربتني النهارده أول ما صحيت وأمك كملت عليا وشتمتني بأبشع الألفاظ. رحت لأمي عشان أواجهها بدأت تصرخ وتقولي هي بتملالك دماغك علينا وعايزة تبعدك عننا. طلعت لمراتي وقلت لها لو لقيتك بټعيطي أو بتشتكيلي تاني مش هنتفاهم خالص. وخرجت من البيت.
للأسف اليوم ده فضلت برة البيت فترة طويلة ولما رجعت ودخلت الأوضة لقيتها ماټت وسابت ورقة مكتوب فيها خليني لحد ما أبرد وبعدها قول لهم إني مت.
أنا
اللي حصل ده خلاني أفوق وأدرك إن الست لما تكون محترمة وجدعة لازم الواحد يحافظ عليها ويحميها مش يسيبها ټنهار وتوصل للنهاية دي. حافظوا على زوجاتكم خاصة لو عندك ست محترمة وصبورة قبل ما تخسروها وتندموا لما الندم ما ينفعش!
لا حول ولا قوه الا بالله