جنه النسر بقلم زهرة الربيع
المحتويات
فضلت طول اليوم تهتم بمجد عملتلو اكل واخدت لبسو غسلتو وكانت بتحاول تساعدو يقوم وياكل وهو كان مبسوط جدا بوجودها معاه
بالليل كان الكل قاعدين بره رجاله صابر وعيلتو ...علي ومجد طلعو قعدو معاهم عاملين جلسه حلوه وبيعملو اكل وشاي ومجموعين من كل البيوت زي ما يكونو بيت واحد
علي ومجد قعدو جمب صابر وصابر قال ...ها ايه رأيكم في القعده عندنا..لو توافقو ..تكملو هنا
مجد ضحك وعلى قال... انا مش فاهم ايه الي عاجبك انت هنا
صابر قال...ده مكاني ودول ناسي المكان هنا يرد الروح ولا زحمة المدينه وقرفها..ايه رايكم خليكم هنا وهجوزكم جوازات تحلف بيها البلد
مجد ضحك وقال...زي جوازتك.
صابر قال بضيق..ومالها يا اخوي جوازتي ..دي مروه دي القمر الي بيضوي بعد المغربيه
مجد ابتسم وقال... سيدي يا سيدي على الحب..قولي بقى اتقابلتو ازاي
صابر اتنهد وقال..كان يوم ميتنسيش كنت راجع من الغيط وشوفتها بتعدي الشارع كيف الهبله وفيه ترله هتخبطها
على قال...اوبا وبعدين
صابر قال..ولا قبلين اتصرفت طبعا..وجريت بعدتها
مجد قال ..الله وطبعا عشقتك بعدها
صابر اخد بق من كبايه الشاي الي في ايده وقال...عليك نور .هيه عشقتني وانا لبست الترله
مجد وعلى ضحكو جامد ومروه كانت جايه عليهم صابر قال..بس بقى الترله جات..قصدي مروه جات
جنه ابتسمت وقالت..ليه..عايز تدلق
مجد ضحك وقال..لا ما انا كده كده ادلقت...بس كنت حابب ابقى زي كباية الشاي بالظبط
جنه ارتبكت جامد وهو كان قريب منها قوي اديها اترعشت اندلقت الكبايه عليه وكانت سخنه
مجد صړخ وقال..اه..يخربيتك قولت تشربيني مش تسلوقيني
جنه ضحكت وقالت..معلش ...هو كده اخر المحڼ ..سخن...جنه كانت بتضحك عليه بس اختفت ابتسامتها واتنهدت بحزن وقالت..تفتكر الدكتور يكون كدب ليه يا مجد..مصلحتو ايه يقول عني
مجد ارتبك وبلع ريقه بتوتر وقال..احم..طيب انتي ليه متحسبهاش من زاويه تانيه.
جنه ضحكت وقالت..ايه تفكير الافلام ده..طبعا ما انت مخرج...لا طبعا مين ممكن يعمل كده معاي...مين يجيلو قلب يعمل كده وانا مغمى علي اصلا..لا طبعا..وبعدين انا ببقى دايما في حوشنا..ومفيش حد بيدخلو غير طه وامه...وطبعا طه مستحيل ده متربي معاي .صحيح انا معرفش ليه قال اني اعرفك وانو شافنا سوا..بس ميعملش كده معاي..انا نتأكده
مجد نزل عيونه في الأرض وكان متمني يقولها ويخلص ضميره بس مش قادر يصدمها اكتر من كده ابتسم بالعافيه وقال..ايه رأيك تعتبريه كابوس وحش وخلص..وبصي للجانب الإجابي ...انا معاكي..رب ضارة نافعه..ولا ايه
جنه ضحكت وقالت ..اممم معاك حق
مجد فضل يهزر ويضحكها وكانت بتضحك معاه من قلبها
صابر شافهم اتنرفز وندالو بصوت عالي
مجد استأذن من جنه وراحلو وهو مبسوط وقال..فيه حاجه ولا ايه
صابر شدو من
ايدو ودخل بيه واحد من البيوت وقال پغضب هيه الخدمه خلصت جوه
طلعت تكملها بره
مجد فهم قصدو واضايق وقال..البنت حاسه بالذنب بس لان كل ده بسببها وكانت بتساعدني مش اكتر ودلوقتي كنا بنتكلم عادي بلاش الدماغ المجنونه دي
صابر ابتسم بسخريه وقال پغضب ..اسمع يا ولد عمي..انت طيب وبتتخدع بالشكل..بس حابب اقولك..مفيش دخان من غير ڼار. عايز ايه تاني علشان تصدق انها عاطله
مجد ابتسم وقال...عايز دليل..حد يقول ان اخلاقها وحشه وان يطلع منها كده...اسمع يا صابر انا عرفت حكاية البنت دي من اولها لاخرها...و..وهيه مظلومه وعلشان تبقى مطمن انا هقولك الي حصل كلو
جنه كانت قاعده بتفكر في
كلام مجد ومبسوطه جدا بتبص جمبها لمحت تليفونو...ابتسمت وقالت..نسي محموله..هروح اوديهوله
جنه راحت تودي التليفون وبقت تدور على مجد
لحد ما مروه دلتها على مكانو وراحت توديلو التليفون بس كانت هتقع من طولها من الي
بقلم...زهرة الربيع
صابر كان بيقول..ايه انت بتقول ايه..طه..طه يعمل كده..ازاي هو قلك
مجد اتنهد بحزن وقال..للاسف عمل واعترف قدامي ..والله يا صابر قال كده بالحرف الجبان ومن اول يومين قال لأمه..جنه اغمى عليها في الحوش بتاههم انا قلبي بيتقطع عليها من ساعة ما عرفت
صابر حط ايده على راسو وقال بارتباك...اسمع..مدام طلع ۏسخ كده ممكن يدل ابوها على مكانكم..هو يعرف المكان وياما جيه هنا
مجد قال پخوف ..يا خبر..طب والعمل
صابر لسه هيرد سمعو صوت خبطه جامده طلعو جري واتفاجأو بجنه مغمى عليها عند الباب
مجد اتفاجأ وخاف جدا جري عليها عايز يشلها بس كتفو متصاب لسه هيشلها صابر جري شالها بسرعه وقال بصوت عالي مروه نادي للدكتوره بسرعه.
بعد شويه كانت الدكتوره كشفت عليها وقالت...الحقيقه مش قادره احدد ليه الاغماء بس واضح من التشنجات دي انها كهربا ذياده او احتمال لاقدر الله يكون ورم... لازم تعمل فحوصات واشعه
مجد قال بسرعه..انا هعملها كل الازم هسفرها بره البلد كمان لو محتاجه حضرتك بس اكتبيلي كل الفحوصات المطلوبه
الدكتوره قالت..انا هديلك اسم وعنوان دكتور كويس قوي في القاهره مخ واعصاب واعرضها عليه وهو هيقولك الازم..ربنا يشفيها
الدكتوره ادتلو عنوان الدكتور و مشيت ومجد قعد على طرف السرير جمبها والدموع في عنيه وقال..ان شاء الله هتكوني بخير يا جنه انا جمبك..مش هسيبك ابدا
صابر حط ايده على كتفو وقال...اقوى شويه مش كده
مجد بصلو بدموع وقال ..سمعتنا يا صابر..اكيد سمعتنا
صابر قال پغضب وافرض...انت كان لازم تقولها اصلا..امال تسيبها متغفله
مجد قال بدموع ..بس هيه بتوثق فيه قوي...كان الشخص الوحيد الي بيعاملها كويس...كانت مأمنالو يا صابر
صابر اتنهد ولسه هيتكلم جنه بقت تفتح عنيها بتعب شديد وقالت..اااه...دماغي...
مجد قال بسرعه..جنه..جنه سمعاني ردي عليا
جنه بصتلو شويه ودموعها
صابر
خرج ومجد نزلت دموعه وبقى يحاول يهديها قال بدموع...ارجوكي اهدي ولله ما في حاجه في الكون تستاهل دموعك يا جنه..علشان خاطري اهدي
جنه قالت كده وطلعت جري ومجد جري وراها وهو بيقول..جنه..استني يا جنه..اعقلي
جنه قالت بصړاخ..اضيع نفسي..ما انا ضعت خلاص..القانون هيجبلي ايه..هيرجعلى اهلي وبيتي لا...لاانا مش عايزه اعيش ولا عايزه اي حاجه عايزه اقتلو هطلع بروحه لو ھموت بعدها..هملني
جنه لسه هتجري تاني مجد مسكها وقال بدموع...وانا...انا كمان مش عيزاني يا جنه
جنه بصتلو بدموع ومجد
قال بصدق...انا حابب اكمل حياتي معاكي...وبشكر ربنا انو جابني هنا وشوفتك...بشكر ربنا على كل الي حصل علشان جمعنا..مش حابه تبقى معايا ياجنه
جنه نزلت دموعها وقالت بقوه مصتنعه..لا..معيزاش..مبقتش انفعلك با ولد الناس...انا..انا كنت مبسوطه بيك.
بس مجد قاطعها وقال..مش هاممني والله ما همني ابدا...انتي عندي انضف من اي بنت..انتي اتخدعتي واتغدر بيكي ..ارجوكي يا جنه..اهدي وفكري ..وخلينا نمشي من هنا..هتتعالجي وتكملي تعليمك ونعيش حياه حلوه مستقره سوا..ومد ايده وقال بدموع..امسكي ايدي يا جنه..اوعدك مش هيفرقنا غير المۏت
جنه بصت
لايده بدموع ومسكت ايده بتردد واول ما مسكتها شدها عليه بحب وابتسم براحه وخباها بين ضلوعه
جنه بقت تبكي بين اديه بس قطع لحظتهم صوت بيرعبها قال...قله الخشا وصلت بيكي تقفي مع عشيقك قدام الخلايق ..
جنه اټرعبت وبصتلو ومجد شدها ورا ضهره وصابر اتقدم عليهم وقال پغضب..حجاج..انت عرفت
المكان منين
حجاج بص يمينه وكانو رجالتو جايبين طه وهو مضړوب شويه
جنه اول ما شافتو بصتلو پغضب رهيب وهتتقدم عليه مجد داس
على ايدها وشاور بدماغو شمال
تهدى ومتعملش حاجه
جنه داست على اسنانها وحاولت تكتم
متابعة القراءة