اسكريبت أخوات في الرضاعة كامل بقلم الكاتبة المبدعة مريم سمير ج 3

لمحة نيوز

اخطب
زعتر طلب كمان بسرعة بدل ما احط السكينة دي فيا واشكلكم احلي ربع مشكل 
مريم ممكن نتكلم بجد شويه
كان بيبصلي جد ف اتعدلت في قعدتي وقلبت الكاب 
ها اتكلم أنا سمعاك
انتي طول عمرك حاسه أننا مجرد صحاب وبس
بتهيقلي احنا لازم نساعد بعض نتأقلم أنا ممكن اساعدك تخطب البنت دي بس قولي انت عرفتها ازاي 
حسيت فيها حاجة مختلفة 
والحقيقه
امي حلفت لو مقعدتش معاها هتمشي من البيت ومش هعرفلها طريق جرة 
ضحكت يلا نمشي عاوزة اشم شوية هوا 
كنا ماشيين ف جيبنا حمص الشام وقعدنا علي الكورنيش اتفقنا نتعامل زي الاخوات وواحدة واحدة هيعرف كل واحد ينفصل عن التاني ويشوف حياتي الطبيعة 
هو دا اللوكيشن الي بعتتهولك 
أيوة 
انت عازمني ولا جاي تذلني أنا مدخلتش مطاعم زي دي قبل كد 
ولا أنا بس هي اتأخرت لي
عادي البنات بتتأخر عشان ميكب بقي واسكين كير والحاجات دي 
وانتي كابك مقوي قلبك مبتقلعهوش
خليك في النص الي يخص
جت وقعدت قدامنا كانت بنت جميلة وشيك وراقيه تجنن! 
ازيك يسلمي مريم اختي 
هاي ازيك يمريم أي الاخبارك
كويسة 
الويتر جه تحبي تاكلي اي
ممكن اخد Steak meat
وانتي يمريم 
سجق عليه عصرة لمون
برقلي قصدي زيها 
وانا زيهم ماشي متشكر 
الاكل نزل بدأنا ناكل
وكانت بتتكلم عن إنجازاتها وعن نجاحاتها كانت مبهرة! 
وانت يا احمد كلمني عن نفسك 
Im engineer l love engineering 
ضحكت يسطا فكرتني لما كنت بكتب براجراف وانا في ستة ابتدائي ما تتكلم بالعربي يا احمد!
أنا مهندس يسلمي و مستقر في شغلي وبحاول اطور من نفسي وبسعي يعني الحمد لله 
وانتي يمريم 
مخلصة كلية تمريض وبشتغل الحمد لله في مستشفى البلد
وبتعملي أي في حياتك
بحاول اكون سبب عشان اخفف من وجع المرضي بتوعي
بس بتهيقلي الاخد افضل بكتير من العطاء 
بالعكس لما تكوني انتي الي بتدي وتحسي انك سبب ولو بسيط في ان الي قدامك يبقي مبسوط هتحسي ساعتها إنك مش عاوزة تاخدي حاجة تانية 
يمكن!!
كان كل كلامها عقلاني بس المشكلة أنه كان عقلاني اوي! مفيش هزار ولا اي كلام ملوش لازمة ياه خروجة تحفه ياريت متتكررش تاني 
خلصنا اليوم وهي ركبت عربيتها ومشيت واحنا اتمشينا لحد البيت أي رأيك 
أنا شايفة 
انتي بتشوفي اساسا
عدلت نضارتي طب ولما ارقع بالصوت دلوقتي واخلي الرجالة يروقوك
كملي يمريومة شايفة اي
أنها كويسه وبنت ناس وما شاء الله جوازة مرتاحة ومستواها الفكري عالي اوي 
بس دمها تقيل 
شوف بكلمه في أي يقولي أي!
مفيش فايدة يعني الاقي بنت دمها خفيف اديكي شايفة انتي ودمك يلطش وسلمي
ومبتعرفش تهزر 
اللهم اجرني في مصيبتي يارب انت العالم 
للأسف كنت حاسه اني زعلانة اوي وانا شيفاه بيضيع مني حلمي الوحيد والراجل الي مبشوفش احسن ولا اوسم منه كان بطل حكاياتي واي حاجة بكتبها طب اقول للناس اي احمد طلع اخويا! 
مين الي كنتي واقفة معاه دا
دا عبدالله كان زميلي في الكلية 
ماشي وانتي مخلصة بقالك سنتين جاي يتكلم معاكي لي وشايفك بتضحكي يعني دمه خفيف ولا اي الدنيا
اه وشاب كويس 
اه 
وسلمي بردو جميلة اوييي البنت حرفيا لقطة 
اه
شهادة عالية ومن عيلة غنية ورقيقه تستاهل كل خير يا احمد دي دعوات مامتك في قيام الليل عمتا
اه زميلك في الكلية دا بقي كان عاوز منك اي
انت طبيعي يسطا ولا ضارب حاجة
كنت بساعده في علاقة بتأذيني! بس خلاص القدر مرضاش بحكايتنا يمكن يعرف يكمل حكايته مع واحدة تانية 
مرة واحد وافق يوصل جارته فرح صحبتها ف ربنا رزقه بفلوس كتير 
عاوزة أي يمريم
لولا أني مينفعش اركب مواصلات ب فستان مكنتش طلبت
لا وانتي وش كسوف 
يعني اه أنجز هتوصلني ولا اقول لعبدالله
اخفي من وشي حالا 
دخلت لبست الفستان الاسود الي كنت مفصلاه للمناسبة دي قلعت الكاب واختارت طرحة لون الفستان اختارت اكسسوارات رقيقه وهوبا بينا ميكب بالبستاشيو حاجة في البسيط منه أنا نقطة ضعفي
النو ميكب ميكب واني ابقي ناتشورال
معلش أنا عارفة اني اتأخرت الهليز الرباط بتاعه طويل اوي فضلت اعمل فيه ربع ساعة 
يلا عشان منتأخرش!
احمد 
مريم
بصيت ورايا امال هيبقي مين 
شكلك تحفه 
حلوة حاجة كد في السمبلة منه 
الدنيا دي فيها كام بلياتشو يمريم 
يتري كام
اطلعي امسحي الي حطاه في وشك دا مش همشي هناك اقولهم بصوا علي البت الحلوة الي معايا 
مش ماسحة حاجة ما سلمي بتحط full ميكب!
بلا فول ميكب بلا فول حراتي 
يسطا قبل ما ترمي افيه زي دا فكرت فيا اموت من الضحك مثلا ملحقش اكمل المناسبة
مهو انتي مش هتلحقي لو روحتي كد فعلا 
احمد أنا بجد مش همسح
حاجة 
أيوة وهنا كمان اجبلك مناديل كمان
بصيتله بطرف عيني سوق وانت ساكت 
شوفتي وشك نور ازاي من غير ميكب
ادخل بينا في ترعة يسطا خنقتني 
خلصنا الفرح وسلمي رنت عليه وقالت إنها هتجيلنا علي هناك خرجنا من القاعة واستنيناها جت بعربيتها ف ركبنا معاها 
لله يبيه حاجة لله 
شيلي ايدك من العربية يبتاعة انتي انا لسه مسحاها
بالراحة يسلمي تعالي يحبيبتي امسكي
بجد ظاهرة أطفال الشوارع كترت اوي
بتهيقلي لازم نبقي ارحم من كد عليهم مش هتبقي احنا والدنيا قصادهم 
بطلي فلفسة يمريم أنا بتكلم في الصح 
أنا مش بتفلسف انتي
الي ماشية ورا عقلك وخلاص!
أيوة عشان أنا عملية وطبيعي اكون ماشية بعقلي 
يبقي ساعتها القلب بيضخ دم
تم نسخ الرابط