حكاية مصطفى وشروق كاملة بقلم ملك إبراهيم

لمحة نيوز

عمره كله ابن امه..وفاكره ان انا خفيت وعايزه ترجعي الخدامه تاني اومال انا ماشوفتكيش من اسبوعين ليه..مش عشان انتي عارفه ان انا كنت تعبانه ومحتاجه الا يخدمني وعشان كدا استنيتي لحد ما انا اخف وجايه تعاتبي وتلومي انا مرجعتش ليه
وقفت حماتها پغضب وماقدرتش ترد عليها لان شروق صډمتها انها طلعت عارفه تفكيرها وسبب مجيه الحقيقي وفضلت واقفه تبص لشروق ومش عارفه ترد وفي الاخر سابتهم ومشيت
والدت شروق ليه كدا يا شروق احنا عايزني نصلح يا بنتي مش نخرب
شروق بعد اذنك يا ماما الناس دول اذوني كتير وانا مش هذل نفسي معاهم تاني
والدتها بس انتي كدا قطعتي اي خيط بينكم يا بنتي
شروق بقوة الخيط دا كان ملفوف حوالين رقابتي يا ماما وكانوا ھيموتوني بيه..وكان لازم اقطعه من اول غلطه غلطوها معايا
في شقة والدة مصطفى 
جلست والدة مصطفى وهي بتدعي البكاء قدام ابنها
والدت مصطفى پبكاء مزيف طردوني من بيتهم يا مصطفى امك اتذلت واتهانت ومراتك وقفت قدامي وبعلو صوتها قالتلي انا مش طايقه اشوف وشك ولا وش ابنك ولو راجل وعنده كرامه يطلقني
مصطفى پغضب هما اتجننوا ولا ايه ازاي يطردوكي 
والدته مش بس كدا يابني دول فرجوا الناس عليا..امك اتهانت وسط الناس يا مصطفى
مصطفى بانفعال لا عاش ولا كان الا يهينك يا امي وصدقيني انا هجبلك حقك وهدفعهم التمن غالي اوي
الجزء الثالث من حكاية شروق ومصطفى.
والدت مصطفى پبكاء مزيف طردوني من بيتهم يا مصطفى امك اتذلت واتهانت ومراتك وقفت قدامي وبعلو صوتها قالتلي انا مش طايقه اشوف وشك ولا وش ابنك ولو راجل وعنده كرامه يطلقني
مصطفى پغضب هما اتجننوا ولا ايه ازاي يطردوكي 
والدته مش بس كدا يابني دول فرجوا الناس عليا..امك اتهانت وسط الناس يا مصطفى
مصطفى بانفعال لا عاش ولا كان الا يهينك يا امي وصدقيني انا هجبلك حقك وهدفعهم التمن غالي اوي
في شقة والدت شروق صوت خبط قوي علي الباب فتحت شروق الباب
شروق بصدممه مصطفى !!
مصطفى بانفعال ايه الا انتوا عملتوا في امي دا يا شروق
شروق بسخريه عملنا ايه ياترى زقناها من علي السلم كسرناها ولا ضربناها بسکينه
مصطفى پغضب خلي بالك من كلامك ياشروق واعرفي ان انتي بتتكلمي عن امي
شروق انا مغلطش فيها وهي الا غلطت فيا وموتت ابني وكانت ھټموټني
مصطفى بس الا حصلك دا كان قضاء وقدر وامي ملهاش ذنب
شروق بانفعال بزمتك انت مصدق نفسك..بس هقول ايه انت فعلا عمرك ما هتتغير يا مصطفى وبعد اذنك احنا موضوعنا انتهى وياريت تطلقني بهدوء
مصطفى مش هطلقك يا شروق وهتفضلي مراتي ولو عايزه ترجعي معايا اهلا وسهلا مش عايزه يبقى هسيبك كدا لا متجوزه ولا مطلقه
شروق بقوة يبقى كفايه عليا اكون بعيد عنكم دي لوحدها راحه ليا
مصطفى پغضب هتندمي يا شروق
شروق انا فعلا ندمت لما اتجوزت واحد ابن امه
بقلمي ملك إبراهيم
بعد 3 شهور في شقة والدت مصطفى
والدت مصطفى اخوكي لا عاد بياكل ولا بيشرب من يوم مامراته الا ماتتسمه سابته ورافضت ترجعله
فاطمه علي ايه يعني يا ماما مايتجوز غيرها
والدتها مش راضي قال بيحبها
فاطمه طول ما هي مراته هيفضل يفكر فيها والاحسن انه يطلقها
والدته لما يجي هشوفه كدا وانا عارفه الطريقه الا بعرف اقنعه بيها
بقلمي ملك إبراهيم
في المساء
مصطفى يا امي انا مش عايز اتجوز تاني وبعدين جواز ايه وسط المشاكل دي كلها الا بيني وبين شروق 
والدته يا عبيط هي زمانها فرحانه بقعدتك
كدا من غير جواز لكن لما تتجوز هتلاقيها جايه جري وهتعيش تحت رجلك
مصطفى يعني يا امي هي مش راضيه ترجعلي وانا لوحدي يبقى هترجعلي وانا متجوز عليها
صوت جرس الباب 
مصطفى هروح اشوف مين 
مصطفى اهلا يا عمي ايه النور دا
عمه
ازيك يا مصطفى عامل ايه
مصطفى الحمدلله اتفضل يا عمي
دخل عم مصطفى وسلم علي والدت مصطفى وقعد معاهم
عم مصطفى اومال مراتك فين يا مصطفى
مصطفى بتوتر تعبانه شويه وقاعده عن اهلها يومين
عمه يومين ولا 3 شهور
مصطفى بصدممه هو حضرتك عارف
عمه ايوا ام مراتك جاتلي النهارده وحكتلي علي كل الا حصل وعايزين ينهوا الموضوع 
مصطفى بقلق ينهوا الموضوع ازاي
عمه مادام مش عايز مراتك يبقى تطلقها
والدت مصطفى والله كنت لسه بتكلم معاه في الموضوع دا
عم مصطفى انهي موضوع بالظبط 
والدت مصطفى انه يطلقها او يتجوز عليها
عم مصطفى پغضب وليه مايبقاش انه يرجع مراته ويصالحها ولا انتي مابتتكلميش غير في الخړاب وبس
والدت مصطفى خرااااب وهو انا كدا بتكلم في خړاب لما افكر في سعادت ابني
عم مصطفى سعادت ابنك!!..هو انت سعادتك في الجواز علي مراتك وطلاقها يا مصطفى
نظر مصطفى لأمه
عمه بانفعال بتبص لأمك ليه بتاخد منها الاذن قبل ماترد عليا
مصطفى بتوتر اصل يا عمي المشكلة الا بيني وبين شروق انها مش عايزه تراضي امي
عمه پغضب وايه الا يرضي امك
نظر مصطفى لعمه وهو بيفكر ايه الا يرضي امه فعلا..وبعد تفكير لقى ان الا بيرضي امه هو اهانة مراته وذلها واذيتها
عمه بص يا مصطفى انا ادخلت في الموضوع لان انا الا روحت معاك وانت بتطلب ايد مراتك من اهلها ولما انت تهين مراتك يبقى انت كدا بتصغرني مع الناس الا ادونا بنتهم امانه واحنا من الواجب نحافظ عليها ونكرمها مش نهينها ونبهدلها كدا
مصطفى يا عمي انا..........
عمه مش عايز اسمع منك حاجه انا عايز اسمع منك كلمة واحده بس..انت باقي علي مراتك ولا لا
مصطفى طبعا يا عمي باقي عليها
عمه يبقى تسيبك من كلام امك..وتراضي مراتك وتعاملها زي ما ربنا سبحان وتعالى قال بالمودة والرحمة 
والدت مصطفى بانفعال يعني ربنا قال يعامل مراته بمودة ورحمه ويعامل امه بقسۏة ويجي عليها
عم مصطفى لما يعامل مراته برحمه دا ملوش علاقه انه يعاملك بقسۏة ولا يجي عليكي انتي امه وليكي انه يكون بر بيكي وهي مراته وليها انه يكون رحيم معاها
والدت مصطفى پبكاء مزيف يعني دلوقتي بقيت انا الشريره والست شروق هي
الا مظلومه
وقف مصطفى بسرعه وكلم امه بتعاطف شديد ماتقوليش كدا يا امي دا لا شروق ولا الف غيرها يساوا دمعه من عنيكي
عم مصطفى بسخريه بصي يا ام مصطفى انا هقولك خلاصة الكلام ان ربنا مابيضيعش حق حد وانتي ظلمتي ابنك لما ربتيه علي انه يسمعلك انتي بس ويقفل دماغه علي كلامك..وقبله ظلمتي مراته لما حطيتي نفسك بمقارنه معاها وبقيتي تبني سعادتك علي حزنها وبكدا حطيتي ابنك في الاختيار يااما انتي يااما مراته وفي الاختيارين ابنك هو الا هيندم
اعتدل مصطفى في وقفته
مصطفى يعني انت دلوقتي يا عمي عايزني اعمل ايه
عمه انت الا تقول عايز تعمل ايه ولازم انت الا تفكر لانك انت الا شايف بعينك مين ظالم ومين مظلوم وانا عايز منك رد دلوقتي حالا..هترجع مراتك وتعاملها بمايرضي الله وتفهم امك ان مراتك بنت ناس مش خدامه عندها ولا تطلق مراتك وتشوف نصيبها مع حد تاني يحافظ عليها ويقدرها
وقف مصطفى وهو بيبص لولدته ومحتار يرد ومش
عارف يقول ايه وبعد تفكير رد علي عمه
مصطفى انا يا عمي عايز ارجع مراتي
والدته بصدممه بعد ما هانتني وطردتني من بيتهم هي وامها
وقف
مصطفى يبص لامه وقبل ما يرد عليها سمعوا صوت جرس الباب
مصطفى عن اذنك يا عمي هروح افتح واشوف مين
مصطفى فتح الباب
زينب اخته پبكاء ماما فين يا مصطفى
مصطفى بصدممه مين الا ضړبك وبهدلك كدا
خرجت والدت مصطفى وعمه علي صوت عياط زينب
والدت مصطفى مالك يا حبيبتي مين الا عمل فيكي كدا
زينب پبكاء جوزي منه لله ضړبني وبهدلني عشان خاطر الحربايه امه الا حطاني في دماغها
والدتها بانفعال يتقطع ايده ازاي يمد ايده عليكي هو اټجنن وحماتك دي انا هسود عشيتها ازاي يبهدلوكي كدا هما فكرين نفسهم مين
ابتسم عمهم شوفتي يا ام مصطفى ان ربنا مابيضيعش حق حد ونفس الا انتي عملتيه في مرات ابنك اتردلك
في بنتك
والدت مصطفى پغضب مش وقته الكلام دا دلوقتي وبنتي حقها لازم يجي 
عم مصطفى قوليلي يا زينب انتي عملتي
ايه في ام جوزك عشان جوزك يبهدلك كدا
زينب پبكاء ما بتريحش نفسها وعلى طول حطاني في دماغها وجوزي ماشي وارها وعايز يرضيها علي حسابي
بص عمها لأبن اخوه مصطفي 
عمهم انت رأيك ايه يا مصطفى..اظن انه كان بيراضي امه يعني مش مهم الا عمله في اختك دا صح 
وقف مصطفى وبدء يفهم ان الا كان بيعمله مع مراته دا مش اسمه بر لوالدته ابدا دا كان ظلم لمراته 
مصطفى انا فهمت يا عمي واتأكدت ان كنت ظالم مراتي معايا وكان لازم افهم ان رضى امي مايكونش علي ظلم مراتي وكل واحده فيهم ليها احترامها وليها حق عليا
عمه يبقى تيجي معايا نروح نراضي مراتك وتبوس دماغها وترجعها بيتها معززه مكرمه
والدت مصطفى بانفعال مراته ايه دلوقتي خلينا في مشكلة اخته انتوا عايزين تسيبوا بنتي كدا وتروحوا تراضو الست مراته
عم مصطفى يا ام مصطفى الا حصل لبنتك دا دعوة مظلوم ودعوة المظلوم لا ترد ولازم نصلح غلطنا الاول وبعد كدا نتكلم مع غيرنا يصلحوا غلطهم
والدت مصطفى بتحذير لأبنها مصطفى لو سبت اختك كدا وروحت لمراتك يبقى انت لا ابني ولا اعرفك وقلبي وربي هيبقوا غضبنين عليك
عم مصطفى پغضب اتكلمي عن نفسك انتي ماتتكلميش عن ربنا..ربنا عمره ماهيغضب عليه وهو بيصلح ظلم عمله ربنا مابيرضاش بالظلم
وقف مصطفى بحيره بينهم
ڠضب عمه جدا من سيطرة مرات اخوه علي ابنها
عمه مصطفى انا مش هتكلم معاك تاني عشان انا تعبت من كتر الكلام بس انا هعرفك حاجه قبل مامشي..ان انا لوخرجت من عندكم دلوقتي لوحدي وانت ماجتش معايا تراضي مراتك وتتعهد كراجل انك تصونها وتحميها..اقسملك بالله يا مصطفى ان هخرج من هنا علي اكبر محامي وانا الا هرفعلها قضيه عليك واطلقها منك وهجوزها راجل بجد يعوضها عن كل الا شافته معاك انت وامك
وقف مصطفى بيبص لعمه پخوف وهو عارف ان عمه يقدر يعمل كدا
مصطفى انا جاي معاك يا عمي
بقلمي ملك إبراهيم
في شقة والدت شروق
عم مصطفى خلاص بقى يا بنتي هو عرف غلطه ومش هيكرره تاني
نظرت شروق لمصطفى والدموع مغرقه عنيها
شروق يا عمى انت خاطرك كبير اوي عندي بس صدقني انا مش هقدر اعيش معاه تاني ومش هقدر استحمل 
مصطفى بندم انا اسف يا شروق واوعدك ان عمري ما هأذيكي ولا هسمح لأى حد انه يأذكي
والدت شروق خلاص بقى يا شروق والمسامح كريم
عم مصطفى انا عارف يا بنتي ان انتي قلقانه وخاېفه من مصطفى ليسمع كلام امه ويبهدلك معاه تاني بس ماتقلقيش انا معاكي وانا
الا هقفله 
نظرت شروق لعم مصطفى بحزن وحيرة وهي حسه بضغط كل الا حواليها عليها انها ترجعله وهي كمان للأسف بتحبه بس موجوعه منه
مصطفى صدقيني يا شروق انا عمري ما هزعلك تاني أوعدك
عمه وانا يا بنتي ضامنه ولو عمل اي حاجه او سمح لأمه او غيرها انها تهينك او تزعلك كلميني بس وشوفي انا هعملك فيه ايه
والدت شروق وافقي يا بنتي ربنا يهديكم ويصلح حالكم يارب
شروق انا هوافق بس بشرطين
ابتسم عم مصطفى
عم مصطفى واحنا تحت امرك
شروق الشرط الاول ان مصطفى يتعهد دلوقتي انه مش هيطلب مني ان انزل لولدته او اخدمها ڠصب عني ويسيب الموضوع دا ليا وانا ليا كل الحريه ان انزلها او لاء..يعني مش تيجي من شغلك واول ماتفتح الباب تقولي انتي مانزلتيش لأمي ليه..وانا لو شايفه انها محتجاني بجد مش هتأخر عنها لحظه ودا وعد مني
عم مصطفى حقك يا بنتي طبعا وايه الشرط التاني
شروق بقوة يكتبلي وصل امانه بمبلغ كبير ويعرف والدته انه كتب الوصل دا وان لو حصل اي مشاكل بينا تاني انا هطالب بالوصل دا وهسجنه
الجزء الأخير من حكاية شروق ومصطفى.
والدت شروق باحراج ايه يا شروق الا انتي بتقوليه دا عيب يا بنتي..هتكتبي جوزك وصل امانه
شروق وصل الامانه دا يا امي عشان حماتي تعرف انهم لو زعلوني تاني ابنها هيدفع تمن زعلي دا غالي اوي
عم مصطفى حقك يا بنتي..وانت رأيك ايه يا مصطفى
بصت شروق لمصطفى وهي منتظره رده لانها عملت موضوع وصل الامانه دا اختبار لمصطفى عشان تطمن قبل ما ترجعله انه اتغير فعلا ويقدر ياخد قرار بنفسه من
غير الرجوع لأمه
شروق وصل الامانه دا يا امي عشان حماتي تعرف انهم لو زعلوني تاني ابنها هيدفع تمن زعلي دا غالي اوي
عم مصطفى حقك يا بنتي..وانت رأيك ايه يا مصطفى
بصت شروق لمصطفى وهي منتظره رده لانها عملت موضوع وصل الامانه دا اختبار لمصطفى عشان تطمن قبل ما ترجعله انه اتغير فعلا ويقدر ياخد قرار بنفسه من غير الرجوع لأمه
مصطفى وانا موافق يا شروق علي كل الا انتي قولتيه
رجعت شروق بيتها مع مصطفى ووقفت قدام شقة حماتها 
مصطفى ايه وقفتي ليه
شروق بمكر من الواجب ان اسلم علي حماتي الاول قبل ماطلع شقتي
مصطفى بدهشه غريبه يعني دا انا قولت ان انتي هترفضي تدخلي لأمي نهائي
شروق انا قولت ان لما حب ادخل عندها يبقى بمزاجي مش انت الا تطلب مني
وخبطت شروق علي شقة حماتها
وفتحت حماتها الباب
شروق ازيك يا ماما عامله ايه 
حماتها پغضب خير جايه عايزه ايه
شروق بقوة عايزه كل خير طبعا
حماتها يعني ايه
شروق ببرود يعني ماينفعش ارجع بيتي من غير ماتعرفي اني رجعت ومن الاصول اسلم عليكي قبل ماطلع شقتي..مش كدا ولا ايه يا مصطفى
مصطفى بتوتر عندك حق..بس يلا نطلع شقتنا 
والدته پغضب استنى يا مصطفى عايزاك
شروق معلش يا ماما مصطفى هيطلع معايا..انتي عارفه ان انا غايبه عن بيتي بقالي كتير وماينفعش يسبني ادخل شقتي لوحدي صح يا مصطفى
مصطفى وهو بيبص لها وبيبص لأمه بحيره
مصطفى طبعا صح..معلش يا امي هبقى اعدي عليكي الصبح
وطلع مصطفى مع مراته ووقفت امه وهي هتجن وبدأت تشعر بالقلق لانها شافت قوة تخوف في عين شروق وكأنها واحده تانيه اول مرة تشوفها
بقلم ملك إبراهيم
بعد يومين في شقة والدت مصطفى
كان مصطفى قاعد مع اخته زينب وبيتكلم معاها وبيعرفها انه راح لجوزها واتكلم معاه
وسمعوا صوت خبط قوي علي الباب وراح مصطفى يفتح ويشوف مين
مصطفى بصدممه مالك انتي كمان
هو جوزك ضړبك انتي كمان ولا ايه
فاطمه پبكاء هستيري ماما فييين
خرجت والدتهم علي صوتها
والدتها ايه يا حبيبتي مالك انتي كمان
فاطمه پبكاء الحقيني يا ماما حماتي بتتهمني ان انا
تم نسخ الرابط