بالحب نستطيع بقلم مريم سمير

لمحة نيوز

 

مش فاهم
_متقدمليي عريس وجايي النهارده وأهلي موافقين
نعم يروح امك!!
بالحب نستطيع
الجزء التاني والأخير من الاسكربت
_متقدمليي عريس وجايي النهارده وأهلي موافقين
نعم يروح امك!!!
_ايدا في ايي
لا مفيش انا جايي النهارده مش على طول بتقولي اني اخوكي لازم اكون جمبك في يوم زيي دا
_أنت هتيجي!!
اكيد طبعا
_تمم ماشي هنام انا بقى
دخلت وقعدت على السرير لي كنت مستنيه انه يزعل مثلا!! لي زعلت لما لقيت ردت فعله بارده كده مهو دا الطبيعي انه يحصل ليي اضايقت لأول مره عشان قال انه اخويا!! ليي مش عارفه ألاقي زيهه لي كل عريس بيقدم بحاول الاقي شبه احمد فيهم بس مبلقاش!!
نمت بعد تفكير مش عارفه حتى اترجم الي جوايا دا اييي
نمت وماما دخلت صحتني
_قومييي بقيي دا انتي غيبوبه يشيخه
قايمه اهو
_يبنتي يلا قايمه اهو فين!! العريس على وصول
خليه يكن لو جه عما اخلص
_يسمير
خلاص والله قومت بابا لا
قومت عشان انا عاوزه اقوم مش خايفه على فكره لبست دريس ازرق وطرحه بيضه وطلعت
_شوفتي بقى اهو لسه مجاش كان لازمتها

اي تصحينييي!!
زمانه جايي
_طب استني اناديي احمدد
روحت وخبطت وفتحلي
_يواد يحلو انت
شكلي حلو
_اه حلوه جامد
ابتسمت مش هتلبس!!
_ثواني وهخلص
يبني أرفض اعمل اي رد فعل متوافقش على طول كده!!
لبس وجه عندنا وقعدت انا وهو في الصالون كان هو قاعد قدامي
_متوتره
ايوه كأنه اول عريس يجي
_اعملي بروفه طيب
خدتت نفسانا اسمي مريم عندي 26 سنه متخرجه من كليه تجاره و.. وبس
_نسيتي تقولي اهم حاجات على فكره
رفعت حاجبيالي هي
_وجدعه اويي يعني هتبقى معاك في الوحشه قبل الحلوه ممكن تصالحها بضحكه منك أو حتى ابتسامه قلبها يساع الدنيا كلها والله طيبه ممكن توصل طيبتها للغباء ساعات هتساعدك وتاخد ب ايدك مهما كنتوا على خلاف واحتجتها هتلاقيها ب ميت راجل من صحابك الي هو انت محتاجني دلوقت أركن اي زعل بينا ونتعاتب بعدين لما تبقى كويس اول متحس انك مضايق هتعمل اي حاجه عشان تضحكك فيها حاجات مش موجوده في حد تاني هي مريم الي عندها 26 سنه الي متخرجه من كليه تجاره الي يبخت ايي حد هتحبه وهيتحوزها والله
ابتسمت مكنتش
عارفه اقوله اي حطيت راسي في الأرض وماما دخلت وجه وراها العريس
قعدوا وماما وبابا طلعوا عشان قاعده التعارف
_احمد!!!
ها
_المفروض تطلع دلوقت
تسمحي تسكتي
بصيت للعريس وبدأ يتكلم
_انا محمود عندي 28 سنه ومهندس من عيله كويسه ومرتاحين ماديا وانتيي
خدتت نفس مريم عنديي 26 ومتخرجه من كليه تجاره
_26!! ايي يخلي واحده جميله زيك تقعد للوقت دا
بصيت ل أحمد لقيته بيبصله بغيظ وبيتك على ايده كنت بشاورله بس اكنه مش شايفني كان شايفه هو وبس
قعدت عشان عشان..
_عشان محدش يستاهلها ولسه مجاش الي يستحقها دي واحده ميعجبهاش العجب اصلا
ضحكت وبصتله
_دا غير انها ملبوسه
انت بتقول اي!!
اكيد بتهزر مش كده
_باين علي وشيي اني بهزر
بلع ريقه وبعد عنيي وقام من مكانه
طب فرصه سعيده
طبعا كل شي قسمه ونصيب
مشي وانا فاتحه بوقي ورجعت بصيت ل أحمد
_اييي الي انت عملته دا
عملت اي
_احمد متستعبطش
يستي هو قال انا مهندس ومعرفش اييي قال انه هيحبك هيخاف على زعلك هيحافظ عليكي مقلش يبقي افضلي قاعده جنب امك بقي
دمعت_منا هتخطب منيي
وتسيبني
ايدا في اي مش فاهم
_ولا انا فاهمه بس غيرت غيرت لما لقيتها مقربه منك لما لقيتك بتقول انها مناسبه ليك لما غلطت في اسمي ونديتني ب اسمها انا مش فاهمه حاجه والله لو فاهمه هقول
ابتسم وفضل باصصليي
_في حاجه
فيه اني بحبك
_الاه!! ومنيي
لما لقيتك داخله المكتب فهمت انك غيرتي انا حافظ ريأكشناتك كنت قاصد اقول انها مناسبه ليا عشان اشوف رد فعلك الي نفسي اشوفه من زمان ولما قولتلك احنا اخوات وشك قلب دا انتي بت تلج انا قولتلك اني هفضل احاول لغايه موصلك عمري مهشوف غيرك والله فمتخافيش لا مني ولا غيرها
_ووحصلت
ايييي!!
_وصلت وصلت يا احمد خلاص
والله كذابه
_هو فيه حد يستاهل انك تحبه كده
انتي تستاهلي
ابتسمت _انا بحبك والله
لقيته وقفت ووقف قدامي وانا وشيي في الأرض ومش عارفه ارفعه يخربيت لساني
مريم انتي بتتكلمي بجد بجد والله يعني خلاص كده
_..
لا انطقي مفيش وقت
_مخلاص يعم هي يناصييب واخلص عشان احكي ل ابو بكر وموسى وخديجه قصه حبنا و..
ضحك_مين ابو بكر وموسى وخديجه
ابتسمت ولادنا
_طب كده
تمم اويي رايح اقول ل اهلي بقى
جه يمشي ندهتله
_احمممد!!
ها عاوزه ايي
_هنتخطب امتى
بالحب نستطيع

تم نسخ الرابط