سكريبت العوض نساني
ما تمشي تعرفي مالك النجار!
وقفت دقيقة أفكر..انت تبقا
ايوه انا
معقول بعد كل السنين دي القدر كتبلنا نرجع نتقابل
شوفتي بقا تسمحيلي اعزمك ع قهوه
موافقه
ركبت جمب مالك في عربيته وبدأ يسوق
في كافيه هنا بيعمل قهوه فرنسي جنان
بابتسامه موافقه
دخلنا الكافيه وطلبنا قهوه ومالك بدأ يسألني ع احوالي فنسيت كل الۏجع وفضلت ع الثبات اللي انا رسماه وقولت بضحكه انا كويسه احكيلي عنك!
بعد ما خلصنا الجامعة وبسبب حصولي ع الأربع سنين إمتياز بقيت معيد بس مش في مصر فسافرت وبدأت احضر الدكتوراه وبقيت دكتور في الجامعه ومكنتش ناوي أنزل بس حصل ظروف ونزلت ونقلت شغلي هنا.
ظروف اي دي اللي اتخليك تتنازل عن مستقبلك عشانها
بتوتر..هتعرفي في الوقت المناسب اشربي القهوة يلا عشان أوصلك البيت
تمام
خرجنا م الكافيه وقبل ما أركب العربية سمعت حد بينادي عليا
ملك
بصيت لقيتو بابا!
مين ده وبتعملي اي معاه
انا مالك يا عمي وزميل ملك من أيام الجامعة و
قدامي يا ملك يلا
كنت لسه هركب العربية جمب مالك وسمعت صوت بابا بينادي ليا وقتها خۏفت يتصرف بتهور ويفتكر في حاجه بيني انا ومالك بس ارتحت لما طلب مني نروح ع البيت اهو نتخانق في البيت احسن م الشارع!
تقدري تقوليلي مين مالك ده وكنتي معاه فين!
والله يا بابا ده زميلي وتقابلنا صدفه لانه بقاله سنين مسافر وعزمني ع قهوه وكان هيوصلني البيت ده
بس اللي حصل وكنت ناويه اني مخرجش معاه تاني
ياريت متتقررش تاني والا هيبقا ليا تصرف تاني معاكي
حاضر
استأذنت من بابا ودخلت اوضتي بقيت شايفه نظرة شك في عيونه معرفش ازعل ع اللي بيحصل ولا ع نفسي! افتكرت كم الۏجع اللي مريت بيه وأد اي مراد كان
وحشتني كنت مجرد ما ألمح طيفو وهو داخل عليا البيت أحط ايدي ع قلبي وانا متطمنه ومستأنسه بيه برغم كل الۏجع اللي اتوجعته منه برغم حبي الكبير ليه! او كان لانه خلاص اختفا م قلبي زي ما اختفا م حياتي!
قومي يا ملك عشان تتغدي
لا يا ماما انا هنام
في اي يا بنتي بټعيطي ليه
ع حياتي اللي بتمشي عكس ما انا أتمنيت ع حبي اللي خسړتو واتبعت مقابل حبة فلوس ع قلبي اللي پينزف وع كل حاجه كان نفسي تبقا حلوه بس الحياة ادتني عكسها والفرح اللي اتمنيتو أخدت بدالو كم أحزان وۏجع لقلبي!
اهدي وكله هيتحل وصدقيني ربنا بيعوض وعوض ربنا حلو اوي وحياتك اللي انتي بتقولي كلها احزان هييجي يوم وهتضحكي من قلبك وهيكون قريب انتي ربنا بيحبك إن الله إذا أحب عبدا ابتلاه وربنا ابتلاكي عشان يشوف صبرك وأد اي انتي متيقنه وراميه حمولك عليه .
ونعم بالله يا أمي انا محتاجه أني ابقا كويسه بس!
هتبقي كويسه يا حبيبت أمك قومي صلي واستغفري وادعي بيقين وبعدها هتلاقي نفسك ارتحتي وهتنامي.
تمام
قومت اتوضيت وبدأت أصلي ودعيت ربنا كتير اني المحنه دي تعدي وأرجع لحياتي الطبيعية تاني وبعدها نمت بس احساس بالراحه اتسلل جوايا وكإن ربنا بيقولي طول ما انتي مؤمنه المحنه هتعدي بسهوله
صباح الخير يا ملك
صباح النور يا ماما فين أحمد وبابا
احمد بيزاكر هو ومروان صاحبو عشان الامتحانات قربت اهو
ربنا يوفقه وبابا!
معرفش جالو فون ونزل وحتا مقليش
تمام انا هعمل قهوه اعملك معايا
لا هنزل انا اجيب طلبات وشويه وهرجع
قومت أعمل قهوة وأنا قلبي لسه واجعني ومش قادرة اتأقلم
بابا! حضرتك مش معاك المفتاح!
معايا بس في ضيف معايا ولازم يستأذن
طيب ناديلو وانا هدخل اعمل الشاي
استني يا ملك
مالك! انت بتعمل ايه هنا
هنتكلم ع السلم يعني تفضل يبني
هدخل انا اعمل الشاي
مش عايز شاي انا عايز اتكلم معاكي في وجود والدك
بصيتلو باستغراب هو ليه عايز يتكلم معايا! بصيت لبابا فطلب اقعد فقعدت تكلم سمعاك
أنا يا عمي
طالب ايد ملك بنتك
نعم!!!
ايوه عايز اتجوزك
مستحيل ده يحصل انت سامع وتفضل من غير مطرود
ملك انا مقدر انتي ليه بتعملي اي وفاهم
منتاش فاهم حاجه خالص تفضل بره
عن إذنكو
ليه يا ملك كسرتيه بالشكل ده
وحضرتك كنت متوقع اني اعمل ايه أرحب بيه واقوله انني موافقه ويلا نتجوز لا يا بابا ده لا يمكن أبدا
بس انا مقولتش توافقي وانا مكنتش عارف انه هيتكلم معاكي في الموضوع ده والا مكنتش جبتو معايا البيت
هو حضرتك اتقابلتو ازاي
لقيتو واقف تحت البيت وقال انه محتاج يتكلم معايا انا وانتي في موضوع يخصك فعزمت عليه يطلع ونتكلم هنا فوافق واللي حصل بعدها بقا انتي عرفاه
تمام عن إذنك
اترميت ع سريري وحضنت المخده بقيت بعيط من غير صوت حاسه اني قلبي مدبوح ولو خرجت صوت ھموت أسرع! انفاسي بدأت تقل حسيت اني الأكسجين خلص من جسمي مبقتش قادره أتنفس قومت وحاولت أخرج بره الاوضه بس قبل ما افتح الباب وقعت
ها يا دكتور بنتي مالها
دي حالة نفسية وهي اللي مأثره عليها بالشكل ده ومحتاجة
والحل!
يعني مثلا شوفه هي بتحبو اي واعملوه او لو بتحب مكان معين وبترتاح ليه تقعد فيه فتره لحد ما ترجع طبيعيه وحالتها النفسية تهدأ
تمام شكرا لحضرتك
العفو
حمدالله على سلامتك يا بنتي
الله يسلمك ي ماما هو حصل اي
ضغطك وطي بس وبقيتي كويسه دلوقتي
هزيت دماغي بتعب. الحمد لله
عدا يومين وأنا حالتي زي
ما هي لا بخرج من اوضتي ولا بكلم حد تقريبا الأكل قطعتو عايشه بلا هدف سمعت حد بيخبط ع باب اوضتي فتوقعت إنه بابا
تفضل
لقيت ماما وبابا داخلين ومبتسمين فرديت الابتسامه وانا بقولهم يا مراحب
انتي كويسه!
اكتفيت بهز دماغي
عايز اطلب منك حاجه بس مش تكسفيني
ده إنت تؤمر
اكتر مكان بتحبيه النيل وطول عمرك كنتي تتمني يكون بيتك ع النيل وانا هحققلك الحلم ده لأيام بس
بفرحه بجد يا بابا!
طبعا يا روح بابا
قومت بابا وماما وقالو إنهم إتأجرو شقه ع النيل لمدة شهر ومن بكره هنعيش فيها فرحت اوي بالخبر ده كون إني أقعد بليل وأتفرج ع النيل وسط صوت الميه والنجوم في السماء فده شئ مبهج ومريح من صغري وأنا بحب النيل وكنت ديما بتمنا يكون بيتي هناك بس اهو هعيش هناك ولو فتره وده قادر يخليني ابقا فرحانه م قلبي
وصلنا البيت ودي اوضتك اخترتها ليك لانها فيها بلكونه وهتشوفي منها البحر
تعرف اني بحبك
هههههه يا بكاشه
يا بابا بقا
دخلت الاوضه وأنا ببص ع كل ركن فيها بابتسامه فتحت البلكونه وتلقائي الفرحه اترسمت ع قلبي قبل وشي والله منظر البحر من بعيد حلو جدا حتا الناس وهي راكبه في السفن وأد اي الفرحه مرسومه ع وشهم حقيقي شكلهم مبهج ومفرح كان المغرب قرب يأذن فغيرت لبسي واستأذنت
حمص الشام يا عمو
حاضر اي ده انتي إذيك
الحمد لله يا عمو
ها ممكن اقعد
اكيد