قصة جديدة
وأنت كنت طيبة وحنينة مع واحدة بتعامل بالطريقة دى غير معاملة البومة اللي كنت مختراها لأبني كنت أحن منها يا سديم لازم زياد هو اللي يختار ومينفعش أجبره على حاجة
بعدها سمعنا دوشة جامد برة جريت علشان أشوف فيه أي
جدو....
يتبع
الفصل الثاني
مش مصدقة المقلب السخيف اللي أتعمل فيك دا
شوفتي ي يارا والله ولا تصرف أطفال مش راجل عجوز
رجعت بذاكرتي لما سمعت صړيخ برا ولقيت جدو مفرهد آه مفرهد بمعني أصح وكله ملموم حواليه
أي يا جماعة الراجل هيفطس تحت أيديكم جدوو أنت كويس يا حبيبي!
الحمدلله يا سديم زياد عطاني العلاج
هو أي اللي حصل يا جماعة!
سكتو ف بابا أتكلم وقالي
تعالي هفهمك
مسك أيدي وطلعنا البلكونة مش عارفه أي حكاية البلكونة مع الناس دى شوفت الزرعة محتاجة ماية
هو أنتم عايزين ټموتوها يعني م تحطوا شوية ماية
وأنا برش الماية قولت لبابا يحكيلي حصل إيه!!
جدك عايز يفرح بيك
أيوة!
وبزياد
وبعدين
سديم ركزي معايا جدك عايزك أنت وزياد تتجوزوا ولما قولتله إنك مستحيل توافقي حصله كده
بكل ثبات وقفت قدامه وقولتله
بابا هو مش عايز يفرح بيا خلاص هتجوز..
فرح وعيونه لمعت ولكن البسمة تلاشت لما قولتله
بس مش هتجوز زياد أنا خلاص نهيت كل شئ
الصوت على تاني برا شكلنا مش هنخلص انهاردة طلعت ملقتش جدو
أي اللي حصل!
جدك
مستشفى أي يا مرات عمي!!
معرفش زياد مشي من غير ما يقول.
فوقت على يارا وهي بتقعد جنبي حطيت أيدي على خدي وأتنهدت
الأستاذ جدو كان في شقة عمي تحت بياكل راجل صحته بومب وخوفوني عليه وخلاص بعد ما أكل وجه هو وزياد عشان متعبهوش أكتر وافقت وقولت بقا أي....
هتقنعي يا بت يا سديم زياد يفسخ الخطوبة دى بعد فترة.
ولكن لاحظت حاجة على جدو وبحكم إني دكتورة شكله لا يوحي بالتعب وكأنه مصارع وباين على دقنه أن فيه أكل!!
عملت إني داخله أجيب تلفوني من الأوضة سمعتهم بيتهامسوا وفهمت خطتهم ولكن هما اللي لعبوا پالنار الأول...
المهم كويس إنك نزلتي ي يارا دول كانوا عايزين يعملوا الشبكة من أسبوع وأنا قولتلهم مستحيل عامل حاجة غير لما تنزلي.
أنت حكيتي كل حاجة بس محكيتيش شعورك لما قابلتيه تاني!
سكت وجيت أتكلم رن تلفوني
أيوة يا سيف
الحمارة اللي قاعدة جنبك خليها
تفتح الموبايل اللي عاملاه طيران دلوقتي
ضحكت بيقول عليك حمارة ي ست يارا
شدت الموبايل مني
تعالى وهتعرف الحمارة هتعمل فيك أي.
مش أنت بايتة مع البنت عشان شبكتها بكرة هجيلك بكرة
أي دا أنت صدقت أنا بهزر والله! سيف... ولااا
قفل السكة في وشي يرضيك كده
وأنت عاملة موبايلك طيران ليه
نسيت الاه نسيييت يا سديم
بكرة
كنت عاملة كل حاجة سيمبل حسيت بلمعة في عيونه لما أتقدم خطوة وفتحلي باب العربية طلعنا على البيت بعد ما عملنا فوتوسيشن بسيط واليوم مكانش تقيل على قلبي زي ما أتوقعت..
سيف جه وسلم علينا
مبروك يا أم لسانين
برقتله جامد بسبب نظرة زياد ليه وليا ميعرفش أنه خلاص كمان أسبوع وهيتجوزوا
احم مبر... مبروك يا بشمهندس
ضغط علي أيده وقاله
الله يبارك فيك آلا متعرفناش
احم أنا سيف خطيب ي.. يارا صاحبة سديم الصراحة هي ونعم الأخت ربنا يحفظهالك يا بشمهندس
سكت زياد وأتبط وبص ليا بنظرة فهمتها كويس لكن تجاهله ومعبرتهوش وروحت أسلم على المعازيم
فجأة لقيت اللي بيشد ايدي
الا أنت مخطوبالي ولا مخطوبة للمعازيم
الا أنت ليك عين تتكلم يعني محستش بقهرتي وأنا بشوف واحدة تانية هتاخدك مني قدام عيوني عيني عينك كده أنا عارفه أنها أمك وهي كلمتني لكن أنت متهزتلكش رمشة واحدة يا زياد
شرد في اللاشي شوية وبعدين كمل وقالي
أنت مدخلتيش في قلبي وعرفتي أي جوا كنت أنت وأمي كل واحد من جهه وعايزاني أختار لو أخترتك هخسر أمي ولو أخترت أمي هخسرك ولكن ملقتش حل غير دا بعدين... هي عرفت كل حاجة عرفت قيمتك لأن بنت
طب ركز مع المعازيم ومتبصليش كده
مش هقدر أشيل عيوني من عليك
ليه فجأة أحلويت في عيونك!!
أنت حلوة في عيوني من زمان
رديت وأنا ببصله
وأنت كداب وبتاخد بعقلي حلاوة ي زياد أنا بعدت ثلاث سنين عشان مش عايزة أشوفك مع غيري فاهم عشان حبيتك وكل البلد وكل العايلة عارفين إني بحبك وأنك بتحبني أنا كنت بحاول أنساك بس كل ما أحاول برجع تاني أفتكرك بالجامد بالحب آه أنا حبيتك وبحبك بس أنت چرحتني
والله ما كان بقصدي يوم ما سافرتي أنا كنت بنهار عشان هتبعدي عني وهكون لوحدي وأنا اللي خليت جدي يرفض سفرك فاهمه عشان بس متبعديش أنا اللي طفشت العروسة اللي أمي جابتهالي عشان مش شبهك مفيش حد شبهك
دمعت وابتسمت لكلامه ولكن عملت نفسي مسمعتش
أي بتقول أي! في دوشة مش سامعة
ساب البوكية بتاعي جمبي وقام
متعصب ووشه أحمر لحقته بسرعة وندهت عليه
زياد استني
ضحكت أنا عارفه إنك بتحبني وأنك مجبور عشان أمك لكن دا ميمنعش إني مدايقة وفي سينس حزن كده بس هيروح بهدية حلوة منك..
هدية حلوة!! امم طب نعدي الشبكة دى على خير وأنا بكرة هجبر بخاطرك
وفعلا الشبكة عدت على خير بين هزار سيف ويارا ومناغشات جدي وڠضب زياد من سيف الواضح ولكن تاني يوم كان يوم يتذكر في التاريخ..
زياد كان أخد بيت بعيد عن بيت العايلة وكان زارع قدامه جنينة وقالي
الورد لو اتقطف بېموت وأنا مش لازم أقتل
النهاية