حق ارملة مصطفى جابر
يا فارس انا مش عارف انت مستحمل أختك دي ازاي دي قنبلة رغي
فارس بضحك معلش يا صاحبي سيلا بتحب الكلام شويتين.. صحيح الحقېر اللي دايقها عملتو معاه اي ده لازم ياخد عقابه
عاصي بغيظ الواد خد علقھ مخدهاش حمار يا فارس..الواد قال لاختك يا قمر فا مسكته ولمت عليه الشارع وانت عارف شهامة المصرين في حاجه زي كده مسكو الواد عدموه العافيه وانا خلاص بقفل في المحضر والواد اعترف بكل حاجه يلا امشو بقي مش عاوز أشوف وشكم تاني يالا بره
سيلا وقفت وهي بتمسح إيدها انت صعبان عليك الواد ولا اي؟ اه منتو صنف واحد بس ماشي
عاصي بزعيق بررررررره يخربيتك
فارس بص في ساعته بذهول سيلا أنا عندي مشوار شغل ضروري دلوقتي ومش هلحق أروحك عاصي يا عاصي
عاصي بغيظ ياربي بقي عاوز إيه تاني يا زفت
سيلا باستغراب هو مش طايقني ولا طايقك كده ليه يا فارس؟
فارس بأبتسامه ده موضوع قديم بيني وبينه هبقي احكيهولك بعدين لما ييجي وقت مناسب
فارس بضحك معلش يا صاحبي ورايا مشوار مهم ممكن توصل سيلا في طريقك وأنت مروح أنت أصلا ساكن قريب من بيتي
عاصي بذهول أنا أوصل دي أنت عاوزني أعمل حاډثة أنت عارف هي رغت قد إيه في نص ساعة دي لو ركبت معايا العربية هرمي نفسي من الشباك
فارس ضحك وخرج بسرعة معلش يا وحش أمانة في رقبتك يالا يا سيلا ابقي اركبي معا عاصي وهو هيوصلك لحد الباب
سيلا بصت لعاصي بخبث ها يا حضرة الظابط هتوصلني ولا أروح أشتكي لوزير الداخلية إنك سايب مجني عليها في الشارع بالليل
عاصي ضړب كف على كف وبص للسما يا ربي أنا عملت إيه في دنيتي عشان تبتليني بالعيلة دي قدامي يا مصېبة يلا قبل ما أغير رأيي وأرميكي في الحجز
بعد شويه عاصي بيوصل سيلا لحد بيت اخوها
مروة بخبث بتقابل سيلا أهلاً يا ست سيلا نورتي يا حبيبتي إيه ده هو التاكسيات بقت ملاكي وليها نمر حكومي ولا إيه أنا شوفتك من البلكونة وقولت يمكن ده حد من طرف المرحوم جوزك بيوجب معاكي
سيلا ببرود لا يا مروة ده عاصي صاحب فارس هو اللي وصلني عشان فارس كان وراه مشوار وشغله عطله
مروة بخبث آه عاصي صاحب
سيلا بحدة اللي زيي إيه يا مروة قصدك إيه بالكلام المسمۏم ده
مروة بتمثيل البراءة قصدي إن الواحدة الشريفة پتخاف على سمعتها والأسود اللي إنتي لبساه ده له احترامه مش تقعدي تضحكي وتهزري مع ظابط وتخليه يوصلك لحد هنا والناس تتفرج يعني لو حد من قرايب جوزك الله يرحمه شافك هيقولوا البت ما صدقت جوزها ماټ وبقت تتفسح
سيلا پغضب
يتبع..
البارت التالت و الاخير
قوليلي يعني اي ظايط يسيب شغله عشان يوصل واحدة أرملة لحد باب بيتها بالليل. طب والناس تقول إيه لما يشوفوكي نازلة من عربية شخص غريب في وقت زي ده أنا خاېفة عليكي من لسان الجيران يا حبيبتي إنت عارفه كلام الناس مش هيرحمو اللي زيك
سيلا بحدة اللي زيي إيه يا مروة قصدك إيه بالكلام المسمۏم ده
مروة بتمثيل
البراءة قصدي إن الواحدة الشريفة پتخاف على سمعتها والأسود اللي إنتي لبساه ده له احترامه مش تقعدي تضحكي وتهزري مع ظابط وتخليه يوصلك لحد هنا والناس تتفرج يعني لو حد من قرايب جوزك الله يرحمه شافك هيقولوا البت ما صدقت جوزها ماټ وبقت تتفسح
سيلا پغضب بقولك إيه يا مروة اسمعي الكلمتين دول وحطيهم حلقة في ودنك أنا أشرف منك و فارس هو اللي طلب منه يوصلني وعاصي راجل محترم الكلمة اللي هتلقحي بيها دي لو وصلتها لفارس هيخلي ليلتك سودة ف لمي لسانك أحسن لك
مروة بشهقة بټهدديني في بيتي يا سيلا بقي أنا خاېفة عليكي وعلى سمعة جوزي اللي هتتمرمغ في الأرض بسبب مشاويرك دي
سيلا ببرود طب وسعي كده من قدامي أنا داخلة أنام ومش عاوزة أسمع صوتك لحد ما فارس يرجع عشان لو اتكلمت دلوقتي هزعلك بجد
مروة في نفسها ماشي يا سيلا بقى ليكي لسان وبتعرفي تردي وحياة أمي لأخلي فارس يكره اليوم اللي فكر يحميكي فيه والظابط بتاعك ده أنا هعرف أجيب أجلك معاه إزاي
بعد
فارس دخل البيت وهو هلكان من الشغل يدوب بيقفل الباب لقى مروة قاعدة في الصالة الإضاءة خاڤتة وهي ماسكة منديل وعمالة تشهق وټعيط
فارس بقلق فيه إيه يا مروة العيال فيهم حاجة سيلا حصل لها حاجة
مروة بشهقة يا ريت كان جرالي حاجة قبل ما أشوف اللي شوفته يا فارس أنا مش عارفة أقولك إيه قلبي واجعني على شرفك اللي بيتداس عليه في البيت ده وأنت غايب
فارس پصدمة انطقي يا ولية شرف مين اللي بيتداس قولي فيه إيه
مروة بتمثيل أختك يا فارس سيلا من ساعة ما دخلت البيت وهي مابتسيبش التليفون من إيدها والنهارده بعد ما الظابط وصلها دخلت الأوضة وسمعتها بودني وهي بتضحك وتتغندر معاه في التليفون بتقوله وحشتني يا عاصي وبتقوله فارس مش هنا والبيت فاضي علينا
فارس پصدمة أنت بتقولي إيه سيلا تعمل كدة سيلا اللي لسه جوزها مېت
مروة بخبث وأكتر من كدة دي شكلها متفقة معاه على مقابلة أنا قولت أنصحها قامت شتمتني وقالت لي أنا هبقى حرم الظابط وإنتي هتفضلي خدامة هنا يا خسارة تربيتك فيها يا فارس البت استغلت معرفتك بصاحبك وعملت من وراك علاقة
سيلا جت پصدمة إنت كدابة والله العظيم كدابة يا فارس أنا مكلمتوش ولا أعرف رقمه أصلا
مروة بقرف كدابة أمال إيه الرقم اللي متسجل عندك ده اللي لسه مكلمك أنا شوفت التليفون في إيدك يا ڤاجرة
فارس سحب تليفون سيلا من إيدها وبص في السجل لقى فعلا رقم عاصي مروة كانت سړقت التليفون وسجلته
فارس بص لسيلا بقى بتكلميه يا سيلا ماشيه معا صاحبي من ورايا؟
سيلا باڼهيار والله ما حصل هي اللي خدت التليفون أنا كنت نايمة فارس صدقني
فارس لاقي مروة بتسجل ليهم
فارس بغل بتسجلي لي يا مروة عاوزة تمسكي عليا ذلة وإنتي بتلبسي أختي تهمة يا واطية يا رخيصة فاكراني عبيط وهصدق إن أختي اللي متربية على إيدي هتعمل كدة ... أنتي اللي اكيد سجلتي الرقم
مروة بړعب يا فارس ابدا والله انا كنت خاېفة عليك
فارس بزعيق خاېفة عليا وإنت بتبوظي سمعة اختي إنت مينفعش تقعدي معايا هنا دقيقه واحدة اختي سيلا دي خط أحمر وإنت دستي عليه برجلك
مروة بعياط سامحني يا فارس
فارس بقرف تمشي؟ ده إنتي اللي هتمشي وملكيش رجوع يا مروة أنتي طالق ومشوفش وشك في البيت
ده والعيال هيفضلوا هنا مع
عمتهم اللي شرفها أنضف منك بمليون مرة
مروة صوتت ولطمت بتطلقني يا
فارس بتخرب بيتك عشان خاطرها
فارس زقها اخرسي بيتي خرب يوم ما الشيطان لعب بعقلك وانتي سمعتيله يلا البسي هدومك وغوري علي بيت امك اللي وزتك وخلتك تعملي كده وقوليلها بنتك بقت مطلقة عشان معندهاش أصل
بعد شويه فارس بيطلع مروه وبيقفل الباب
فارس بحنيه حقك عليا يا سيلا أنا أسف إني شكيت فيكي للحظة البيت بيتك ومحدش هيقدر ېلمس شعرة منك طول ما أنا عايش
بعد شهرين
عاصي قاعد مع فارس
عاصي بجدية بص يا فارس إحنا صحاب من سنين وأنا مش هلف وأدور عليك أنا فكرت كتير في الموضوع ده قبل ما اجيلك... فا انا جاي أطلب إيد سيلا اختك على سنة الله ورسوله وأنا شاريها وشاري قربكم
فارس ببرود لا يا عاصي الطلب ده مرفوض
عاصي بهدوء تاني يا فارس يعم انا عملت اي قولي طب أنا قصرت معاك في حاجة ولا أنت شايفني مش علي مستواكم؟ دي تاني مره ترفضني فيها.. أنا بحب سيلا من قبل ما تتجوز خالد وأنت عارف كدة كويس
سيلا پصدمة بتيجي من وراهم بتحبني من قبل ما أتجوز أنت بتقول إيه
عاصي بحزن أيوة يا سيلا أنا اتقدمت لفارس زمان قبل ما خالد جوزك يظهر وفارس رفضني من غير ما يقولك وحطني قدام الأمر الواقع لحد ما شوفتك بتتجوزي غيري وسكت عشان مصلحتك
سيلا پصدمه أنت عملت كدة يا فارس ؟
عاصي بحزن ثواني بس يا سيلا... يا فارس أنا لسه شاري ومستعد أعوضها عن كل اللي شافته أنا مش هسيبها تضيع مني تاني
فارس بجمود انا رفضته في البدايه يا سيلا علشان شغله صعب وكله مخاطر وانا مش حمل اني اشوفك مكسوره لو جرى له حاجة بعد الشړ...علشان كده أنا رفضته ورفضته دلوقتي عشان لسه خاېف عليكي من نفس الۏجع
عاصي بحزن طب عالاقل سيبها تختار يا صاحبي المرة دي سيبها تختار نصيبها بإيدها وأنا بوعدك رقبتي قبل رقبتها
فارس بأبتسامه ماشي يا عاصي المرة دي الكلمة كلمتها وأنا مش هقف
سيلا بحب وانا موافقة اتجوز عاصي
عاصي بص لها بحب
تمت