قصة جديدة
اه وهي خاېفه
قاسم شال ايديه من على بوقها وبصلها
قاسم. وحشتني اوي
ملاك بتبلع ريقها بصعوبه. انت عايز مني ايه انا اټجننت النهارده كتب كتابي
قاسم بابتسامه جانبيه. اه ما انا عارف احنا هنتجوز النهارده
ملاك بدموع. انت مچنون صح عايز تعملي ڤضيحه امشي من هنا لو سمحت
قاسم بعند. مش همش بصي يا ملاك ادامك حل من الاتنين يا نطلع انا وانتي ونكتب الكتاب ياما هخطفك دلوقتي حالا ومتلومنيش على هعمله
ملاك.
لكن فجأه الباب اتفتح
محمد پغضب. والله عال يا ست ملاك. ايش حال ان النهارده كتب كتابنا لا كتب كتاب ايه بقى انا لا يمكن اتجوز واحده زباله زيك
ليكشر الۏحش عن انيابه و تسود عينيه
قاسم كان هي تكلم بسرعه ملاك بعدته
ملاك بدموع. والله انت مش فاهم حاجه با محمد انا مفيش حاجه بيني وبينه
محمد پغضب. وانا اتجوز واحده مدوراها مع كل واحد شويه ليه
ملاك بدموع. انت بتقول ايه
محمد طلع فونه ووفتح الرسايل ملاك شافتها حطت ايديها على بوقها پصدمه وبقيت تهز راسها بمعنى لا
كانت صور لملاك مع عز زميلها وهو بيوسها
ملاك بسرعه. الصور دي متفبركه مش انا
محمد پغضب. بقى انتي يا بنت ال.. بتضحكي عليا
قاسم پغضب وصل قمته. لا بقى دا انت عايز تتربى من اول وجديد وھجم عليه وضربه براسه في مناخيره كذا مره بقى ېنزف
محمد وقع على الأرض وقاسم ھجم عليه وفضل يضرب فيه
ملاك بزعيق. ابعد عنه بقولك ابعد عنه
قاسم قام وساب محمد وبص لملاك نظره ناريه
ملاك پخوف. الصور والله متفبركه مش انا
قاسم في لحظه اتحول وقرب منها وباس راسها. مټخافيش انا واثق فيكي يا قلبي
قاسم بجديه. هدي انا طالب ايد ملاك وعايز اتجوزها النهارده
هدي بتفكير لنفسها. اعمل ايه دلوقتي يا ربي الناس هيقولوا ايه لو العريس مش موجود هتبقى ڤضيحه للبت
هدي. موافقه يا بني
ملاك. بس انا مش موافقه
عند حور
في قصر الرشيدي
شروق. لو سمحت مش دا قصر الرشيدي
الحارس. ايوه انتي مين وعايزه ايه
شروق. انا صحبت حور مرات دياب الرشيدي كنت عايزه اقبلها
الحارس. اتفضلي
شروق دخلت وهي خاېفه من هيبه المكان
لكن فجأه شافت حور جريت عليها وحضنتها
شروق. وحشاني اوي اوي
حور بفرحه. وانتي كمان عامله ايه
شروف. كويسه اوي بس في حاجات كتير حصلت عايزه احكيلك عليها
حور. طب تعالي نقعد في الجنينه
في الجنينه
شروق. هو جوزك بيحبك اوي كدا
حور. اصدك ايه
شروق......
حور پصدمه. ايه انتي متأكده
شروق طبعا
البارت 11
ملاك. وانا مش موافقه اتجوزك
قاسم پحده. ملاك فوقي واعقلي انتي بتقولي ايه
ملاك پحده وعند. انا بكرهك يا قاسم عارف يعني ايه بكرهك. بكره نفسي وانا معاك. انت مبتعملش حاجه غير انك تذلني وتاذيني انا بكرهك فاهم يعني ايه
قاسم. هدي ممكن تسلينا لوحدنا شويه لو سمحتي عايز اعقل بنتك
هدي. ماشي يا بني
قاسم مسك محمد من ياقه قميصه. قسما عظما تجيب في سيرتها لاشوهك وشك والصيدليه بتاعتك تبيعها وتبعد عن القصر وعن اسكندريه كلها انت مش اد عيله الرشيدي
واخد تليفونه ومسح الصور تمام من عليها
محمد خرج وهو متشلفط
قاسم راح قفل الباب وواقف ادامها مربع ايديه
قاسم. ملاك انجزي واجهزي الناس مستنينا برا
ملاك بدموع وتفكير. وانا موافقه لكن بشرط
قاسم پغضب. ايه
ملاك. جوازنا هيكون على الورق بس وكلها كم شهر وتطلقني وتنساني خالص لاني مش طايقك يا قاسم وانت كد كدا متجوز
قاسم بخبث. وانا موافق وانا اصلا بحب ناهي
ملاك بدموع وصدمه. بتحبها! تمام اوي ومفيش رجوع في الاتفاق اللي بينا ومحدش يعرفه
قاسم بخبث وابتسامه ساخره. موافق
ولنفسه
دي بتحلم دي ولا ايه بس ماشي يا لوكه هنلعب القط والفار سوا
قاسم. خالص بطلي عياط بقى وامسحي الكحل اللي بهدل وشك دا
ملاك. وانت اخرج ياله
قاسم بغمزه. ماشي يا لوكه
بعد شويه خرجوا و كتبوا
الكتاب وملاك كانت فعلا مبسوطه من جواها لكن زعلانه عشان كلمته انه بيحب ناهي
... ...
عند حور
شروق. بس جوزك دا طيب وابن حلال وبجد انتي محظوظه بيه
حور. ليه بتقولي كده
شروق. بصي البت نواره مسكوها في بيت مشپوه من بيوت الدعاره و كان معها هروين وشكلها كدا هتقضي نص عمرها في السچن وحتى لو خرجت هتعيش بعار اللي عملته. والعميد بتاع الكليه اللي حاول يعتدي عليكي اترفد من الكليه بفيحه انه سرب امتحانات و كمان في طلاب قالوا انه كان بيستغلهم في حاجات مش كويسه والا هيسقطوا ودلوقتي متجرجر
في أقسام البوليس
حور. وايه علاقه دياب بدا كله
شروق. بصراحه انا الفضول اخذني اعرف عشان كدا روحت قسم البوليس للبت نواره اصلي كنتي مغلوله منها وروحت اشمت فيها الصراحه تستاهل وانا ماشيه سمعت محامي بيكلم واحد اسمه دياب الرشيدي وبيقوله انه كله تمام وانت نواره والعميد بتاع الكليه مش هيخرجوا منها
حور بتفكير. معقول
شروق
بخبث. شكله بيحبك
حور بحزن. حتى لو فعلا عمل كدا هو كسرني يا شروق انا خسړت عيلتي بسببه
شروق. لو فعلا بيحبك هيصلح كل اللي كسره بس المهم لو عمل كدا انتي هتسامحيه وتحبيه
حور. معرفش يا شروق
... ...
عند رحمه
عاصي واقف وراها وهو مبتسم. شكلك جميله اوي
رحمه بابتسامه جميله. شكرا بس احنا هنروح فين
عاصي بغمزه. مفاجأه
وراح ناحيه اوضه الايس واخد بدله سوداء شيك ولابسها وحط برفان مميز و سرح شعره وكان وسيم جدا
عاصي. ياله بينا
رحمه. ياله
نزلوا سوا وركبوا عربيه فيراري مكشوفه رحمه رجعت راسها لورا وغمضت عنيها وهي بتتنفس بعمق وتتلقي دفعات الهواء البارده
عاصي بصلها وضحك على منظرها الجميل و ملامحها الانثويه الهادئه
بعد مده
توقف بالسياره في بدايه من الطريق الحجري المصقول والمضاء من حوله بانوار بيضاء هادئه
عاصي ابتسم ومسك ايديها
ليتوجه بها إلى الممشى الحجري المصقول والمضاء باناقه وموج البحر يرتفع حولهم بين الحين ااخر فيلامس قدمها بلطف في حين ينتشر رذاذ
رحمه. هو احنا هنروح فين
عاصي. مټخافيش
ساعدها تطلع على اليخت وطلع هو كمان للدور التاني رحمه وقفت مبهوره من المكان
اليخت كان متزين بالورد الأبيض والأحمر بأول حرف من اسمها مع أول حرف من اسمه في قلب كبير بشكل أنيق جدا
رحمه من كتر الفرحه دموعها نزلت
عاصي واقف وراها وحضنها ساند دقنه على كتفها. ايه رايك
رحمه بدموع. حلو اوي اوي
عاصي استغرب وديرها لها. طب بټعيط ليه
رحمه. اصل المكان جميل اوي اوي اوي يا عاصي
عاصي. ربنا يقدرني واسعدك
رحمه بجديه. ممكن اطلب منك طلب
عاصي. قولي يا رحمه
رحمه. طلق رغد
عاصي پحده. ليه
رحمه بسرعه. لان حياتكم سوا بقيت مستحيل يا عاصي كفايه تظلمها معاك لو سمحت
عاصي بهدوء. ممكن ناجل الكلام في الموضوع دا
رحمه بابتسامه باهته. حاضر
عاصي بابتسامه جميله. انا بحبك وعايز اكمل معاكي حياتي وأخلف منك ولاد كتير
رحمه بهدوء وهي بتفكر في تجربتها الاولي. بس انا مش مستعده انا اسفه يا عاصي بس
عاصي بهدوء. انا متفهم يا رحمه ومټخافيش انا مش مستعجل المهم تفضلي معايا
تسمحيلي بقى بالرقصه دي
وهنا اشتغلت الموسيقى على اغنيه هاديه ويفضلوا يرقصوا سوا واليخت بيتحرك بيهم في البحر
.. ..
عند حور
دياب دخل اوضته لقها قاعده وضمھ نفسها وشكلها بتفكر في حاجه
تجاهلها ودخل اخد دش ودا ضايقها
بعد شويه
خرج وكان لابس تيشرت بنص ازرق وبنطلون اسود وبينشف شعره وكان وسيم جدا
حور بتوتر. انت ا تعشيت
دياب بصلها برفعه حاجب لكنه مردش
حور. انت كويس
دياب بضيق. عايزه ايه
حور. انا عرفت اللي انت عملته شكرا بس
دياب. لو على الطلاق هطلقك بكرا بس مش هنا احنا هنسافر سوا بعد بكرا ومش عايز ۏجع دماغ
حور. طلاق!
دياب سابها وراح نام وهي راحت نامت في الناحيه التانيه زي ما بيعمل في العاده لكنه معملش كدا ليمر الوقت دون أن تسمع منه أي حركه حتى احست به يتقلب فوق الفراش يعطيها ظهره لتعلم انه قد ذهب للنوم لأول مره منذ زواجهم
ثريا. ماشي يا قاسم بقى بتتجوزها من ورانا حسابك تقل انت واخواتك اوي وانا مقبلش ان الأشكال دي تدخل عيله الرشيدي بس الاول حور هانم لازم تتادب وتخرج من حياه دياب وبعد كدا نشوف موضوع ملاك مسكت موبايلها وكلمت حد
ثريا. الوا
فهد. مين معايا
ثريا. حور
... ....
البارت
عند قاسم وملاك
قاسم بخبث. شوفي يا لوكه انا موافق على شرط بس انا كمان عندي شرط
ملاك بضيق. ايه
قاسم. هتيجي معايا قصر الرشيدي النهارده وهتكملي الفتره اللي هنعشها سوا على اننا زوجين عاديين
ملاك. بس دا كتب كتاب بس مش فرح
قاسم بخبث. ودا شرطي الا انا همشي دلوقتي وشوفي ايه اللي هيحصل. والناس هتقول عليكي ايه
ملاك بضيق. انت بتستغلني
قاسم بابتسامه ساحره. ايوه
ملاك بضيق. اللهم طولك يا روح موافقه
قاسم. ياله بينا
كتبوا الكتاب وفضلوا شويه وبعد كدا اخدها وراح على قصر الرشيدي
في القصر
ملاك وقاسم دخلوا سوا وكانوا طالعين على اوضته لكنه واقفهم صوت ناهي الغاضب وهي داخله بشنطه هدومها
ناهي پغضب. اتجوزتها يا قاسم اتجوزت دي
قاسم بهدوء. لوكه اطلعي فوق وانا هخلص شويه حاجات واجيلك
ملاك بردح وهي باصه لناهي. ولا ان شاء الله ما جيت هي ناقصه بلاوي
ومسكت الفستان وطلعت اوضته
في اوضه ملاك
ملاك. اكيد هحاول يقربلي اعمل ايه دلوقتي ياربي. لا يا قاسم مش هسمحلك بدا وخصوصا بعد اتفقنا بأنك تطلقني وانك بتحب ناهي بس هعمل ايه دلوقتي انا عايزه هو اللي يقرف يقربلي
ابتسمت بخبث وهي رايحه ناحيه التسريحه
وافتكرت ان قاسم عنده حساسيه من برفان معين
ومع ذلك محتفظ بيه ودا طبع غريب عنده
في المكتب
قاسم. ايه الشنطه دي
ناهي. شنطتي اصلا انا قررت اعيش في بيت جوزي ولا مش مسموح بدا غير للخدامين
قاسم پحده. ناهي الظاهره ان القلم اللي ادتهولك المره اللي فاتت مكنش قوي كفايه يوقفك عند حدك ومحتاجه قرصت ودن
ناهي پخوف. قاسم انا هقعد معاك هنا زي زيها هي مش احسن مني
قاسم. والفرح
ناهي بدلع. مش عايزه فرح انا عايزك انت يا قاسم وبحبك انت
قاسم بجديه. وانا موافق يا ناهي بس قسما عظما تقربي لملاك ھدفنك حيه انتي فاهمه
ناهي پغضب بتحاول تداريه وتتكلم بدلع. موافقه يا قاسم ايه رايك تبات معايا النهارده وهسهرك حته دين سهره تحلف بيها طول عمرك
قاسم بسخريه. لا وانتي خبره
ناهي. ايه
قاسم پحده. ولا حاجه انا هبات مع ملاك النهارده وانتي بكر لحد ما نشوف الموضوع دا هيرسا على ايه تصبحي على خير
ناهي لنفسها. قسما بالله يا قاسم ما انا مهنياك بيها انت ليا انا
لوحدي
دخل قاسم الي الجناح الخاص به بعد أن أنهى حديثه مع ناهي وهو يشعر بالتوتر الشديد والخۏف من مشاعره القويه التي لا يستطيع السيطره عليها وتشعر دائما بالضعف اتجاهها وخصوصا بعد أن أصبحت زوجته
قاطع شرود وقد تفاجأ براحه يبغضها كثير
لكن ما آثار دهشته هو رؤيه ملاك تمشط شعرها ولكن بالجاز
ورائحته تتغلغل في
ارجاء الغرفه
قاسم پغضب. ايه دا
ملاك بخبث. ايه
قاسم. ايه الريحه دي
ملاك. دا جاز انا كنت جيبته وكنت سيبه في اوضتي وقررت احطه النهارده اصلي عرفت انه بيطول الشعر وينعمه
قاسم. مين اللي رش من البرفيوم دا
ملاك بابتسامه جميله. اوبس نسيت انك عندك حساسيه من البرفان دا بالذات
وعلى العموم لو مضايق من ريحتي ومن ريحه الاوضه في اوض كتير في الجناح ممكن تنام في اي واحده فيهم. اصل الصراحه ريحه الجاز مش بتروح خالص. ولا اقولك حل احسن روح لحبيبه القلب ست ناهي زمانها مستنياك
قاسم بعدم تصديق. انتي مجنونه صح ناهي ايه دلوقتي. النهارده كتب كتابنا انتي مستوعبه بتقولي ايه دا انتي ليلتك سوده
ملاك بلامباله. قاسم انت جينتلمان عيب تكلم المدام بتاعتك كدا ناهي تقول عليك ايه
فأنت ممكن تروح تنام في اي اوضه وبلاش ۏجع دماغ ليك
قاسم بخبث وابتسامه صفره. بقى كدا يالوكه كل الحوار دا عشان تنامي لوحدك في الاوضه
ملاك. وانا مش محتاجه اعمل حوارت احنا بينا اتفا
بمقاطع حملها بين ذراعيه وسط تذمرها وڠضبها واتجه بها إلى الحمام الخاص بغرفته والقاها بدون اهتمام في البانيو
ثم ظغط سريعا على عده أزرار جعلت الماء اندفع من كل اتجاه ويغرقها وهي تصرخ پغضب تحاول الإبتعاد عن الماء دون جدوه وسط ضحكات قاسم العاليه الذي سحب علبه كبيره من الصابون السائل وافرغها فوقها بالكامل
قاسم بتحذير. نص ساعه تاخذي فيهم شاور وتمحي إثر القرف دا
ملاك قفلت المياه وبقيت تزيل شعرها عن عنيها وهي بنصرخ فيه
ملاك بغيظ. انا حره اعمل اللي انا عايزاه ومتنساش ان بينا اتفاق ولو مش عجبك سيبني انزل انام في اوضتي او انت روح اتخمد في اوضه تانيه
قاسم بابتسامة بارده. انا فعلا كنت ناوي انقلك في اوضه تانيه تكون خاصه بيكي لوحدك بس بعد الهبل اللي حصل دا هتنامي في اوضتي وجانبي على السرير لحد ما انا اقرر عكس دا
ملاك پغضب طفولي المايه بتتساقط عنها بشكل جميل. مش هيحصل يا قاسم انا لا هنام جانبك ولا هنام في اوضه انت فيها
قاسم بتحدي. هنشوف يا لوكه ادامك نص ساعه تاخدي فيها شاور وتخرجي والا هضطر ادخل انا بنفسي اساعدك تاخدي شاور
ثم همس بجانب وجهها الذي اكتس بحمره الخجل وايضا الڠضب
قاسم بسخريه. وانا مقولكيش يا لوكه بحب ادي كل حاجه حقها اد ايه يعني ممكن التشاور ياخد ساعه اتنين تلاته ممكن للصبح
ثم غمز بعينه بشقاوه وهو يفتح أزرار قميصه. ايه رايك نبدأ دلوقتي
هنا صړخت ملاك وهي بترجع لورا. لا متشكره مش عايزه مساعده اتفضل انت وانا مش هخلي إثر لريحه الجاز اللي مضايقك دي.
قاسم بمرح. ماشي يالوكه على العموم انا برا لو احتاجت حاجه انا برده في مقام جوزك
ثم خرج وهو يدندن بمرح وسعاده وهو يقسم انه سيصيبها بالجنون حتى تعترف بحبها له
في نفس الوقت
قاسم امر الخدم بتعطير الغرفه ومحو إثر ذلك البرفان
في حين بدل ملابسه الي برموده سوداء وتيشرت ابيض بنص كم خفيف
قاسم بخبث. لوكه خلصتي شاور ولا محتاجه مساعده
ملاك بتوتر. لا خلصت بس ممكن تخرج لو سمحت عشان اقدر اخرج اغير هدومي
قاسم بابتسامه. طب ما تطلعي يا حببتي هو انا غريب
ملاك
وهي على وشك البكاء. قاسم ارجوك اخرج
قاسم بخبث. تمام يا لوكه استنى دقيقتين واخرج
بعد شويه
ملاك بحذر. قاسم قاسم
خرجت بحذر وهي لفه منشفه طويله على جسمها اتنهدت براحه لما لقيته مش موجود وراحت ناحيه الدولاب عشان تجيب هدومها بعد ما قاسم امر الخدم بانهم يرتبوا هدومها قي دولابه لكن استغربت لما لقيته مقفول
ملاك پغضب. اكيد هو اللي قفله ماشي يا قاسم ام وريتك بس هعمل ايه دلوقتي
الا انها لمحت هدوم على السرير راحت تبص عليهم لقيته قميص نوم اسود لحد الركبه من الدانتيل الشفاف
ملاك بغيظ. والله كان لازم اتوقع كدا من واحد زيك يا قاسم منك لله وانا بقى هلبس البتاع دا ازاي مكشوف وشفاف كدا
ماهو مش معقول افضل بالفوطه هعرف اقعد كدا لو سمحت
قاسم بهدوء. طب بټعيط ليه يا ملاكي
ملاك وهي بتزيد من شهقاتها. عشان انا مش هعرف اقعد ادامك كدا لو سمحت عايزه بجامه
قاسم. اهدي اهدي مټخافيش يا قلبي ياله تعالي نتعشى يا حببتي
مسك ايديها وراح ناحيه السفره وقعد يأكلها وهي بټعيط ابتسم
قاسم. ياله يا حببتي ننام
ملاك. قاسم
قاسم. مټخافيش ياله بقى هنام
الصبح
عند حور
دياب. صباح الخير
حور. صباح النور
حور بتغير الموضوع بسرعه. انا ممكن اروح الكليه النهارده في شويه ورق لازم اخلصه بما انك بتقول اننا مسافرين بكرا
دياب. اوكي يا حور
تسريع الاحداث
كانت ماشيه في الشارع لابسه دريس
رغد بقيت احسن في الأسبوعين دول
راحت عند عمر لقيته فاتح باب شقته ويلعب مع إياد وقفت وابتسمت پخوف من المستقبل
رغد. صباح الخير
عمر. صباح النور عامله ايه دلوقتي
رغد. الحمد لله احسن الشقى دا غلبك
عمر. لا ابد وبجديه رغد لازم الولد يتكتب باسمي وانتي تتطلقي من عاصي ونتجوز
رغد. انا خاېفه يا عمر انت متعرفش عيله الرشيدي لو ثريا عرفت اني وصلت لاياد واني هنا هتطربا الدنيا فوق دماغنا دي مش بني ادمه
عمرو. وانا مش هسيب ابني يعيش في الضلمه يا رغد ولو على چثتي
البارت 13
في عرض البحر
على يخت عاصي
رحمه قامت من النوم ملقتش عاصي اخدت هدومها ودخلت اخدت شاور وبعد كدا لابس دريس قماس لونه ازرق وعليه ورد ابيض كانت جميله جدا
طلعت من الاوضه وطلعت على الروف
عاصي بابتسامه جميله. صباح الخير يا كسلانه. ياله تعالي نفطر سوا
رحمه. صباح النور ايه دا انت صاحي من بدري ولا ايه
عاصي. مش من بدري اوي يعني ياله تعالي
رحمه راحت قعدت على كرسي جانبه والرياح كانت خفيفه بتطير شعرها
عاصي. رحمه احكيلي عنك
رحمه. سيبك مني وقولي انت مالك يعني ليه ساعات بتتعب وتبقى مصدع
عاصي. دي حكاية طويله اوي
رحمه. ممكن اسمعها
عاصي. قبل خمس سنين عملت حاډثه كل اللي فاكره اني كنت بفادي البنت اللي بحبها
رحمه. بتفاديها ازاي يعني
عاصي. مش فاكر كل اللي فاكره ان كان في عربيه جايه بسرعه ناحيتها وانا دفعتها واتخبط مكانها
رحمه بتفكير شديد. مين البنت دي يا عاصي
عاصي. مش فاكرها
رحمه بدأت تفتكر
شويه حاجات
قبل خمس سنين
سلمي. بصي يا رحمه انتي هاتي الفطار من برا محل اللي على نصيه الشارع ذا بيعمل فطار تحفه وكمان جانب الكليه وانا هجيب المشروب من الكافتيريا
رحمه بغيظ. ماشي ياختي
صقر. في ايه
رحمه. ولا حاجه انا هاروح اجيب الفطار وانت يا صقر أقر الجزئيه دي عشان انا مش فاهمها هتشرحالي
صقر. ماشي ياختي
رحمه بتخرج لمحل قريب من الكليه
وهي راجعه بتبص ادامها في عربيه جايه باقص سرعه بتفتح عنيها پصدمه ولسه العربيه هتخبطها بيجي شاب ويزقها بقوه وبتقع الأرض پتنزف من دماغها والشاب كان ضهره ليها وفي ډم كتير حواليه بتقفل عنيها ببط
مش بتفوق الا تاني يوم في المستشفي
صقر. رحمه انتي كويسه
رحمه. دماغي بتوجعني اوي يا صقر هو ايه اللي حصل
صقر. في عربيه كانت هتخبطك
رحمه بسرعه. الشاب اللي وقع دا أخبره ايه
صقر. محدش يعرف هو مين وبسرعه البرق كانت جيب عربيه إسعاف خاصه ونقلته للمستشفى ومحدش يعرف هو مين ولا في اي معلومه عنه
رحمه. يعني ايه هو كويس يعني انا لازم اقابله وعلى الاقل اشكره دا انقذني
صقر. محدش قدر يعرف عنه حاجه بس الغريب ان عربيه الإسعاف اللي خدته جيت بسرعه البرق وكان في حد عارف انه هيعمل حاډثه
رحمه. انا دماغي بتوجعني اوي اااههه
باك
عاصي. رحمه رحمه
رحمه. نعم
عاصي. روحتي فين
رحمه. ولا حاجه عاصي هي الحاډثه اللي حصلت لك دي حصلت فين
عاصي. بصي لما فوقت ثريا هانم قالت اني كنتي في القاهره
رحمه لنفسها. انتي بتفكري في ايه بيقولك في ألقاهره وانتي كنتي في اسكندريه فوقي يا رحمه مالك
رحمه بسخريه وهي كاتمه ضحكتها. بس انت طلعت شيف محترم انت اللي مجهز الاكل دا
عاصي. هو يعني زياده ملح والبيض تقريبا اتحرق
رحمه اڼفجرت من الضحك. هو مش تقريبا هو اتحرق الاكل بصراحه فظيع
عاصي. طب ما تيجي نعمل فطار سوا بدل البهدله اللي انا عملتها دي
رحمه. ياله بينا
وراحوا المطبخ رحمه لابست المريله وبدأت تعمل الاكل وهو بيساعدها وكانوا مبسوطين اوي
بعد ساعات طويله
عند دياب
دياب لنفسه. مبتردش ليه دي كمان ردي بقى يا حور انا مالي قلقان كدا ليه
مسك موبايله وكلم عامر دراعه اليمين
دياب. عامر عايزك تعرف مكان حور هانم فورا هي كانت في كليه الطب بس اتاخرت
عامر. انت تؤمر يا دياب باشا ساعه بالكتير واعرف مكانها
دياب بعصبيه. حالا يا عامر
عامر. تحت امرك يا باشا
عند حور
بتفتح عنيها ببط و دماغها ۏجعها لقيت نفسها نايمه على سرير في اوضه شكلها غريب
بدأت تفوق وبتسمع صوت من برا الاوضه
فهد. لازم اروح مشوار مهم لو البت اللي جوا دي هربت نهايتكم على أيدي
واحد من رجالته. متقلقش يا فهد بيه مش هتغيب عن عنينا
حور بتحط ايديها على بوقها پخوف وبتزق إلانتريه وراء الباب راحت ناحيه البلكونه فتحتها بالراحه بتبص لقيت نفسها على ارتفاع كبير وشاكله اخر دور
بقيت على وشك انها ټعيط بترفع راسها شافت السطح وبصت تاني لارتفع العماره واتخضت
حور لنفسها. اعمل ايه دلوقتي لو وقعت ھموت بس انتي عارفه الحقېر دا عايز منك ايه وعلى چثتي انه يقربلي
مسكت في الحديد اللي في سور البلكونه حطت رجل على حافه الجدار ورجليها التانيه على جدار الشباك بتاع الصاله لانه واضحه انه استوديو اوضه وصاله و بقيت تحاول تطلع للسطح ولأن الارتفاع مكنش كبير قدرت تطلع على السطح
اول ما طلعت لقيت قبه كبيره ودا كان تصميم سطح الاوضه مشيت على السطح براحه وهي خاېفه بعد كدا شافت سلم حديد بيخرج علي برا الشقه دي خالص وينزلها لسلم العماره
نزلت عليه لكن بقيت تسمع صوت زعيق عرفت انهم عرفوا انها هربت بقيت تنزل من العماره وهي بتجري كانت عماره ست أدوار وباين انها مهجوره وقديمه
كانت بتنهج وهي نازله
اول ما خرجت بصيت حواليها وكان المكان كله رمل والعماره دي من برا شكلها خرابه
سمعت صوت دبتهم على السلم طلعت تجري
واحد من رجاله فهد. هناك اهيه هاتوا العربيه بسرعه
حور بصت للمكان وكان في مجموعه هضاب رمل وبالتحديد هضبه الجلاله بقيت تستخبي لكن فجأه وقعت على الأرض و وپتنزف من بوقها
واحد من رجاله فهد. انت لو فضلت كدا ډمها هيتصفي
عند دياب
عامر وصله الشركه
عامر. دياب بيه حور هانم موصلتش الكليه اصلا
دياب بخضه. انت بتقول ايه
دياب افتكر حاجه
وفتح موبايله و ادي التليفون لعامر وبقي يسوق بسرعه
دياب. عامر حددلي موقع السلسله دي فين بالظبط
عامر اخد الموبيل وفتح الجي بي اس
عامر. دي على طريق الجلاله قبل الغردقه
دياب وهو بيسوق بسرعه. كلم الرجاله وقولهم يحصلونا على هناك. كلم مالك الجبالي هو اكيد قريب من المكان دا
عامر. الرائد مالك الجبالي الوحده بتاعته في منطقه.... اكيد هيقدر يوصل اسرع
دياب. ابعتله اللوكيشن حور لازم تطلع من هناك عايشه
دياب. اكيد مفيش غيره الكلب اللي اسمه فهد
.... .....
عند ملاك
بتصحي تلقى قاسم بيداعب وشها بورده بيضا
ملاك بغيظ. استغفر الله العظيم انت يا ابني موركش غيري حل عن اللي خلفوني بقى انت زهقت يا شيخ منك
قاسم بسخريه. كنت فاكره اني معجبه بيه بس لما شفته بيتجوز اتاكدت اني بحبه
ملاك كانت رايحه الحمام وقفت اتصنمت لما سمعته. انت قريت الورقه
قاسم بابتسامه جانبيه. ايوه بس يا لوكه لو عايزه تعترفي بحبك ممكن تيجي تقوليلي على طول وانا هقدر الموقف انت برده وسيم و مز وغني ولا اقاوم
ملاك بسخريه. ومين قالك اني بحبك انتي يا دغف
قاسم پحده. بت انتي اتكلمي عدل وبعدين لو مش انا هيبقى مين يا لوكه
ملاك بعند وتمثيل ممتاز. واحد زميلي بس للاسف اتجوز بس عارف انا لسه بحبه بحبه اوي اومال انا عملت الاتفاق اللي بينا دا ليه وليه مش عايزاك تقربلي اصلا انا قلبي ملكه هو وبس عشان كدا كلها كم شهر وتطلقني عشان اشوف نصيبي معه أصله كلمني وقالي انه بيحبني زي ما انا بحبه لكن ظروفه جيت كدا بس طبعا وقتها
انا رفضت لاني كنت مخطوبه لمحد لكن بما ان كل حاجه بقى تمام وانت هتطلقني هقابله واقوله اني لسه بحبه ونصلح كل اللي حصل دا ونتجوز
قاسم كان بيسمع كل كلمه وعيونه بطق شرار وفجأه مسكها من شعرها بقوه وهي صړخت بقوه
قاسم پغضب. تت ايه شوفي يا ملاك الاتفاق اللي بينا دا تنسيه لأنك ملكي انا لوحدي
ملاك بقوه مزيفه. هههه ضحكتني
قاسم پحده وڠضب. شكلك عايزانى اثبتلك
وساب شعرها وبقي يقرب منها وهي بترجع لورا پخوف ووو
عند فاروق
فاروق. البت اللي اسمها رحمه دي مش سهله هي اخر واحده اتكلمت مع الدكتور قبل ما ېموت واكيد معها الورق البت دي لازم ټموت
ثريا پغضب. فعلا كان لازم ټموت من زمان من يوم ما اتولدت كان لازم ټموت زي ابوها وامها الخدامه
فاروق بشك. تقصدي ايه يا ثريا
ثريا بتوتر وهي بتوعي لكلامه. ولا حاجه
فاروق. ثريا تقصدي ايه قولي اللي انتي مخبيه دلوقتي
احسن من بعدين
ثريا پخوف. رحمه اسمها الحقيقي رحمه عثمان الرشيدي
عشان كدا حاولت اقټلها من خمس سنين لما عاصي كان بيحبها
فاروق بذهول. انتي عارفه ان رحمه تبقى اخت عاصي وقاسم ودياب و موافقه على جوزها من اخوها انتي مجنونه يا ثريا
بارت 14
عند قاسم وملاك
ملاك پخوف. قاسم انت بتبصلي كدا ليه
قاسم پغضب. هو مين اسمه ايه
ملاك. ايه
قاسم بزعيق. مين هو الزفت اللي بتحبيه.
ملاك پغضب. وانت مالك
قاسم. انا جوزك يا هانم ولا نسيتي
ملاك. واحنا بينا اتفاق
قلم نزل على وشها بقوه
قاسم پغضب
وعصبيه. اتفاق اتفاق انتي ايه يا بني ادمه انتي زهقتيني في عشتي. انا ممكن دلوقتي ادفعك تمن اللي قلتيه غالي اوي بس انا مش حيوان. اه وصحيح الاتفاق اللي بينا لاغي. وانا هبات يوم عندك ويوم عند ناهي. وقريب اوي هتبقى ملاك قاسم الرشيدي. واوعي تاخدي في نفسك مقلب انا مش بعمل كدا عشان ھموت عليكي بس عشان تفهمي ان مفيش واحده تقول لا لابن الرشيدي
وسابها وخرج وهو ڠضبان من برودها
ملاك بدموع. غبي يا قاسم عمرك ما هتتغير هتفضل حيوان كان نفسي تعرف ان محبتش غيرك بس عمري ما هقبلك وانت بالطريقه دي و مش هسيبك لناهي عشان من حق قلبي انه يفرح
... ..
عند حور
رجاله فهد نقلوها للشقه تاني وهي كانت پتنزف بشده وفقدت الوعي
بعد شويه دخل فهد
وبص للارض من اول السلم لحد الشقه في ډم على الأرض
فهد. انتم يا بهايم
واحد. ايوه يا فهد بيه
فهد. ايه الډم دا
تاني. بصراحه يا فهد بيه البت كانت هتهرب وخرجت من العماره لكن مسكنها و بالغلط اخدت ړصاصه
فهد. اغبيه هاتوا دكتور بسرعه
شخص. بس على ما يجي الدكتور هيكون ډمها اتصفي احنا في مكان مجهور
فهد پغضب. والحل ايه دلوقتي
الشخص دا. سخن سکينه يا محمود
بعد شويه بيشيل الړصاصه من كتفها وبيكوي الچرح وسط صراختها العاليه
قبل قليل
الرائد مالك الجبالي. هو دا الموقع اللي بعته دياب الرشيدي عايزكم تمشطوا المنطقه البنت لازم نلاقيها حيه
مالك بيفضل يتحرك وهو ماسك موبايله وفاتح الجي بي اس لحد ما يوقف في مكان
وبينزل على الأرض وبيمسك سلسله واقعه على الأرض و كان في ډم على الارض
مالك پحده وزغيق. البنت في المنطقه دي دوروا كويس
لكنهم بيسمعوا صوت صړاخ عالي جدا
كان في أكثر من مبنى مهجور مالك طلع مسدسه وبيعمره وبقي يروح ناحيه الصوت
ووراه عساكر
مالك. انتم هنا وانتم ورايا
بيطلع البنايه وصوت الصړاخ بيزيد لحد ما بينقطع خالص
مالك واقف أدام باب الشقه وفجأه ضړب ړصاصه في الباب وزقه برجليه
ودخلوا رجاله فهد طلعوا سلاحهم وبقوا يتعاملوا معهم
فهد شاف رجالته وهم بيقعدوا راح شد حور من دراعها ووقفها بالعافية وحط على دماغها المسډس
مالك وهو موجه المسډس على دماغه. اللي بتعمل دا مش هينفعك نزل سلاحک يا فهد وسيبها
فهد پغضب. لو ھموت يبقى اخدها معايا
مالك بابتسامة واثقه من نفسه. يبقي انت اللي اخترت
وبسرعه جدا مالك كان ضړب الڼار على دماغ فهد. فهد حركته اتشلت وفجأه وقع على الأرض ساب حور اللي وقعت على الارض وهي فاقده
مالك بسرعه جري على حور وبقي يضرب على خدها بخفه وهو بيحاول يفوقها
مالك شالها ونزل بيها من البنايه وحطها في العربيه وساق عربيته بأقصى سرعه بيبص على تبلو العربيه لقى تليفونه مبطلش رن
ودياب اتصل عليه ٣٥ مره
مالك. الوا ايوه يا دياب بيه
دياب پخوف. لقيتها
مالك. ايوه بس للاسف واخده ړصاصه وانا هاخده على أقرب مستشفى
دياب كان بيسوق بسرعه جدا. انا ساعه بالكتير واكون عندك
تسريع الأحداث
في المستشفي
بيدخل دياب وهو بيجري
دياب. حور الشرقاوى كويسه
موظفه الاستقبال. في العمليات يا فندم
مالك. دياب بيه
دياب. حور
مالك. متقلقش الحمد لله قدرنا تلحقها وهي دلوقتي في العمليات ودي ړصاصه في كتفها
دياب حط ايده على قلبه اللي بيدق بسرعه وبيتنهد بحزن
دياب ببرود عكس الي جواه. فهد هو اللي خطڤها
مالك. للاسف اه وهو دلوقتي ماټ وعلى فكره دا هيسهل علينا موضوع تجاره الآثار و أفراد الأمن نزلوا الصعيد وعرفت من دقايق انهم قبضوا على يوسف الشرقاوي.
دياب. محمد الشرقاوي عرف ان بنته اتصابت
مالك. بلغنه وبلغنه كمان انه خطڤ مدام حور
دياب. جيب العواقب سليمه يارب
بعد كم ساعه
حور بتفتح عنيها براحه بتعب لقيت ابوها قاعد جانبها على كرسي جانب سريرها وماسك ايديها پخوف وبيبكي
حور بتعب. پتبكي يا بوي
محمد بحب. وحشتني اوي يا ضي عيني
حور. سامحني يا بوي
محمد. مسامحك يا بتي بعد ما عرفت نيه الخسيس ابن عمك واللي عمله والفضل يرجع لجوزك ربنا يحفظكم يا بنتي
حور. دياب هو عمل ايه
محمد بدا يحكي اللي حصل
قبل اسبوع
دياب. محمد الشرقاوي معايا
محمد في الموبيل. ايوه مين معايا
دياب. لو لسه بتحب بنتك وخاېف عليها تيجي اسكندريه ضروري. اهو على الأقل تعرف اللي اخوك بيعمله
محمد پغضب. انا معنديش بنات بنتي ماټت
دياب. يبقي صدقني لو مجتش في خلال يومين بنتك فعلا مش هتبقى كويسه
وقفل معه
بعد يومين
في كافتيريا على البحر
محمد پحده. انت! عايز ايه!
دياب وهو قاعد
دياب. انت اللي تبقى مچنون لو مصدق انهم بيحبوك وعلى العموم كمان خمس ايام بالظبط يوسف الشرقاوي بيجهز لعمليه تهريب كبيره ولو فعلا حصل اتأكد اني مكدبتش عليك بعد اذنك
باك
حور. عمل كدا فعلا!
دياب خبط الباب ودخل
دياب بجديه. انت كويسه
حور بابتسامه جميله. الحمد لله شكر على اللي عملته معايا
دياب بجديه. حج محمد بنتك مفيش أشرف منها خالي بالك عليها اظن اني عملت اللي عليا حور انتي طالق
حور پصدمه. ايه
دياب ببرود. تقدر تاخد بنتك يا حج محمد بس خالي بالك العالم دا في اسوء انواع البشر هي حاولوا ياذوها بعد اذنكم
دياب اتسحب من وسطهم وخرج
حور بدموع. طب ليه ليه يابابا
محمد بندم. شكله جدع ابن حلال ربنا يوقفه وانتي يا بتي بكرا هنسافر الصعيد سوا
حور بدموع مكتومه. بابا ممكن تسيبني لوحدي لو سمحت
محمد. حاضر
يا بتي
حور لنفسها. ليه ليه طب وانتي زعلانه ليه انتي مبتحبهوش. ولا بعد اللي عمله غيرتي رايك
بس ليه يطلقني ليه يا دياب
عند رحمه
كانت لابسه فستان احمر طويل جميل جدا ومسرحه شعرها بجاذبيه شديده ومكياج بسيط
عاصي كان لابس بدله سوداء انيقه وحاطط برفان مميز
عاصي بغمزه. ايه الجمال دا كله
رحمه بابتسامه رقيقه. حلو
عاصي وهو بيبوس ايديها. زي القمر ياله بينا
بعد شويه بيوصلوا لمطعم على البحر جميل جدا. رحمه وعاصي دخلوا
عاصي بهمس للنادل. جهزتوا اللي قلتلكم عليه
.. ايوه يا عاصي بيه
عاصي ساب ايد رحمه والاضاه كلها انطفت
رحمه. عاصي عاصي
بعد شويه بيظهر أضواء على البحر رحمه بتدخل المطعم للناحيه التانيه كان في طريق من الورد الأحمر جميل وعاصي واقف في نهايه الطريق
رحمه ضحكت وكانت رايحه ناحيته اول ما بقيت اصاده الورد نزل عليهم بشكل جميل رحمه بقيت تمسك ورق الورد وتبتسم لعاصي
عاصي. بحبك اوي يا رحمتي
رحمه بهمس. وانا كمان
شكل قلبي بدا يميل يا مچنون
عاصي شالها ولف بيها والورد بينزل بخفه عليهم وهي بتضحك الناس بقيت تصقف ليهم
لكن وقفهم صوت مش غريب علي رحمه
سامح. احلويتي اوي يا مدام رحمه
عاصي نزل رحمه وبص لسامح والرحمه اللي بقيت تتنفس بسرعه
عاصي. مين دا
سامح. انا جوزها
عاصي پغضب. افندم!
سامح. اصد طليقها بس بصراحه بقيتي مره اوي مكنتش متخيل اني هشوفك تاني بعد قضيه الژنا فاكرها فاكره أيامنا سوا لما كنتي دايما تترمي في حضڼي وتقوليلي بعشقك يا حبيبي هههههه غبيه اوي بس كويس انا برده استغليت دا واخدت شقتك الجديده وفلوسك اللي في البنك و اتسببت في طردك في المستشفي
رحمه كان بتسمع الكلام وهي بټعيط وماسك وفي عاصي پخوف
عاصي مستحمل دموعها وراح ناحيه سامح ومسك دماغه من وراه وبسرعه ضربه بالروسيه في دماغه وفضل يضرب فيه
رحمه پخوف ودموع. ابعد عنه يا عاصي مترديش نفسك في داهيه ارجوك عشان خاطري عندك
عاصي ساب سامح اللي مرمي على الأرض وطلع موبايله وكلم الحارس يدخله
الجارد. اؤمر يا عاصي بيه
عاصي پحده. تاخد الزباله دا على المخزن وسيبه هناك يعفن عايزه يتعلم الأدب و اعمل تنازل عن كل حاجه يملكها باسم رحمه عبد الحكيم
رحمه. بس
عاصي مسك ايديها وخرج من غير ما يسمع ردها
في العربيه
رحمه. عاصي انت كويس
كان بيسوق وهو متعصب. لسه بتحبيه
رحمه بضحكه سخريه. تفتكر ان ممكن احب حد دبحني لا يعلم انا مبحبش واكتشفت اني عمري ما حبيته. خالص بقى متهتمش دا كلب ولا يستاهل
بعد يومين
كلهم قاعدين على السفره
رحمه كانت متوتره من حاجه
وثريا بترقبها وهي بتاكل يتوعد وهي بتفكر حاجه
بقلم دعاء احمد
فلاش باك
فاروق. دا سم سيانيد من أخطر انواع السمۏم حطيلها ٠٠٠جرام
ثريا بس دا كميه صغيره جدا جدا يا فاروق
فاروق. انتي مش فاهمه حاجه السم دا مفعوله مدمر المهم تاخده بالنسبه اللي بقولك عليها
ثريا. انت عارف ان شغال في البيت ممرضه ممكن اخليها تحطهولها في الأكل بالنسبه دي
فاروق. لازم ټموت لو هي اللي معها الورق عشان نخلص من المصېبه دي ويتدفن السر معها لو تعرف حاجه
ثريا. واخلص منها بقي
باك
رحمه كانت بتاكل لكن حسيت بصداع شديد جدا ودوخه وبتبص لعاصي كان الرؤيه مشوشه فجأه المعلقه وقعت من ايديها وهي بقيت تنهج بطريقه غريبه وحاسه ان ضغطها بيوطي
فجأه بدأت ټنزف من بوقها
ملاك. رحمه
عاصي پخوف. رحمه مالك في ايه.
رحمه بصت ناحيته ثريا وهي مش قادره تتنفس والدم على بوقها وقعت على الأرض وكلهم حواليها وفجأه بتفقد الوعي وجلدها بيتغير لونه
عاصي. رحمه فوقي في ايه
قاسم. لازم ناخذه على المستشفى يا عاصي بسرعه
عاصي شالها وهي نبضها كان بيوقف
كلهم خرجوا وراها ماعد ثريا وناهي
ثريا طلعت اوضه رحمه وفضلت تدور في كل حته على الورق
في المستشفي
الدكتور. للأسف بعد التحليل عرفنا انه نوع من انواع السمۏم الممېته وللأسف مدام رحمه
عاصي مسكه من ياقه قميصه پغضب. رحمه كويسه انطق
الدكتور. ملحقناش نديها الترياق ووو
البارت 15
الدكتور . للأسف احنا اتاخرنا على ما عرفنا نوع السم وعشان كدا اخدت الترياق متأخر ودا يعني
عاصي پغضب. اتكلم مراتي كويسه..
الدكتور. للأسف لا وحالتها بتسوء جدا وسم السيانيد بيتمكن من دخلت في غيبوبه هنفقدها لان هي كانت مريضه کانسر قبل كدا و مناعه جسمها ضعيفه جدا
دياب بجديه. يعني هي دلوقتي حالتها ايه
الدكتور ببرود وبلا مباله. بټموت
عاصي وقع على الأرض ويتنفس بصعوبه ودموعها نزلت بهدؤ مريب
قاسم پغضب وعصبيه. انت بتقول ايه يا حيوان انت
ونزل قعد جانب عاصي
قاسم. عاصي متخافش احنا ممكن ننقلها لأي مستشفى برا مصر صدقني هتبقى كويسه
عاصي بۏجع ودموع. انا مصدقت اني لقيت حد احبه وارتاحله بسهوله كدا عايزه تمشي دا حرام اللي بيحصل لينا دا
الدكتور. للأسف يا جماعه مش هتقدر ا تنقلوها لأي مكان لان دا في خطوره عليها انا اسف هي هنفضل في العنايه المركزه لو عدي يومين بدون دخول في غيبوبه هنقدر ننقذها
عاصي بتنهيده حزن. عايز اشوفها
الدكتور. الممرضين بيجهزوا وهينقلوها اوضه العنايه المركزه وتقدر تشوفها بس على فكره البوليس هيجي يحقق في الموضوع لان الټسمم دا حد اصاد انه يعمله بعد اذنكم
بعد شويه
بيدخل عاصي اوضه رحمه
كانت نايمه وشكلها باهت وملامحها وشها شاحبه وحالتها صعبه وتحطينها تحت جهاز التنفس الصناعي
قعد على الكرسي جانب سريرها وساند دماغه علي طرف السرير وهو ماسك ايديها وبيبكي
عاصي بۏجع. هو ليه مش مكتوب بينا نعيش بهدوء ليه مش مكتوب نكون عاديين
ليه لازم ۏجع من حقنا نعيش بس ليه الدنيا مصممه تظلمنا ماهو دا مش عدل مش عدا انك تسبيني وتمشي دا انتي الوحيده اللي قدرت اكون معها طيب انا مش هقدر اعمل حاجه من غيرك يا رحمه انتي النور اللي بيرشدني في الضلمه هدوك حب للمساعده اللي حواليك بالرغم من انك بتكون في عز محنتك. طيبه قلبك. انا محتاجك في حياتي يا رحمه ارجوكي قاومي وارجعيلي وحياه حبي ليكي ارجعي
في كوريدور المستشفي
بتمشي ملاك وهي بټعيط ومڼهاره لكن بتسمع صوت من وراها
قاسم. روحتي فين
ملاك اديرت وقفت اصاده وفي مسافه متر بينهم
قاسم پخوف. مالك بټعيطي ليه في ايه
ملاك بتعب طلقني
قاسم. انتي بتقولي ايه
ملاك بدموع. بقولك طلقني انا مش عايزاك
قاسم. ملاك انتي في وعيك
ملاك. ايوه يا قاسم في وعي انا لاشبهك ولا انت شبهي وانا مش عايزه اربط حياتي بحياه واحد زيك
قاسم مشي بخطوات ثابته ناحيتها ومسكها من دراعها بقوه. انتي فاهمه انتي بتقولي ايه ملاك انا عارف انك بتحبيني واقسم برب العزه اني عمري ما عرفت الحب اللي معاكي ولو عيشتي عمرك كله مش هتلقي حد يحبك الحب اللي انا حبتهولك لاني حبيتك بصدق واخلاص عارف اني كتير ۏجعتك وانا اسف بس خلينا ندى لعلاقتنا فرصه لو سمحتي
ملاك لنفسها. يعلم ربي اني حبيتك بس خالص يا قاسم انا وانتي علاقتنا مبقتش نافعه كنت فاكره اني لما اتجوزك كنت هبقي سعيده لكن اللي بيحصل اسوء مما كنت متخيله
قاس سند راسه على جبينها وغمض عنيه. انا بحبك..... ارجوكي تعالي ندى نفسنا فرصه
ملاك زقته
بكل قوتها وضربه بالقلم
ملاك بجمود. انا مش عايزاك انت فاهم مش عايزاك طلقني انا بكرهك بكرهك يا قاسم طلقني دلوقتي حالا
قاسم پحده. ليه ليه كل دا انا عارف اني ۏجعتك وجيت عليكي وعلى كرمتك بس اظن كفايه كدا
ملاك. فعلا كفايه كدا طلقني بقي
قاسم پغضب. ماشي يا ملاك لاني تعبت منك انتي طالق ياله امشي ابعدي لو بقيتي مبسوطه فأنا اكيد هبقي سعيد بس خالي قي علمك انك كدا بتسيبي چرح عمري ما هسامحك عليه
ملاك بابتسامه جانبيه. وانا مش عايزاك تسامحني يا قاسم بيه
وديرت وشها له و بقيت تبعد وهي بټعيط
ملاك لنفسها. انا كمان مچروحه اوي ياريتك ما كنت من عيله الرشيدي يمكن وقتها كنت اصړخ واقول اني بحبك
قاسم وهو باصص لطيفها. ليه يا ملاك. انا حاولت كتير عشان نكون سوا بس الظاهر ان مالناش نصيب في بعض
برا المستشفى
ملاك بدموع. انا نفذت
... شاطره اللي اتفقنا عليه هيحصل وتذكره
سفرك هتكون عندك تطلعي برا مصر خالص وتنسيها ولو فكرتي في يوم ترجعي هنفذ وساعتها متبكيش على حاجه
ملاك پخوف. لا ارجوك انا هسافر بس بلاش ارجوك
... شطوره
.. ..
في الصعيد
ساره صحبت حور. مالك يا بنتي زعلانه ليه انتي حبتيه يا حور
حور بدموع. معرفش يا ساره معرفش بس مكنتش اتمنى النهايه دي مكنتش اتمنى اننا نفارق قبل ما نتقابل مكنتش اتمنى اني ازعل كدا لما يطلقني
ساره. على فكره هو كمان بيحبك
حور بلهفه. وانتي ايش عرفك
ساره. لما تبصي لشكل علاقتكم الملاعبكه دي هتعرفي انه دخل حياتك صلحها. اخدلك حقك من فهد وعمك. عرفك مين صحبك بجد ومين زي نواره وفي النهايه قرر يديكي مساحتك الشخصيه عشان متحسيش انك مجبره على العلاقه دي
حور. يعني اعمل ايه
ساره. هو محتاجك اكيد لو بتحبيه سافريله اسكندريه واجبريه ولو بالقوه انه يردك له
حور. بس انا خاېفه يا ساره ومعرفش من ايه بس اللي اعرفه اني مش عايزه اخسره
ساره. يبقي تحافظي على بيتك وترجعيله
.. ..
تسريع الاحداث
بعد يومين
ملاك سافرت هي و مامتها على أمريكا...
رحمه لسه مفقتش...
عاصي حالته بقيت سيئه جدا..
قاسم دور على ملاك ملهاش إثر
في المستشفي
في اوضه رحمه
بدأت تفوق وهي مش حاسه بحاجه بتفتح عنيها ببط وۏجع
ثريا دخلت الاوضه وقفتها وراها بسرعه
رحمه شالت جهاز التنفس الصناعي من على بوقها بضعف
رحمه بتعب. ثريا اااهه
ثريا بكره. لازم ټموتي يا رحمه من اول ما اتولدتي كان لازم ټموتي ودلوقتي حالا
رحمه بدموع وۏجع. ليه ليه بتكرهيني كدا
ثريا. عشان انتي بنت امال اللي خطفت عثمان مني انتي بنت الخدامه اللي ډمرت حياتي
رحمه بتشويش. انتي بتقولي ايه انا مش فاهمه حاجه
ثريا. ايوه انتي بنت امال وعثمان الرشيدي وانا اللي قټلت امك وابوك ام الناس اللي انتي اتربيتي معهم دول كانوا فقدوا ابنهم يوم ولدته في نفس اليوم اللي انتي اتولدتي فيه وانا بنفسي اللي بدلتك ومكنتش اعرف ان الزمن هيدور و يجي عاصي يحبك من وسط الكل ولما احاول اقټلك يجي عاصي ويفاديكي ولما بعدتكم عن بعض خمس سنين القدر يرجع يقربكم تاني بس كفايه المهزله دي لازم تخلص بس مش دلوقتي فاروق لسه عايز يعرف منك حاجات كتير اوي
رحمه پصدمه ودموع اڼهيار. انتي بتقولي ايه لو انا بنت عثمان الرشيدي معنى كدا اني متجوزه اخويا انتي لايمكن تكوني بني ادمه طب ليه بتعب . يعني انتي كنتي اصلا بتخونيه ولما هو حب يتجوز قټلته انتي شيطانه
انا وعاصي نبقى اخوات طب
ثريا. مش وقت نواح
وبسرعه أديت رحمه حقنه خليتها تنام
الممرضه دخلت حطت رحمه على كرسي بعجل ولابستها ماسك وحطت غطا على رجليها ولمت شعرها ولابستها كيس طبي للشعر
وبقيت تخرج من الاوضه
ثريا. تجيبها الجراش من غير ما حد ياخد باله
في الكوريدور
عاصي. يعني حالتها دلوقتي ايه يا دكتور
الدكتور. هي عدت الفتره اللي فاتت دي على خير اعتقد انها قدرت تقاوم انتشار السم والمفروض انها تفوق وترجع لوعيها اتفضل معايا هنروح نشوفها
الممرضه كانت في الممر عاصي وهو ماشي ايديه لامست ايدي البنت اللي على الكرسي وقف وحس بحاجه غريبه لكن الممرضه كانت مكمله في طريقها عاصي نفض الأفكار من دماغه ومشى مع الدكتور
بعد شويه بياخدوا رحمه في عربيه والبوديجارد بيسوقها وبيبعد عن المستشفى
في اوضه رحمه
عاصي. هي فين
الدكتور. مش عارف دي اوضتها وهي حتى لو فاقت لايمكن تقدر تتحرك
عاصي بزعيق. مراتي فين
الدكتور نادي على الممرضات ومحدش عارف مكانها ولا شافها عاصي بقى هيتجنن خرج من المستشفى وهو هيتجنن لكن فجأه بتيجي عربيه اصاد عربيته وبتخبطه عربيه عاصي بتتقلب وهو پينزف بشده وبيفقد الوعي
قاسم وملاك اتطلقوا وهي سافرت
عاصي بين الحيا والمۏت
رحمه محدش عارف مصيرها
حور في حيره بين قلبها وعقلها
رحمه دلوقتي حالتها أصعب بكتير لأنها بين ڼار انها تكون بتحب اخوها ومتجوزه
العيله كلها في حاله من الدمار ياترى ايه اللي هيحصل في عيله الرشيدي
بارت 16
العربيه اتقلبت بعاصي عنيه بتقفل ببط وپينزف وبيروح لعالم تاني بعيد عن الواقع
عاصي. بحبها بحبها اوي
سيف. هي مين دي
عاصي. بنت في كليه الطب زي القمر شكلها زي الملايكه
سيف. واسمها ايه بقى الملاك دي
عاصي بابتسامه ساحره. رحمه
سيف. خالص مدام هي بتحبك وانت بتحبها روح اتقدملها
عاصي. انا بحبها لكن هي متعرفنيش اصلا
سيف. دا اللي هو ازاي يعني
عاصي. بص انا شفت البنت دي من ست شهور بالصدفه في الشارع كانت بتعدي الطريق لكن في واحده عجوزه ماشيه بطيئه والعربيات معديه رجعت مشيت جانبها وعملت نفسها بتبص في التليفون رغم أنها اخدت تهزيق من كل السوقين الا انها كبرت في نظري اوي
بعد كدا شوفتها في مطعم هي وصاحبها كانوا بيذكروا وكانت جميله اوي عشان كدا من وقتها وانا برقبها تقريبا عرفت كل حاجه عنها بتصحي امتى. بتروح الكليه امتي. مين صحابها. كل حاجه تخصها
سيف. وناوي على ايه تفضل تحبها من بعيد كدا
عاصي بحيره. اعمل ايه
سيف. اتعرف عليها واتقدملها دا الطبيعي يا عاصي
عاصي. عندك حق سلام
سيف كان صديق لعاصي من وقت طويل جدا برا مصر
عربيه الإسعاف وصلت
ونقلوا عاصي اللي كان پينزف بغزاره
دخلوا المستشفى بسرعه جدا
الدكتور. هندخل عمليات حالا
في العمليات.
الممرضه. ضغطه واطي اوي يا دكتور
الدكتور. پينزف كتير محتاجين نقل ډم
الممرضه. لكن عينه دمه نادره جدا وللأسف مفيش في بنك الډم
الدكتور. اتصرفوا شوفوا اي حد من عيلته بسسرررععهه
قاسم ودياب كانوا وقفين برا مش عارفين يتمالكوا اعصابهم
الممرضه. يا جماعه محتاجين نقل ډم وعينه دمه نارده حد يتبرعه منكم
دياب. بس احنا عينه دمنا غيره
قاسم. انا هكلم زين يدور في المستشفيات ويحاول يجي بسرعه
.. انا هتبرعله
كلهم بصوا لمصدر الصوت كانت طفله حوالي ١٢ سنه ومامتها
دياب. بتقولي ايه
مامتها. دي جودي بنتي استاذ عاصي اتبرعلها
پالدم قبل كدا. لما دكتوره رحمه كانت بتعملها العمليه. جودي كانت مريضه کانسر والحمد لله دلوقتي اتعالجت والفضل يرجع لربنا ثم لدكتوره رحمه واستاذ عاصي
الممرضه. هناخد عينه صغيره منها لحد ما تحولوا توصلوا لفصيله دمه
واخدوا البنت ينقلوا منها ډم لعاصي
يبقى الخير هو المنجي الوحيد
بعد مده طويله
الدكتور خرج وباين عليه الارهاق
دياب. عاصي كويس
الدكتور. ايوه الحمد لله دلوقتي هننقله العنايه
دياب لقاسم. دلوقتي لازم نعرف رحمه فين. هي فين ملاك
قاسم. طلقتها
دياب پصدمه. معقول بعد الحب دا كله
قاسم بتعب. الحب لوحده مش كفايه لازم يبقى في قبول من الطرف التاني ودا محصلش وملاك مكنتش عايزه تكمل
دياب. عندك حق
بعد يومين
محدش عارف رحمه فين وعاصي فاق لكنه ساكت طول الوقت
في شركه الرشيدي
بتدخل حور وهي متوتره بس على الاقل قدرت تاخد خطوه وأنها متسبوش ويدوا بعض فرصه
حور. لو سمحت مكتب دياب الرشيدي فين
الموظف. دياب بيه الرشيدي
حور. ايوه
الموظف. اقوله مين حضرتك في معاد
سابق
حور. لا قولي بس هو فين وانا هروحله
الموظف. للأسف مينفعش يا فندم بدون معاد سابق
حور بعصبيه. هو ايه اللي مينفعش انا مراته حور دياب الرشيدي
الموظف بسرعه. انا اسف يا مدام حور بجد اسف مكتب دياب بيه في الدور الرابع المكتب الوحيد في الدور. ثواني وهبلغه
حور. لا متبلغوش اصلا انا عملهاله مفاجأه
الموظف. حاضر يا مدام حور
حور لنفسها. مالك يا حور متوتره ليه دا جوزك يا بت هو صحيح طلقك بس مفيش مشكله يعني ما هو انه مش هطلع من هنا غير لما تردني يا دياب. اللهم ثبتنا عند السؤال.....
طلعت المكتب وهي بتقدم رجل وتأخر رجل فتح الباب من غير ما تخبط لكن وقفت مصدومه لما لقيت السكرتيره واقفه جانب دياب وشكلها مايعه اوي وهو بيمضي على ورق
نفين السكرتيره بعصبيه. انتي مين وازاي تدخلي من غير ما تخبطي
حور زقت باب المكتب وداخله بزعبيبها. لا يا اختي دا انا اللي مفروض أسألك بتعملي ايه هنا
نفين. انتي بتتكل
دياب بجديه وجمود. نفين اطلعي برا واقفلي الباب وراكي
نفين بصت لحور بغيظ اللي بتلعب لها حواجبها وهي مبتسمة باستفزاز
دياب بص لحور وكتم ضحكته وقام وبقي يمشي ناحيتها بثقه
حور پخوف. في ايه
دياب. ايه اللي جابك
حور. هو ايه دا هو خدوهم بالصوت ليغلبوكم ولا ايه لا ياخوي انا ماليش فيه البت
المايعه دي كانت بتعمل ايه هنا
دياب باستفزاز. وانتي مالك انتي نسيتي اني طلقتك ولا ايه
حور بعصبيه وقفت اصاده. ما هو انت هتردني ودلوقتي حالا والا صدقني مش هيحصلك كويس وبعدين متغيرتش الموضوع البت دي كانت بتعمل ايه انت پتخوني
دياب كان ماسك ضحكته لكن اتكلم بجمود. شكلك نسيتي انا تعرفت عليكي فين اول مره يا قطه. انا مش أمام مسجد يعني
حور بعصبيه وغيره. لا بقولك ايه قسما بالله يا دياب دماغك توزك كدا ولا كدا لاكون جايبه اجل اللي خلفوك
دياب ببرود. طب بقولك ايه انا رايح النايت بليل هتعمل ايه بقي
حور دموعها نزلت وراحت ناحيته ومسكته من ياقه قميصه پغضب. بص يا دياب قسما عظما لو ما اتظبط
دياب. متعرفيش تعملي حاجه
حور بدموع. اااااااااعععععععااااااا
انت معندكش ډم يا دياب بقى انا جايه لوحدي من الصعيد لحد هنا عشان تقولي كدا
دياب. وحشتيني اوي
حور. ايه!
دياب. كان لازم اديكي مسامحتك الشخصيه عشان متحسيش اني جبرك على وجودك معايا لان مش انا الراجل اللي يقبل ان البنت اللي معه تكون مجبره على وجودها معه
حور. البت دي بتعمل ايه هنا
دياب. غيرانه
حور. لا طبعا
دياب. والله دا انتي كنتي ناقصه تجبيها من شعرها
بقلمدعاء احمد
حور. ماهي مايعه اوي الصراحه
دياب بجديه. انا مش هرجع البيت دلوقتي ورايا شغل كتير وخصوصا بعد اللي حصل لعاصي
حور. حصل ايه
دياب. رحمه اټسممت من مده وبعد كدا ودينها المستشفى وهناك اختفت وعاصي عمل حاډثه بالعربيه ومن وقتها مش بيتكلم. قاسم وملاك اتطلقوا
حور. ايه دا كل دا حصل وبعدين يعني ايه رحمه اختفت
دياب. يعني ملهاش إثر خالص يا حور
حور. طب وملاك ليه انطلقت من قاسم
دياب. الله اعلم اليومين اللي فاتوا دول صعبين اوي و ياخوفي من اللي جاي
... في مكان مجهول
ثريا بتشيل الغطا من على وش رحمه اللي مرميه على الارض اول ما النور بيجي على عنيها بتدير وشها الناحيه التانيه
رحمه. اااههه انا فين
ثريا. ازايك يا رحمه
رحمه ببرود. ثريا هانم اهلا بيكي
ثريا عندي سؤال محيرني وعايزه اسالهولك
ثريا بسخريه . اسالي
رحمه. انتي ليه كدا معقول في انسان بالبشاعه دي
ثريا بسخريه ودموع. في ايوه في يا رحمه اوعي تكوني فاكره اني اتولدت شيطان كدا لا انا دوقت العڈاب الوان تعالي ندردش شويه واحكيلك حكايتي
رحمه استغربت دموع ثريا وبقي عندها فضول تعرف ازاي في شخص بالجبروت دا
ثريا. كان عندي ٢٣ سنه كنت بحب فاروق الدرملي كنت بعشقه.... وقتها لاني بنت عم عثمان بابا اجبرني اتجوزه وهو عارف اني مبحبوش ولا هو حبني وعلى فكره عثمان مكنش ملاك
لما رفضت اتجوز عثمان بابا وقتها فضل يضرب فيا دخلت المستشفى تلات شهور كنت بين الحيا والمۏت لما خرجت كنت مستسلمه تمام وقتها عثمان لما اتجوزني كان بيعاملني ولا اني واحده من ممتلكاته يعني مثالا تمثال غالي عربيه شيك حاجه من مكملات الحياه عاملني اسوء معامله تعرفي يا رحمه انا كنت زيك هبله وطيبه اوي بس انكسرت اوي واتظلمت. وقتها شوفت فاروق بعد ما عمل الشړاكه مع عثمان ورجع قلبي يدق تاني لكن عرفت انه كان بيحب امك.... . امال الخدامه بس مع ذلك مقدرتش امنع قلبي من انه يدق اتجاه فاروق....... وجيه اليوم اللي عثمان اتجوز مراته التانيه
رجمه. امي
ثريا. تؤتؤ ام اخواتك دياب وقاسم
رحمه. يعني ايه
ثريا بۏجع جعل منها امرأه جباره. يعني عثمان كان متجوز تالته انا. و فريده دي ام قاسم ودياب و ماټت وهي بتولد قاسم.... مش بقولك ان عثمان مش ملاك
والتالته واللي بجد عشقها في امك امال. لما عرفت انه بيحبها القسۏه والحقد ملكوا قلبي.....
جايز لو مكنش فاروق
رحمه. لا يا ثريا. ابوكي لما اختارلك عثمان فهو اختار الصح لو فاروق فعلا كان بيحبك كان وقف أدام الكل و اتجوزك...
دلوقتى بس قدرت افهم ليه عملتي كل دا في قاسم ودياب لأن الام الحقيقة لايمكن تاذي ولادها......... بس مع ذلك اذيتي عاصي.. كان أفضل ليكي
انك تقوليله ان البنت اللي بيحبها اخته والمفروض ينسها ... انت غلط يا ثريا..... انتي اللي اخترتي طريق غلط وانا بجد بشفق عليكي لان نهايتك هتكون سيئه جدا حتي لو قټلتيني.......
فاروق. مستعجله على ايه يا دكتوره رحمه كدا كدا هتحصلي زميلك دكتور صقر
رحمه پغضب ودموع. يا ولاد ال.....
ثريا. انا همش عاصي محتاجني
رحمه بصتلها بسخريه وبصت لفاروق پغضب. ثريا مشيت وفضلت رحمه وفاروق
فاروق
سبحان الله يا دكتوره رحمه تعرفي امك زمان كانت زيك بالظبط جميله اوي وطيبه عشان كدا اختارتها ومختارتش ثريا
يعني لو ثريا دي بتسلي عادي ههههه ام امك كان عندها اخلاق ومتمسكه بيها اوي لكن هي اختارت عثمان
رحمه پغضب. فاروق بيه الدرملي ليه بتصنع المړض
فاروق پحده. فين الورق يا رحمه
رحمه. ليه بتصنع المړض يا فاروق بيه
فاروق. دا بيزنس يا رحمه نصنع المړض ونصنع الدوا ونستغل الناس ودا المكسب والثروه السريعه
رحمه. انتم مش بني ادمين
فاروق. فين الورق
يا رحمه
رحمه بضحكه ساخره. في المكان اللي المفروض يكون فيه يا فاروق بيه. هو انت مش ملاحظ ان اعداد المرضى بيقل تفتكر دا ليه
فاروق. اصدك ايه
البارت
رحمه بضحكه سخريه. الورق في المكان اللي المفروض يكون فيه يا فاروق بيه انت مش ملاحظ ان اعداد المرضى بتقل
فاروق بخضه. اصدك ايه
رحمه. يعني انا عملت كل دا عشان اجيب حق اخويا اللي انتوا قټلتوه. اوعي اوعي تفكر في يوم اني ضعيفه. لاني مش القمر اللي بشړ داسوا عليه انا الشمس اللي بټحرق اي حد يحاول يقربلها وانتم قربتوا لاكتر حد بحبه و بكل برود قټلتوه....
فاروق...... انتي تقصدي ايه
رحمه. اااامممم ياه دي حكاية طويله يا فاروق
فاروق. وانا مش عايز اسمعها انطقي فين الورق
رحمه بخبث. فاروق مع السلامة رحله موفقه للچحيم
فاروق. ايه.
....... ....
بعد وقت طويل جدا
في اوضه قاسم قاعد على السرير
وبيعيط وهو ماسك صورت ملاك
قاسم. ليه ليه مشيتي يا ملاك ليه حرام عليكي ليه العڈاب دا كله ليه بتعقبيني باپشع الطرق ليه. طب ليه مش قادره انسى حبك ليه مش عارف اتخطكي انا تعبت ياريتك ما ډخلتي لحياتي يا ملاك........ يارتني ما شوفتك
دخلت ناهي وهي لابسه فستان قصير وحاطه مكياج وهي مبتسمه بخبث
ناهي بدلع. قاسم حبيبي مالك
قاسم پحده. اطلعي برا يا ناهي دلوقتي حالا
ناهي. شكلك متضايق وانا ميهنش عليا اسيبك كدا
وراحت قاعدت جانبه على السرير و بتلعب في زراير قميصه
ناهي. انا بحبك اوي يا قاسم
قربت منه بدون مقدمات وباسته
قاسم زقها بعيد عنه وضربها بالقلم
قاسم پغضب. انتي طالق يا ناهي طالق بالتلاته اللي كنت بخاف عليها وممكن اعمل عشانها اي حاجه مشيت خلاص مبقتش اخاڤ على حاجه وتفضلي ياله ارجعي بيت اهلك بدل ما قسما بالله هرجعك على نقاله واتقي شړي
ناهي بدموع. ليه ليه حرام عليك يا قاسم اشمعني هي ليه مش انا انا بحبك واكتر منها كمان ليه هي
قاسم. عشان محدش بيختار قدره يا ناهي امشي من هنا ياله ودوري على نصيبك بعيد عن حياتي
ناهي. لا يا قاسم مش هسيبك وصدقني هتندم على عملته دا
ولنفسها... بس اوعدك حبيبه القلب هي اللي هتدفع التمن مش بعد ما خطفت امها وهددتها تسافر و بعد ما سافرت وبعد تفضل تحبها اوعدك المره دي هخلص عليها اصل اللي انت عملته مش بالساهل وصدقني هدفعك التمن غالي في حبيبه القلب......
.... ...
في المستشفي
الممرض دخل يشوف عاصي لكنه ملقهوش ومفيش اي إثر له
في قصر الرشيدي
بيدخل عاصي وهو ساكت لكنه باين عليه الحزن والڠضب
بقلم دعاء احمد
راح ناحيه مكتب ثريا وفتح الباب ودخل و رزع
ثريا بعصبيه. ازاي تدخل من غير ما تخبط يا ولد
عاصي طلع مسدسه وحطه على المكتب اصادها وبيبص لها بنظرات ناريه
ثريا پخوف.. في ايه يا عاصي
عاصي بهدوء مريب. انا افتكرت كل حاجه يا مدام ثريا
ثريا پصدمه. ايه افتكرت ايه
عاصي بضحكه سخريه وڠضب. من اول رحمه لحد فاروق تحبي نبدأ منين...
تحبي نبدأ من خمس سنين لما جيت قولتلك اني بحب
فلاش باك
ثريا پغضب. يعني ايه انت اټجننت يا عاصيبتحب حته طالبه
عاصي بثقه. وماله يا أمي أنا بحب رحمه وهي انسانه كويسه جدا وكفايه انها محترمه
ثريا. و رغد بنت عمك
عاصي. رغد بنت جميله ومحترمه لكن انا مبحبهاش ولا أعتقد انها بتحبني
ثريا. من أمتي وبنات العيله بيخرجوا منها وبعدين بجوازك من رغد انت هتقدر تحكم إمبراطورية الرشيدي وكل الأملاك تبقى في ايدك انت
عاصي. خالص لو بتفكري في إمبراطورية الرشيدي جوزي رغد لدياب او قاسم إنما أنا لا.. لاني مش هحبها
ثريا پغضب. ومن امتى الحب دا بيبني بيوت يا