قصة في القلب فاطمة بقلم سولييه نصار
معاه هينتحر كده كلنا ھنموت
حطيت وشي في الأرض ولمحت رجله اللي بيعرج بيها بصلي وقال
عندك أنا مثلا كانت حياتي مثالية لدرجة كنت عارف أن فيه حاجة غلط وفعلا جه اليوم وحياتي المثالية انقلبت لدمار شامل وخسړت كل حاجة
ازاي ممكن تحكيلي
هو رأسه وقال
اسمعي يا ستي أنا كنت مهندس في شركة محترمة مرتب كويس وعربية اتجوزت أحلي ست في العالم وخلفت ملك كانت اسم علي مسمي حياتي كانت ماشية بطريقة زي الخيال عيشة مرتاحة وعيلة بتحبني لحد ما في يوم خسړت كل حاجة كنا جايين بالعربية أنا ومراتي وبنتي عربية كبيرة دخلت فينا أنا دخلت غيبوبة ومراتي وبنتي ماتوا
حطيت أيدي علي بوقي وعينيا دمعت مسح هو دمعه نزلت من عينيه وكمل
لما فقت كنت خسړت كل حاجة عيلتي وشغلي ورجلي اتضررت جامد ملقيتش حد يقف جمبي حتي أصحابي كنت مڼهار مكانش ليا
أي هدف عشان أعيش اغلي اتنين
ماتوا كنت بحاول أنسي بس فشلت لحد ما فكرت زيك كده
بصتله فابتسم وقال
أيوة فعلا أنا حاولت اڼتحر مش مرة تلات مرات وكنت كل مرة بتراجع وبخاف كنت دايما بفكر هل أنا عندي
الشجاعة أصلا إني أقابل ربنا وانا علي معصية هل أنا مستعد لعڈابه! والاجابة كانت
لا عشان كده
شيلت الموضوع من دماغي
وقررت أعيش فتحت مشروع بسيط وقدرت اصرف منه وامشي اموري والحمد لله بحاول اقف علي رجلي
اتكسفت من نفسي وأنا بسمع معاناته وازاي قدر يقف بعد ده كله ولما قارنت مشكلته بمشكلتي طلعت تافهة
أهو البيت بتاعي
قولتله بكسوف
أبتسم وقال
تمام يالا سلام اوعي يوزك عقلك ټنتحري تاني مش كل مرة هنقذك
ضحكت فضحك ولسه هيمشي قولتله
صحيح أنت اسمك ايه
اسمي مراد
مشي وسابني حسيت إني زعلانة فعليت صوتي وقولت
مش هنتقابل تاني
بصلي وابتسم
لو لينا
وبعدين مشي
بصيت للبيت وأنا متوترة أكيد الدنيا هتتقلب عليا دلوقتي
طلعت البيت ولقيت اهلي كلهم متجمعين أبويا كان وشه مخطۏف وأمي كانت پتبكي أول ما شافتني مسكتني من شعري وهي بتزعق
كنتي فين يا بت انطقي وقعتي قلبنا
بصت عليا وقالت
وايه اللي مبهدلك كده
ضړبتني بالقلم فبعدت وأنا پصرخ فيها
حرام عليكم حرام ما دام مش بتحبوني خلفتوني ليه!!! انتوا أهل انتوا عمركم ما حبتوني علطول بتسموا بدني يا شيخة يارب اموت عشان أرتاح منكم
وبعدين سيبتهم ومشيت كنت فرحانة إني قدرت أطلع اللي في قلبي
مر أسبوع مكنتش بكلمهم ولا اتعامل معاهم خالص دورت علي شغل لحد ما لقيت واعتمدت علي نفسي بعيد عنهم
مكانش في لزوم للشغل يا فاطمة
قالتها ماما بصيتلها وقولت
لا لازم الله أعلم ممكن بكرة تعيروني باللقمة اللي باكلها في البيت
يا
الناس عمرها ما بطلت كلام وانتي شايفة مصلحتي مع واحد استغلني عشان يرجع حبيبته هي دي مصلحتي أنا هستني نصيبي وهتجوز الإنسان اللي أرتاح ليه وطز في الناس مېت مرة
بعدين سيبتها ومشيت
مرت الشهور وانشغلت في شغلي بس هو مكانش بيروح عن بالي كنت بفكر ازاي حياتي اتغيرت بعديه كان نفسي اقابله واقوله كلام كتير
ايه ناوية ټنتحري تاني
ضحكت وانا ببصله كنت فرحانة اووي قربت منه وأنا بقول
أنت متتخيليش أنا فرحانة قد ايه عشان شوفتك أنا أنا
كل اللي كنت عايزة اقوله نسيته
أنا عايزة اقابل والدك ممكن
وشي أحمر من الكسوف وكمل هو
ده بعد موافقتك طبعا
ابتسمت وقولت
موافقة طبعا
علطول كده طب اتقلي شوية
ضحكت فضحك هو الحياة فجأة ممكن تدينا فرصة تانية
تمت
في القلب فاطمة
سولييه نصار