رواية اتفاق علي قلب فهد وسيدرا بقلم مروة موسي
ابقي كل يوم تعالي شوفيه
سيدرا بترجي لو سمحت خليني جمبه هكون شبه المېته في البيت انا هكون مرتاحة وهو قدامي كدا
الجد بموافقة حاضر
عدي يوم واتنين وتلاته واسبوع وفهد لسه غي غيبوبة
سيدرا شكلها بقي زي الهيكل العظمي والكل بيتحايل عليها تاكل حاجة وهي رافضة تماما
رغم أن الكل زعلان عليه بس الاكل ملوش علاقة بالتعب
زي بردوا اللون الاسود ملوش علاقة بالمۏت
الناس اللي تلاقي حد عزيز علي قلوبنا ماټ ويفضل ٤٠ يوم نلبس اسود وبعدين نقلعه يقولوا دا مش زعلانين عليه
مين قال ليكوا اننا مش زعلانين الۏجع في قلوبنا الحزن باين جوانا مش بالهدوم الداكنة اللي بنلبسها
مين سمح ليكوا كمان انكوا تتكلموا في حاجة ملكوش دخل ولا علاقة بيها
نظرات الناس لوحدها كفيلة انها تخليك تدعي ان الارض تتشق وتبلعك
خليكوا دايما في حياتكوا حامدين ربكوا علي الۏحش والحلو
وإن شكرتم لأزيدنكم دا كلام ربنا
ولسوف يعطيك ربك فترضى
اهم حاجة رضاك بأمر ربنا ليك ربنا دايما عارف المناسب لينا بس احنا طبيعتنا كبشر بنحب نتسرع حبتين تلاته
متعاتبش حد عشان غير حاجة هو كان بيحبها بحاجة تانيه
يمكن بعد وقت اكتشف الحاجة دي مكنتش مريحاه
متعاتبش حد علي حاجة شايفها حلوة ورجع فيها
متعاتبش حد علي نظرتك بحسن النية
له في الأول وترجع تلوم نفسك انك اتعاملت مع شخص ندل وکرهت تعاملك معاه
متعاتبش حد علي خير انت قدمته ولقيت منه شړ وأذية
أوعى تيجي على نفسك عشان خاطر حد .. في الآخر كلهم بينسوا الحلو وبيفتكروا الۏحش بس
بقلمي مروة موسي
مش شطارة انك ټحرق ډم حد أو تاذيه نفسيا هتتحاسب علي أذية النفوس زي الأبدان بالظبط .
يتبع..
السادسة
عدي يوم واتنين وتلاته واسبوع وفهد لسه في غيبوبة
سيدرا شكلها بقي زي الهيكل العظمي والكل بيتحايل عليها تاكل حاجة وهي رافضة تماما رغم
أن الكل زعلان عليه بس الاكل ملوش علاقة بالتعب
في يوم الكل كان مستني تقرير الدكتور عشان يطمنهم علي فهد
الدكتور لاسف حالة فهد مفقود فيها الأمل
مصطفي بحزن يعني اي
الجد بزعل تقصد انه ممكن ميقومش من الغيبوبة
سيدرا بعد الشړ هو كويس جدا وبدأت ټعيط .. .انا كل لما ادخل اشوفه بحس انه بيقولي انا هفوق قريب جدا
اصلا هو من صغره وعدني انه هيبقي جمبي بس مش ممكن يبعد ويخلف بوعده ليا
الدكتور بحزن علي سيدرا ادعيله دا علاجه الوحيد
الجد مفيش اي بصمات
مصطفي بسرعه بمقاطعه كلام الدكتور لا مفيش ي جدي
الدكتور ساكت لانه عارف الحكاية وعارف طبيعه الشغل بتاعهم لولا كدا كان زمانه بلغ الشرطة
عند مروان
إبراهيم هو فهد لسه مقمش
مروان لاء لسه
إبراهيم أي السبب انه يطعن كدا بالخطړ دا
مروان مصطفي بيقول انه كان شغل بينه وبين تاجر بينهم حساب قديم
إبراهيم بمحبة ربنا يجيبه لينا بالسلامه
انا هروح ازوره بقي
مروان رجلك هتتعبك
إبراهيم لا انا خلاص بقيت تمام
مروان طيب يلا
ندي هاجي معاكوا
إبراهيم بصفتك اي
ندي من غير صفة
إبراهيم لاء
ندي وهي خارجة بشنطة هدومها انت متعرفش أن مدة اقامتي هنا انتهت وميبقاش كلامك موجه ليا بتحذير تاني بااي باي وطلعت من البيت نهائي
بقلم مروة موسي
مروان وهيما راحوا المستشفي
مصطفي اول لما شاف إبراهيم كان عاوز يطلع مسدسه ويفرغ فيه الطلق كلها
ندي كانت حريصة علي اي غلطة او موقف بين مصطفي وإبراهيم وبينها كمان
إبراهيم بزعل علي حالة فهد رغم انه ميعرفش انه السبب هو الدكتور قال اي
مصطفي بغل قال ان اللي حياته بقت هي كمان في خطړ وحياته ممكن تنتهي وهيتعرف كويس
الجد بشك في كلام مصطفي وربط الأحداث ببعضها
وجود ندي في غرفة إبراهيم وهي مع فهد ومصطفي في الشغل
الجد بجراة إبراهيم انت شغال في السلاح
إبراهيم اټصدم من السؤال بل الكل اټصدم
إبراهيم أي لا طبعا ازاي ي حج موسي تقول كدا
الجد إبراهيم انت السبب في حالة فهد انت اللي طعنت فهد
إبراهيم بتوتر يعني اي
الجد بغل وزعل وحزن يعني انت تاجر سلاح وفهد ومصطفي وندي شغالين في المخابرات وفهد كان هو االي معاك في العربية وانت اللي طعنته
ندي ومصطفي كانوا في قمه ذهولهم أن الجد عرف الحقيقة من وجود ندي في بيته وطبيعه الشغل بينهم
إبراهيم پصدمه مستحيل
الجد انت شغال في السلاح
إبراهيم خافض راسه لتحت وساكت
الجد احفادي اللي بمشي افتخر بيهم بقوا تجار سلاح وبيموتوا بعض
جويريةة يعني فهد ومصطفي وندي شغالين في المخابرات
سيدرا ومروان واقفين مصډومين جدا
مصطفي ايوا هي دي الحقيقة
احنا شغالين في المخابرات وطبيعه شغلنا محدش يعرف
واحنا عارفين ان إبراهيم تاجر سلاح مع سامي اللي اتقبض عليه المهمه اللي فاتت
وفهد كان عارف ان إبراهيم هناك المرة دي عشان كدا
طلب انه يركب معاه في عربية لوحدهم عشان يتناقش معاه في الموضوع ويقلل عقوبته ويشوفوا حل مع بعض
فهد كان نيته خير ومش عاوز يضر اخوه ولا يإذي حد
وندي مش ممرضة لكن تعرف كتير عن الجراحة عشان كدا فهد زرعها وسطنا عشان تعرف اي حاجة منه توصل لينا
فهد المرة دي طلب انه يطلع لوحده وانا عارفه انه مش كويس عشان سيدرا وعشان بيحبها وعاوزها جمبه
وعشان ابن عمه ميبقاش عينه مكسوره قدام صاحبه يبقي الموضوع سري بينهم
فهد حاول يرضي الكل علي حساب نفسه
إبراهيم كل تركيزه مع ندي وعيونه حرفيا كانت لا تدل علي خير لها
سيدرا بعد ما عرفت الحقيقة وعرفت سبب خروجة كل فترة الفجر وكانت بتشك فيه وعرفت انه فعلا لسه بيحبها ندمت جدا
الجد انا مش مسامحك ونزل قلم قدام الكل علي وش إبراهيم من موسي الجد
بقلمي مروة موسي
مروان خد جويرية والجد ومصطفي وروح
إبراهيم حس اد اي غبي وفهم قصد ندي له انه ياخد باله من نفسه وميأذيش حد ولا يعمل حاجة يندم عليها
بس كان واعد ندي انه هيخليها تعيش أسوء ايام حياتها لأنها خدته علي عماه
بعد اسبوع إبراهيم كل لما يحاول يكلم جده جده ميوافقش انه يكلمه وميديش له فرصه له انه حتي يقوله انه ندمان علي اللي حصل
الله اكبر الله اكبر .سبحان الله العظيم. لاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم واتوب اليه عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته اذكروا الله
سيدرا كانت في يوم جوا عند فهد
سيدرا وهي باصة علي منظر فهد
مش كفاية بقي انت نمت كتير
مش كفاية انتظاري ليك
مش كفاية
اختبار لصبري
مش كفاية بقيت بشوف نفسي في المراية مبقتش اشوف سيدرا الوردة اللي انت بتحبها
دموعي جفت من كتر العياط .انت قوم بس والله وأي حاجة هتطلبها هتكون تحت رجلك
اه صحيح انا عرفت ان شهد مش مراتك كنت بتضحك عليا بس انا مسمحاك
بس انا زعلت منك اوي ازاي تفكر تزعلني اوي منك كدا
لما بنزعل من حد بنحبه فالزعل جوانا بيمر بمراحل
الموضوع بيبدأ بزعل غير متوقع ثم زعل پصدمة وبعدين يوصل لزعل بدرجة قهر وكل يوم بنعيشه في الزعل دا في حاجة جوانا بټموت تجاه الشخص اللي كان سبب في زعلنا وبنفضل على الحالة دي لغاية ما الشخص دا حرفيا ېموت من جوانا ويتحول لشخص عادي.
بس انا عمري ما كنت بالنسبة ليا شخص عادي ي فهد انا بحبك
كانت بتتكلم و فهد سامع كل حاجة لانه من الصبح فاق من الغيبوبة بس كان عاوز يشوف رد فعلها ويسمع هي بتقول له اي لما بتبقي جمبه
فهد يعني انا من حقي اطلب الشرطة عشان حضرتك بتعاكسيني وانا تعبان
سيدرا رفعت راسها مرة واحدة وبصت له كإن في حالة ذهول
سيدرا قامت وقفت وبقت متجمده مكانها
فهد حاول يقوم ويطمنها وهي لسه مش مستوعبة انه فاق
فهد وحشتيني
مصطفي دخل لانه من الصبح عارف ان فاق من الدكتور
مصطفي والله ليك شوقة ي صاحبي
فهد متقلقش انا زي الجمل
مروان انت من يومك فهد الصحراء
الجد سلم علي فهد لكن فهد لاحظ زعل الجد
فهد مالك ي جدي
موسي ولا حاجة بس لما اكون الكبير بتاع البيت ومعرفش بموضوع إبراهيم انه تاجر سلاح يبقي انت خسارة فيك اي كلمة بينا
فهد اتنهد عارف انك كنت هتعرف بس كان صعب عليا اقولك إن اخويا وابن عمي تاجر سلاح
الجد دلوقتي الكل عرف الحقيقة حتي إبراهيم ومروان وسيدرا والكل
فهد اتنهد المطلوب مني اي ي جدي
الجد ولا حاجة الف سلامه عليك
مصطفي غيبتك طالت وست الحسن جويرية عاوزة تشوفك دا انا مانعها انها تيجي هنا كتير عشان حملها
فهد ساب الكل وقال انا حاسس ان فعلا بقالي كتير اوي
سيدرا عاوز اي وبترجع لورا
فهد ولا حاجة بس وحشتيني
سيدرا جريت ورا جدها الحق ي جدي شوف الواد دا عاوز اي
الجد بضحك واحد عاوز يسلم علي مراته
سيدرا مراته
جويرية من وراهم وهي بتجري علي فهد طبعا هو فهد اصلا مطلقتيش ي سيدرا
سيدرا يعني اي
جويرية يعني الورقة اللي كتبها ليكي وبعتها انتي لحد حالا مفتحتهاش
مصطفي وهو بياخد جويرية من فهد وسط نظرات الكل وهما بيضحكوا يعني الورقة كان مكتوب فيها انا هسيبك يومين براحتك لحد ما تحسي ان انا بحبك
مروان يعني هو مطلقش مراته بس انتي اللي مفتحتيش الورقه
سيدرا بدموع يعني انا لسه مراتك وكنت علي ذمتك وكان نفسي ابقي معاك وانت حرمني من دا كله
فهد الغلطة مش من عندي مش انا اللي طلبت اني ابعد وأطلق
ولا انا اللي مقرأتش الورقة
سيدرا مصدقت وجريت عليه
الكل طلع برا وبقي فهد وسيدرا لوحدهم
فهد والله بحبك
سيدرا وانا بحبك
فهد انتي قولتي أي
سيدرا بحبك ي فهد ومش مسامحة نفسي اني جبت التعب لنفسي وانا عارفه اني علاجي بوجودك
فهد بحب لو كنت اعرف اني هسمع الكلمتين دول كنت دخلت في غيبوبة من زمان
سيدرا بخبطته في كتفه فهد أتوجع
سيدرا بخضه انا اسفه والله
ندي دخلت عليهم بالعافيه وهي بتضحك خااال العيال فهد باشا
فهد يخربيتك من يومك وانتي فصيلة انا كان مالي ومالك ومال معرفتك
سيدرا بضحك الأستاذة كانت مزروعه بينا ومكنتش اعرف بس العيب مش عليها العيب علي جوزي حبيبي
ندي اسكتي بقي دا فهد دا اصلا مينفعش ببصلة
فهد والله
ندي احنا برا الشغل يعني متاح ليا اقول اللي بيبقي واقف في زوري وانا في اي مهمه
فهد بضحك عندك حق بستحملي كتير
ندي ألف سلامة عليك والحمد لله انك بخير
فضلوا مع بعض في الاوضة وكلهم رجع ليهم الحياة وخاصة سيدرا حست انها عايشة بوجود فهد
وهما في الاوضة كلهم سمعوا صوت ..
يتبع..
السابعة
هما في الاوضة كلهم سمعوا صوت صړيخ بالۏجع
فهد وسيدرا وندي جريوا برا يشوفوا حصل اي
لقوا جويرية
بتولد ومصطفي بيجري بيها
الجد موسي انا كلمت دكتور تحت وشكلها هتبقي ولادة
مصطفي ربنا يستر لحسن هي تعبانه
جويرية بدموع من الۏجع لو حصل ليا حاجة خالي بالك من الطفل
فهد جويرية انتي هتبقي بخير متقلقيش اذكري بس ربنا دايما طول ما انتي جوا
سيدرا انا هروح انا وفهد ومروة نجيب الهدوم من البيت
مصطفي الشنطة
جاهزة بالهدوم ومروة عارفه مكانها
جويرية دخلت العمليات تولد
وفهد وسيدرا ومروة ذهبوا للبيت وأتوا بالشنطة
ندي تذكرت ابراهيم فقررت الاتصال به
ندي پخوف وتوتر ألوا
إبراهيم بشړ وهدوء مين .
ندي انا ندي
إبراهيم منا عارف صوتك باين انك ندي
ندي جويرية بتولد في المستشفي اللي كان فيها فهد
وفهد فاق الصبح من الغيبوبة وبقي كويس .
بقلم مروة موسي
إبراهيم وانتي بتتصلي عشان تقوليلي الكلمتين دول ولا عشان تسمعي صوتي
ندي بتوتروانا اسمع صوتك ليه
إبراهيم عشان وحشتك مثلا
ندي علي فكرة انا غلطانه ومع السلامه وقفلت
إبراهيم
في نفسه مشكلتك اني معرفتش اكشفك واعرف انك تبع فهد لكن عيونك ڤضحاكي بخۏفك واهتمامك بيا وخصوصا لما كنت بنام واصحي في نص الليل ألاقيكي ماسكة ايدي كأم مطمنة بوجود ابنها في بس والله لندمك علي كل حاجة غفلتيني بيها
جويرية ولدت والممرضات خرجت
مصطفي هي كويسة
احد الممرضات جابت بنوته زي القمر ماشاء الله
مصطفي پخوف انا بسألك علي المدام هي كويسة
الممرضة ايوا هي بخير وهتنزل اوضه عادية بعد فترة
الكل بارك لمصطفي
فهد الله دا انا بقيت خال
الجد بمكر شديد عقبال ما تبقي اب
فهد نظر لسيدرا وقال يارب
مروان يلا ننزل لجويرية
الكل نزل تحت
ندي ماشاء الله تبارك الرحمن عسولة زيي
سيدرا اشمعنا زيك ما انا كمان حلوة
مروة والله واشمعنا بقي متكونش زي عمتها
مصطفي بحب وليه متكونش زي جويرية وهي كل حاجة حلوة
مروة الله الله دا احنا نسكت قدام كلامك دا
تعرفي ي جويرية اول حاجة مصطفي سأل عليها مش بنته سأل عليكي انتي
جويرية بحب وهي تنظر لمصطفي عاوزة اقولك حاجة ي مروة
لو ناويه تحبي وتتحبي .. اختاري صح
..
اختاري الراجل اللي معندوش مانع انه يتجنن علشان يفرحك .. يخطف قلبك بمفاجأه و يكسبك انشالله بورده .. تفتحي عيونك علي كلمه حلوه يقولهالك .. و ميهونش عليه تنامي زعلانه
..
اختاري اللي يستحملك وقت نرفزتك .. وتعبك .. لو شافك مخنوقه يقدر يريحك .. يشيل عنك .. حتي لو معملش حاجه غير انه يسمعك .. وهو ساكت .. يستحملك ف كل حالاتك من غير ما يشتكي .. وخصوصآ الكام يوم اللي مشاعرك بتتلخبط فيهم كل شهر ..
..
اختاري اللي بيعمل كل حاجه علشانك .. بيحارب الدنيا علشان يجبلك شقه يتقفل بابها عليكم .. انشالله تكون اوضه وصاله .. الراجل اللي بيطلع عينه علشان يتجوزك .. مش اللي ابوه جايبله شقه وامه جايباله الشبكه .. ده اللي تتسندي عليه
..
اختاري اللي خاېف عليكي
..
اختاري اللي بيساعدك تنجحي .. مش بيكسر مقاديفك .. اللي بيحترم احلامك و بيسندك لحد ما توصليلها .. اللي واقف جنبك و ف ضهرك
..
اختاري اللي بيحبك زي ما انتي .. لو رفيعه بيحبك .. ولو تخينه وبكرش بيحبك .. لو لابسه فستان وكلك انوثه بيحبك .. ولو مش حاطه ميك أب وشعرك منكوش برضه بيحبك .. جمالك ف عيونه أبدي و شايفك احلي بنت ف الدنيا
..
اختاري اللي يهتم بأصغر تفاصيلك .. ينزل معاكي وانت بتنقي لبس من غير ما يزهق .. يلف معاكي علي محلات وسط البلد كلها لحد ما تلاقي شوز علي مقاسك .. ياخد باله من الكحل اللي ف عينك .. و المونيكير اللي ف ايديكي .. و الروج اللي ف شفايفك .. وكأنك بنته مفيش مانع يسرحلك شعرك
اختاري الراجل اللي يستاهل انك تسيبي بيت باباكي مامتك علشانه ..
اختاري صح
مصطفي مسك ايديها
موسي الجد مبروك ي ولاد ان شاء الله نسمي البت اية عشان هي اية من ربنا
الكل وافق علي اختيار الكل
اخر اليوم كلهم روحوا لبيتوتهم
فهد داخل البيت عينه علي إبراهيم بيدور عليه
لكن ملقهوش طلع علي غرفته وسيدرا معاه
فهد آآآآه الواحد حاسس انه شبه مشلۏل
سيدرا وهي جمبه بعد الشړ عنك
فهد كنتي خاېفه عليا صح
سيدرا كنت ھموت واشوفك قايم واقف قدامي ي فهد
تعرف حتي بقيت اقول يقوم لو عاوز يتعصب عليا انا موافق
فهد حط ايده علي وشها لو كنت زعلتك سامحيني
سيدرا وهي بتمسك ايده وانا لو كنت ضايقتك متزعلش مني
فهد هشششش
عاوزين نبدأ حياتنا من الاول تاني
سيدرا مش هتبعد تاني
فهد مبعتش اول مرة غير بطلبك وكان علي عيني
وبعدين كل واحد دخل غير هدومه وناموا
جويرية شكرا
مصطفي علي أي
جويرية علي وجودك في حياتي وانك بتحبني
مصطفي انا بحبك من قبل ما اشوفك من كلام فهد عليكي
جويرية يارب اشوف فهد ومروان وإبراهيم يبقوا أبهات زيك .
إبراهيم اتصل علي نفس الرقم اللي ندي اتصلت بيه
إبراهيم الوا
ندي بنوم الوا
إبراهيم انتي فين
ندي بنعاس في البيت عندي شارع
إبراهيم بخبث تمام وقفلت
وندي بدون وعي نامت تاني ومخدتش بالها من انها بتكلم إبراهيم وخد عنوانها
بقلمي مروة موسي
إبراهيم طلع الشقه ورن الجرس
ندي بنعاس مين
إبراهيم انا
ندي باستغراب ابراهيم وحالا .
ابراهيم افتحي
ندي ورا الباب عاوز اي
ابراهيم افتحي الاول
ندي لاء وقول عاوز اي لإما مش هفتح
ابراهيم زق الباب بقوة واتكسر
دخل لقي ومسك ندي مش شعرها وكانت لسه هتصوت خدرها بمنديل
الصبح الكل صحي
فهد فاق لقي سيدرا صاحيه جمبه ومركزه معاه
فهد صحيتي بدري ليه
سيدرا مش عارفه بس كل اللي اعرفه اني عاوزة ابقي جمبك فهد ممكن تكمل معايا لآخر المشوار في الحياة
فهد هرجع واقولك طول ما ربنا مديني عمر هبقي ليكي وجمبك ي سيدرا يلا عشان ننزل بصراحة اتأخرنا وانا طول الليل نايم محستش
بحاجة من التعب
الجد تحت علي الاكل الاسبوع دا هيكون جواز مروان ومروة مش عاوزين نطول اكتر من كدا
فهد صح ي حج
مروان بفرحة يالهووووووي الحقوووني دا هيجوزوووني
الكل ضحك ومروان فطر وقام يعرف مروة
الجد حد شاف إبراهيم
احد الخدم من امبارح بالليل خرج مرجعش
فهد معرفش هتبقي مقابلتنا ازاي خصوصا انه لازم يتحكم عليه
الجد متقلقش انا هروح اعرف مصطفي علي ميعاد الفرح
ندي بدأت تفوق لقت نفسها مرميه علي الارض في بيت قديم وحواليها رجاله كتير وسمعت صوت
يتبع..
الثامنة
ندي بدأت تفوق لقت نفسها مرميه علي الارض في بيت قديم وحواليها رجاله كتير وسمعت صوت إبراهيم
إبراهيم بشړ اهلا ي قطة
ندي بدوخة انا فين
إبراهيم انتي في جهنم اللي هتعيشي فيها علي طول
ندي دماغي ۏجعاني اوي
إبراهيم شاور للرجالة تطلع
إبراهيم لندي وهو بيجز علي سنانه هخليكي تتمني المۏت وانتي حاية كدا
فهد لاحظ غياب ندي اتصل بيها تليفونها بيرن ومفيش استجابة قلق عليها خصوصا عارف ان غياب ابراهيم وراه مصېبة
حددوا ميعاد الفرح والكل بيجهز للفرح
عدي يومين والفرح النهاردة
مروة بتجهز ومعاها البنات
جويرية معاهم لكن اية بنتها عماله ټعيط
جويرية يوووه انتي زنانه زي ابوكي ليه كدا اسكتي بقي
مصطفي بيخبط وسمع كلام جويرية والله زي ابوها طيب ماشي
مروة بضحك اشرب مش كنت عاوز تتجوز وتخلف
مصطفي علي اساس النهاردة فرح مين امي مش انتي
سيدرا خلاااااااص بقي يلا عشان نجهز
سيدرا خرجت راحت لفهد خبطت علي الباب ودخلت
سيدرا بحب ماشاء الله شكلك جميل بالبدلة السودا دي
فهد وهو بيلبس متجه ليها انتي اللي عيونك حلوة
سيدرا عقبال ما تشوف عيالك وتفرح بيهم زي جدي ما فرحان بينا
فهد يارب ي حبيبتي يلا اجهزي انتي كمان
سيدرا حاضر
فهد بقلق إبراهيم من ساعه ما طلعت من المستشفى مشوفتوش
سيدرا وهي بتحط له البرفان نعدي بس الفرح علي خير ونبقي نشوف إبراهيم
فهد المشكلة ان ندي بقالها يومين مبترودش علي تليفونها وقلقان عليها
سيدرا ندي جدعه ومتقلقش عليها
فهد نزل تحت وساب سيدرا تلبس براحتها
بقلم مروة موسي
الكل منتظر الباقي ينزل ومروة نازلة هي وجويرية وسيدرا
مروة كانت لابسة فستان ابيض رقيق والحجاب عليه
جويرية كانت لابسة فستان سيموني وحجابها نفس اللون وكان جميل
سيدرا لابسة فستان زتوني وطبعا بشعرها لأنها مش محجبة
الكل فرحان بالكابلز بتاعه بس فهد اضايق شوية من شعر سيدرا
الجد للكل اتفضلوا يلا ي مولانا اكتب الكتاب
المأذون كتب الكتاب ومروان حضڼ مروة ومروة كانت مبسوطة جدا
مصطفي فرحان علي فرح اخته ورقصوا مع بعض كلهم
وطبعا ابو فهد وأمه كانوا موجودين
مروان بيرقص مع مروة مبروك ي مروتي
مروة الله يبارك فيك ي حبيبي
فهد من يومك وانتي قمر
سيدرا بحب امممم قمر بس طيب هعديها
فهد بتسمعي عن حرف التاء
سيدرا باستغراب يعني اي
فهد ما أجمل حرف التاء ! ..
تختمر تنتقب تختم القرآن تحج تصلي تقم الليل تتصدق تعفوا عن الناس
سيدرا بتفهم قصدك بكلامك دا اني اتجحب صح
فهد الحجاب فرض علي كل مسلمة وربنا يهدي الكل
لكن لو هتنجبري عليه يبقي بلاشه لازم تكوني حابة العمل دا عشان تكملي فيه
سيدرا اتنهد سبها لله
مصطفي مش هترقصي معايا
جويرية وبنتك اسيبها فين
انعام هاتيها ي بنتي
والفرح كان جميل جدا
مصطفي بعد ما المعازيم مشيت كلم مروان انت اكيد اتحطيت في الموقف دا لما كنت بتجوز جويرية عشان كدا انا هقولك خالي بالك منها انا عارف انك بتحبها بس متزعلهاش في يوم
مروان حاضر والله متخافش ربنا يقدرني واحافظ عليها
عدي الليل علي العروسين بسعادة
لكن هناك طرفين متألمين إبراهيم وندي
ندي ليه عملت كدا
إبراهيم انا لسه معملتش حاجة لحد حالا
ندي فهد اكيد عرف ان انت عملت حاجة فيا مش هيسيبك
إبراهيم مسك شعرها انتي بټهدديني بفهد
ندي مش پهددك بس ساعتها حسابك هيبقي حسابين
إبراهيم بعصبية ولا انتي ولا هو تقدروا تعملوا حاجة
ندي صدقني هخليك ټندم علي اللي بتعمله فيا دا
إبراهيم كنتي عملتي قبل كدا لكن انتي شكلك حبتيني
ندي بهدوء احبك انت لاء
انا مش هحب واحد اناني مش بيحب غير نفسه
واحد تاجر سلاح هيبقي رد سجون
إبراهيم وهو بيولع سېجارة لو مكنتيش حبتيني كنتي زمانك سلمتيني تسليم أهالي لفهد لكن خۏفك عليا من ساعه لما شوفتك باين في عنيكي
ندي بغل علي چثتي ي إبراهيم لو خرجت منها سليم
إبراهيم وهو بينفخ الهوا من السېجارة متقلقيش فهد لو وقف علي راسه مش هيلاقي مكانك ي قطة
الصبح طلع مشعشع نوره
فهد نام شوية وقام قلقان علي ندي ورجع نام تاني
سيدرا صحيت لقته نايم دخلت اتوضت وصلت وغيرت هدومها وقعدت تسرح شعرها
لكن لفت انتباها
يتبع..
التاسعة
سيدرا صحيت لقته نايم دخلت اتوضت وصلت وغيرت هدومها وقعدت تسرح شعرها
لكن لفت انتباها صوت تليفون فهد حد بيتصل باسم الركن الدافي
فهد بغيرة فهد فهد
فهد بنوم نعم .
سيدرا مين الركن الدافي دا
فهد قام بسرعه وخد التليفون واتكلم فيه
سيدرا عيونها علي فهد رايح جاي في الاوضة قفل وخلص
وراح ينام تاني
سيدرا فهد
فهد نعم
سيدرا انت پتخوني
فهد باستغراب مين انا
سيدرا وهي جمبه علي السرير قاعدة ايوا انت من ساعه لما جيت
البيت وحد اسمه الركن الدافي بيرن عليك مين دي وعلاقتك بيها اي وبتحبها من بقالك اد اي وعرفتها ازاي وليه بتكلمها
فهد امممم دا انا شامم ريحة غيرة
سيدرا فهد رد عليا
فهد بصي ي حبيبتي الركن الدافي دا شخص عزيز عليا اوي اوي تقريبا كدا من اهم أولويات حياتي
سيدرا وهي بتقوم والله يعني لو انت مهتم بيها كدا اجوزهالك
فهد بضحك ياريت بس الشخص دا متجوز
سيدرا بعصبية انت خاېن ي فهد خاااااين
فهد تعالي معايا وانتي تعرفي مين الشخص دا
وفعلا لبسوا ونزلوا لاتجاه بيت جويرية
سيدرا احنا طالعين عند جويرية ليه
فهد اسكتي وتفهمي كل حاجة
فهد خبط وسلم علي مصطفي وجويرية
فهد بخبث انا جمعتكوا النهاردة عشان مراتي بتشك فيا
سيدرا انت جايبني هنا عشان اي
فهد مراتي بتتهمني اني خاېن ي جويرية ينفع
جويرية لاء طبعا
سيدرا انتوا الاتنين مطبلوش لبعض حالا .
فهد مراتي بتغير عليا من الركن الدافي
مصطفي ملكيش حق ي مرات اخويا
سيدرا بعصبية انتوا بتهزروا ولا بتضحكوا عليا
مصطفي بضحك لا والله بس ملكيش حق تغيري مني
سيدرا أغير منك ليه .
جويرية عشان هو الركن الدافي
سيدرا باحراج أحم والله طب مش تقول ي فهد
فهد بضحك هو انتي كنتي سبتي ليا فرصة عشان اتكلم
سيدرا ليه مسجلة الركن الدافي
مصطفي عشان صعب تلاقي ركن دافي من حد انت ملكش صلة بيه قبل كدا لكن الحمد لله انا وفهد صحاب واخوات واكتر
فهد قعد جمب مصطفي دا عوض ايام العڈاب والۏجع فعلا اللي كنت عايشها لوحدي
مصطفي صاحب أصيل ودا اللي ادخله في حياتي وادخله بيتي وانا فعلا مطمن وواثق فيه
سيدرا ما انا عندي صحاب بردوا بس مش قريبين اوي كدا زيكوا
بقلم مروة موسي
مصطفي .. لما تيجوا تعملوا أصحاب عمر .. صاحبوا ناس أمينة ..
فالصاحب الأمين عليك .. هو مش مجرد صاحب بيحبك لا ده شخص واعي و مخلص لدرجة انه بيحبك أكتر ما انت بتحب نفسك ..
فهو أمين علي وقتك علي فلوسك علي مشاعرك .. أمين علي اسرارك علي مخاوفك علي حلمك
بيحترم خصوصيتك .. مساحتك الشخصية.. تفكيرك .. بيحترمك قدام الناس.. ما بيأذيش مشاعرك .. ما بيجرحش!
دايما جواه مسؤولية شخصية تجاهك انه من واجبه يخلي شكلك كويس ديما قدام الناس يخليك أنجح و افضل حد في الدنيا .. أكتر انسان مبسوط و مرتاح في الكون .. عشان انتوا صحاب ..!
ياما فيه صحاب جمعتهم الصدفة .. و عاشروا بعض سنين .. و فرقتهم كلمة جارحة في موقف ..
في لحظة .. لا عملوا حساب لعشرة و لا لسنين .. و العيش و الملح هااان
عشان تقول فلان ده صاحبي .. بيحتاج اكتر من مجرد مشاعر حب و صداقة ..
الصداقة الحقيقية .. بتحتاج لإلتزام .. لاحترام .. لنضج .. لشرف ..لأخلاق!
فهد يديمك ليا ي صديق دربي
مصطفي لسيدرا مين صاحبك المقرب
سيدرا بتوتر صاحبي والمقرب ليا واللي بيفهمني اكتر من نفسي هو مروان
جويرية عندك حق وانتي اكتر صديقه له
فهد اتنهد وقام جمبها عارف ان مروان اكتر شخص عزيز عليكي ومش هزعل من دا لانه كويس وكمان هو مش غريب عننا
مصطفي يلا كدا قوموا اعملوا دور شاي لحد ما نتكلم كلمتين
فعلا قاموا دخلوا جوا
فهد ندي النهاردة تالت يوم متظهرش فيه
مصطفي اكيد إبراهيم سبب دا بس انا حاولت كتير اوصلها مفيش طريق وراقبت كاميرات البيت مفيش اي حاجة ظاهرة فيها خالص
فهد تعالي نروح بيتها كدا يمكن نلاقي حاجة تفيدنا
جويرية وهي طالعه بأية علي ايديها وسيدرا معاها الشاي هتروحوا فين بس النهاردة الصباحية بتاع مروة ومروان لازم نروح ليهم
مصطفي مروة ومروان زمانهم سافروا من ساعه يقضوا شهر عسل
سيدرا شوف الندل مروان معرفنيش
فهد عشان هو مكنش يعرف دي مفاجأة مننا ليهم
جويرية انا عاوزة اسافر
مصطفي نعم فين دا
جويرية بدموع مليش دعوة انا عاوزة امشي واسافر
مصطفي شوف بنت عمك دي ي فهد لاما تاخدها معاك يومين
جويرية ياخدني معاه
مصطفي لا انتي سمعتي غلط انا اقصد يتخدنا نسافر يعني
سيدرا بضحك يعني والله بتصعب عليا ي مصطفي
فهد بضحك خلاص لينا سفرية مرة بس نخلص من موضوع ابراهيم دا
سيدرا هنيجي معاكوا في شقة ندي
فهد خليكوا هنا مش هنتاخر
جويرية انتوا معاكوا المفاتيح
مصطفي ايوا
جويرية برفع حاجب دا بخصوص اي
سيدرا ايوا معاكوا المفاتيح بتاع بيتها بصفتكوا اي
فهد احنا فتحنا علي نفسنا موال مش هيخلص
مصطفي ندي كويسة ومحترمة جدا وبميت راجل
وعمرنا ما دخلنا بيتها الا للضرورة فقط
جويرية وهي اي الضرورة دي بقي اللي تخالي مفاتيح شقتها معاكوا
فهد امها وابوها متوفين وندي من ساعه وافتهم وهي ممكن تتعب فجأة عندها ضيق تنفس لما بتتعب جامد بتتصل علي حد فيا يجيب دكتور عشان ينقذها لانها ممكن بعد الشړ تروح فيها
سيدرا بحب لفهد احنا واثقين فيكوا
مصطفي وخليكوا واثقين في ندي بردوا
جهزوا وذهبوا لبيت ندي هما الاربعه
مروة هنسافر فين ومين اللي حجز التذاكر
مروان شكلها كدا
صلي علي حبيبك المصطفي
عند ندي
وإبراهيم
ندي فكني ايدي وجعتني
إبراهيم اخرصي
ندي طب انا جعانه بقالي يومين مكلتش
إبراهيم مش مهم
ندي بلاش تبقي قاسې كدا
إبراهيم اي الجديد
ندي طب اقطع الحبل اللي علي ايدي دا حرام عليك
إبراهيم حس بۏجعها طيب هفك الحبل اللي علي ايدك وفعلا فكه
ندي دعكت ايديها وبتفك الحبل اللي علي رجلها
إبراهيم متفكيش الحبل
ندي لاء هفكه وفكته
إبراهيم متخلنيش اعمل حاجة ټندمي عليها
ندي حاضر هسمع الكلام بس ممكن الفلاش بتاع تليفونك عشان الحلق وقع والجو ضلم
إبراهيم اتفضلي
ندي بحركة سريعه وذكيه فتحت الفلاش والموقع كمان وفضلت تدور علي الحلق رغم أنها هي اللي رمياه بعيد وفضلت تدور براحتها
إبراهيم عينه جت علي الحلق الحلق اهو
ندي اه هاته شكرا
ندي لبست الحلق وإبراهيم خد التليفون وطبعا ندي قفلت الفلاش والموقع
في بيت ندي كلهم دخلوا
مصطفي اول ما دخل عينه وقعت علي عروستها
مصطفي لفهد بص هناك
فهد فهم مصطفي خدت بالي
سيدرا وجويرية واقفين مش فاهمين
جويرية انتوا بتبصوا علي العروسة ليه
سيدرا تلاقيهم عجباهم وعاوزين زيها
مصطفي أي اللي جابهم
فهد معلش نستحملهم بقي
العروسة دي نايمة علي الكنبه
جويرية فيها أي
مصطفي اخر حاجة ندي بتعملها بتسيب أثرها علي العروسة
سيدرا يعني ندي كانت نايمة وإبراهيم جه ساعتها
فهد عليكي نور
حاولوا تشوفوا اي دليل نوصل له
وهما بيدوروا في الشقة فجأة لقوا ..
يتبع..
العاشرة
حاولوا تشوفوا اي دليل نوصل له
وهما بيدوروا في الشقه فجأة لقوا تليفون فهد جاله رسالة
فهد فتحتها لقي فيها موقع جاي من رقم إبراهيم
فهد تسلم ايدك ي ندي .
مصطفي أي
فهد تقريبا ندي مسكت تليفون ابراهيم وفتحت الموقع وهي هناك حالا يلا نروح
جويرية وهي ليه مسكت تليفون إبراهيم.
سيدرا تكون بتلعب بابجي من عليه
فهد أي اللي جابهم
مصطفي معلش نحاول نستحملهم
فهد يلا تعالوا نروحكوا
وفعلا مشيوا وبلغوا
المخابرات بتجهيز فرقة تطلع بعد نص ساعه للموقع
فهد ومصطفي والفرقة في الطريق فاضل ليهم مسافه ويوصلوا
إبراهيم جاله خبر ان حد عرف مكانهم
إبراهيم لندي انت دي بتلعبي في عداد عمرك
ندي ليه انا معملتش حاجة .
إبراهيم شاور للرجالة تتحرك ويجهزوا العربية ويمشوا. وفعلا خرجوا ومشيوا
ندي سبني بقي حرام عليك
إبراهيم والله لخليكي ټندمي انتي مسكتي التليفون فتحتي الموقع صح .
ندي .
إبراهيم سكت لكن ناوي ليها علي الشړ بس يوصلوا
فهد ومصطفي دخلوا المكان ملقوش حد فيه
مصطفي ازاي دا يحصل
فهد اكيد عرف ان احنا جاين .
مصطفي دي سلسلة وحلق ندي
فهد اكيد هي سيباهم بالقصد عشان تأكد لينا انها كانت هنا
مصطفي اضايق جدا وفهد كمان
فهد مش لازم نسكت كدا الوضع بقي خطړ علي ندي
إبراهيم نزل ونزل ندي في مكان شبيه بالصحراء لكن في بيت كإن حد عايش فيه كل الأساس وكل الأغراض
ندي احنا جايين هنا ليه
إبراهيم عشان نلعب انزلي ومسكها من شعرها
ډخلها وربطها زي في عمود من البيت وقال للرجالة ياخدوا بالهم منها
إبراهيم طلع برا البيت بالعربية
فهد ومصطفي رجعوا البيت
الجد كنتوا فين وليه سيدرا وجويرية بيقولوا ان ندي اتخطفت
مصطفي إبراهيم هو السبب دا
الجد انا مبقتش عارف اعمل اي معاكوا بجد انا زهقت من لعبة القط والفار دي
فهد إبراهيم نلاقيه فين ي جدي دي معاه ندي وهو غبي ممكن يعمل فيها أي حاجة
الجد إبراهيم مستحيل يعمل حاجة في ندي
فهد باستغراب اشمعنا
الجد عشان هي معاه من فترة لو كدا كان زمانه قټلها او عمل فيها حاجة
سيدرا ربنا يسترها عليه
جويرية ناوي ټأذي ابن عمك لسه ي فهد
فهد قعد مش بإيدي ولا عاوز اخليه يدخل السچن يوم واحد بس دا قانون ولو عمل حاجة في عميلة من المخابرات دي لوحدها ممكن ياخد فيها إعدام بحد ذاتها
الجد متوجعش قلبي عليكوا ي ابن المنياوي
فهد بزعل ابن عمي في كفة وصحبتنا في كفة وانا محتار بين الكافتين افهم ليه بيعمل معايا كدا
مصطفي طبطب عليه كل حاجة هتنحل ومفيش حد يعرف انه الطرف الثاني هو ابن عمك إبراهيم المنياوي
سيدرا أهم حاجة بس ندي تيجي بالسلامه
بقلم مروة موسي
استغفروا ربكم
ندي وهي واقفه ومربوطة سمعت صوت راجل بيقول لأصحابه البت اللي الباشا خاطڤها دي جامدة اوي
صحابه بصراحة ايوا
الراجل طب متيجوا نعمل معاها واجب
صحابه لا دا إبراهيم بيه يقطع عيشنا فيها
الرجل متخافش انا داخل
ندي هنا جسمها تلج شبه المېته بعد ما سمعت كلامه خاڤت ليعمل فيها حاجة
الراجل دخل عليها لقاها مربوطة اهلا ي حلوة اعرف بس الباشا عاوز يعمل فيكي اي وانا اعمله
ندي ابعد ي
الراجل بدأ
ندي بعياط وهي مربوطة إبراهيم ابراهيم وفضلت تنادي عليه
اصحابه دخلوا وطلعوا برا وندي بتعيطت حمدت ربنا انه معملش فيها حاجة
إبراهيم بعد فترة وصل البيت اللي فيه الرجالة وندي لقي الرجالة كلهم قاعدين برا
دخل لندي ومعاه كيس فيه مشاوي عشان ندي تأكل
فكها وقعدت وفتح الكيس عشان تأكل
إبراهيم لندي اطفحي
ندي بدأت تنظر لإبراهيم بغل
إبراهيم استغرب من نظراتها في اي
ندي في اي دا كله ولسه بتسأل في اي
إبراهيم بقولك اي هتطفحي وانتي ساكتة اطفحي مش هتطفحي هأكل الرجالة االي برا وخلاص
ندي بدموع ايوا طلع ليهم الأكل يمكن اللحمة دي تملي عيونهم
إبراهيم فهم كلام
ندي وجن جنونه يعني اي انتي تقصدي حد منهم قربلك
ندي اڼهارت من العياط قدام إبراهيم
إبراهيم حاول يتمالك أعصابه ونده علي الرجالة من برا
إبراهيم مين اللي جه جمبها .
الراجل جمبها اي بس ي باشا دا يدوب لمس علي الخفيف كدا
إبراهيم جدع صدق عجبتني
الراجل الله يخليك
ندي واقفه محصورة علي كلام إبراهيم مع الراجل
إبراهيم وصحابك مدخلوش معاك ليه
الراجل خافوا يدخلوا
إبراهيم مرة واحدة عيونه بقت حمرا وانت متعرفش اللي يفكر ېلمس حاجة تخص إبراهيم المنياوي أقل حاجة فيها المۏت
الراجل اتفزع من كلام وڠضب إبراهيم لسه هيتكلم لكن إبراهيم
طلع مسدسه وفرغه فيه ٦ طلق
الكل اتخض من الموقف وندي مصدومه
إبراهيم شاور للرجالة تشيله ترميه في اي مكان وفعلا عملوا كدا
إبراهيم قعد جمب ندي اسف
ندي بدموع وهي حاطة ايديها علي وشها كان بيحط ايده علي جسمي وانا مقدرتش اعمل حاجة
إبراهيم انا عقبته عشان كدا
ندي انت قټلته
إبراهيم كل حاجة وليها عقابها هو لمس حاجة تخصني يبقي االي يجي عليها عقابه المۏت
يلا تعالي كلي وبدأ يأكلها
ندي خلاص شبعت
إبراهيم بس انتي بعتي الموقع لفهد
ندي ايوا
إبراهيم ليه
ندي عشان خاېفه
إبراهيم خاېفه اقټلك او اعمل فيكي حاجة
ندي لاء خاېفه عليك
إبراهيم ازاي
ندي خاېفه تعمل حاجة تضرك وتضعف موقفك في كل المصاېب دي
تعالي نروح لفهد وهو هيتصرف
إبراهيم فهد هيدخلني السچن
ندي لدام خاېف ليه ماشي لسه في الغلط
إبراهيم وهو بيقوم الإنسان لازم يغلط عشان يتعلم
ندي معني كلامك انك مش هتاجر في السلاح تاني
إبراهيم وهو بينام علي كنبه جمبها لا كفاية كدا بقي مش عشان حاجة بس عشان مضرش اللي حواليا
ندي لقت إبراهيم نايم قامت وقفت و.
يتبع..
الحادية عشر
ندي لقت ابراهيم نايم قامت وقفت ونادت عليه
ندي إبراهيم ابراهيم
ابراهيم في حاجة
ندي انا خاېفه من الناس اللي برا
ابراهيم طول ما انا معاكي متقلقيش يلا نامي
سيدرا لفهد انت قلقان عشان ندي صح
فهد خاېف الغبي دا يعمل حاجة فيها
سيدرا عاوزة اقولك حاجة ابراهيم يبان قاسې ومتهور بس أطيب من قلبه متلاقيش ابراهيم عاوز حد ياخده من ايده ويعرفه الصح
فهد يعني زيك تايه محتاج حبيب يبقي معاه
سيدرا وهي بعلق الهدوم ايوا محتاج حبيب زي ما انا كنت محتاجة حبيب وسند ليا
فهد زعلان عليه هو اكيد عارف اني مش هسيبه
سيدرا هتقفوا قدام بعض وانت اخوات ي ولاد المنياوي
فهد دي طبيعه شغلي مينفعش لازم اشوف شغلي ي سيدرا
سيدرا حتي لو كان اخوك ي فهد
فهد بحزن للاسف حتي لو كان ابويا مش اخويا
بقلم مروة موسي
سيدرا بس محدش يعرف انه ابن عمك غيرنا
فهد معلش اقفلي علي الموضوع دا لانه صعب عليا مش عارف اعمل اي فيه
سيدرا طيب انت هتنام
فهد ايوا هنام
سيدرا متيجي نقف شوية في البلكونه
فهد حاضر يلا بينا
حوقلوا فإن الحوقلة تنحل بها العقد
في البلكونه
فهد الدنيا دي محدش فاهمها
سيدرا ايوا فعلا بتعيش فيها علي أد ما بتعيش وعمرك ما بتتعلم
فهد كنت بقول امتي ابقي جمبك وساعتها كدا كل حاجة هتنحل لكن اكتشفت ان الدنيا مشاكلها مش بتخلص
سيدرا تعرف كنت بصلي من صغري وبدعي انك تكون جمبي معرفش اي السبب
فهد يمكن عشان احساسي كان واصل لقلبك رغم اني كنت بعيد
سيدرا يمكن بس اللي متأكدة منه حالا انك العوض اللي ربنا شاله ليا
فهد يعني جوازنا مش جواز اتفاق
سيدرا وهي بتقرب منه وحاطة ايدها علي رقبته لاء دا كان احلي اتفاق واتبدل بأحلي حب
وحد اللي ما بيغفل ولا بينام
عند إبراهيم وندي
إبراهيم كان نايم وندي مش جايلها نوم
ندي سمعت صوت نكش برا خاڤت ليحصل حاجة لقت الرجالة اللي برا داخلين معاهم شعب كبيرة وعاوزين يضربوا إبراهيم وهو نايم
ندي إبراهيم ابراهيم
إبراهيم نايم ومستغرق في نومه
ندي حاولت تحمي إبراهيم بحركاتها القتالية
إبراهيم بدأ يفوق علي الصوت لقت اتنين بيهاجموا ندي لكن ندي بتدافع عنها
إبراهيم مسك المسډس وقټلهم كلهم
ندي انت قټلتهم ليه
إبراهيم دول خونه والخاېن ملوش مكان معايا
ندي وهي مرهقة وليه عاوزين يضربوك
إبراهيم عشان قټلت صاحبهم عاوزين ياخدوا حقه
ندي نومك تقيل وكمان مكنتش قادرة ادافع عنك لاني جسمي مرهق
إبراهيم وهو قدام ندي محدش طلب منك انك تدافعي عني
ندي كنت اسيبك يعني ټموت
ابراهيم لو كنتي قدرتي كنتي سبتيهم علي الاقل كنتي هربتي
ندي لو كنت عاوزة اهرب كنت هربت وبطريقتي
إبراهيم مهربتيش ليه
ندي واهرب ليه وانا مطمنه هنا
إبراهيم باستغراب ازاي وانتي مخطۏفة
ندي أولا انا مخطوفه ايوا بس متأمن عليا
ثانيا مخطوفه ومش هسيبك غير وانت قدام فهد وحياتك سليمة
إبراهيم متأمن عليكي ازاي وانتي مع شخص غريب
ندي مين قال انك شخص غريب وانت عارف اني بخاف عليك واكيد انت پتخاف عليا
إبراهيم انا اخاڤ عليكي انتي ليه يعني وكان بيضحك باستهزاء
ندي الايام هتثبتلك دا بس اول إثبات انك مستحملتش الراجل االي كان عاوز يلمسني
إبراهيم انا مضايقتش منه علي فكرة لأنك متلزمنيش لكن انا اضايقت انه بيغفلني
ندي زعلت من كلامه وسكتت
نووووت صغيرة كداندي ي جماعه اتعاملت مع أشخاص كتير جدا بتدخل عليهم بكل الشخصيات زي ما دخلت علي هيما بشخصية
الممرضة لكن اول حد حرفيا تخاف عليه هو إبراهيم متعرفش السبب اي واكتشفت انها عاوزة تبقي جمبه دايما وهي واثقة انه بدأ يميل ليها وهي عارفه ان ابراهيم شخص كويس وطيب لكن محتاج حد معاه وهي قررت انها تقاوم كل اللي بيحصل ليها حتي لو علي حساب شغلها ومصلحتها عشان تعمل شخص جديد من ابراهيم حتي لو علي حساب قلبها
لكن ابراهيم فعلا اتعود علي وجودها وبيخاف عليها اكبر دليل انه كان ناوي ليها علي الشړ والقتل دا أقل حاجة عنده بس هو مش عاوز يأذيها بحاجة
الصبح طلع ومصطفي عرف طريق ابراهيم وندي عن طريق معرفتهم
فهد وابراهيم هما اللي راحوا من غير اي قوات
اقتحموا المكان ودخلوا عليهم لقوا ابراهيم وندي رجليها وايديها مربوطين لان بعد ما إبراهيم قتل الرجالة اللي كانوا هناك ربطتها جامد
فهد لإبراهيم اهلا ي ابن عمي
ابراهيم كنت واثق انك هتعرف المكان ي فهد
فهد لدام انت عارف ان نهايتك علي ايدي ليه مصمم تكبر الغلط بغلط اكبر
ابراهيم عشان محسش اني صغير قدامك
مصطفي وهو بيفك ندي تعالي معانا احسن ليك
ندي اسمع الكلام ي ابراهيم دا أحسن ليك طبعا
ابراهيم وهو بيطلع مسډس لاء مش هسمع كلام حد وبيوجه المسډس علي فهد
فهد واقف صامد اضرب يلا بس ياتري هتقتل الضابط فهد المنياوي ولا ابن عمك فهد المنياوي
مصطفي بلاش تعمل حاجة ساعتها والله انا مش هرحمك وهمحيك من علي وش الارض
إبراهيم كلها مۏته وملهاش لازمه الدنيا اللي تخليك عايش مهزوز
ندي مهزوز اي حرام عليك نفسك بقي
فهد لمصطفي خد ندي واخرج
مصطفي لاء مش هسيبك
فهد اخرج انت وهي
ندي مش هنخرج ونسبك انت وهو تموتوا في بعض
إبراهيم ھقتلك ي فهد
فهد بزعل وحزن كفاية ي إبراهيم وليه بتعمل كدا انا معملتش حاجة تزعلك ي اخويا
بقلم مروة موسي
إبراهيم المشكلة انك معملتش حاجة وانت واخد دور الظابط اللي مهتم بشغله وانا دور الشرير اللي متهم بكل حاجة وحشه
مصطفي فهد لو كان يعرف من الاول انك طرف في القضية مكنش مسكها
ندي وكمان فهد لو عاوز يضرك مكنش جه هنا لوحده من غير اي عساكر
وكمان مكنش سابك تركب معاه في العربية من غير اي حد معاكوا
إبراهيم عاوز اي حالا ي فهد
فهد عاوز اطبق القانون
إبراهيم انك تحبسني
فهد صدقني لو سلمت نفسك هتكون العقۏبة أقل
إبراهيم لاء
وههرب ومحدش هيعرف ليا طريق وهسافر برا مصر كلها
ندي عشان خاطري كلنا هنبقي معاك فهد اخوك مش هسيبك ومصطفي هيبقي صاحبك ومش هسيب صاحبه يضر سلم نفسك
إبراهيم رفع مسدسه وعد ١ . ٢ ٣ وصوت رصاص طلع من مسډس وووووو
يتبع..
الثانية
إبراهيم رفع مسدسه وعد ١ ٢..٣وصوت رصاص طلع من مسدسه والكل اتجه لاتجاه الصوت
الجد موسي نزل مسدسك ي ابراهيم
إبراهيم هقتله واقتل نفسي ونخلص من الموضوع دا
الجد نزل مسدسك وانا اللي هتصرف في الموضوع دا ي ابني بلاش تهور كفاية مشاكل بقي
ندي قربت من إبراهيم ومسك ايده بحنان عشان خاطري اسمع كلامهم مرة يمكن ترتاح
فهد نفسي اشيلك من الموضوع وتوعدني انك هتبقي كويس وبلاش شغل السلاح لكن هما عاوزين يعرفوا مين اللي كان في المهمه
مصطفي هما اللي كانوا موجودين يعرفوا شكلا مش اسما لأننا اجبرناهم يتكلموا محدش عارف اسمه كلهم وصف الشكل بس
الجد كويس دا في صالحنا
فهد ي جدي الشغل مفيش حاجة فيه اسمها قريب من غريب وعلي عيني اني اكون ماسك المهمة دي
إبراهيم مش هكون ضحيه لحاجة انا كنت مجبر اني اتاجر فيها الشيطان عماني واشتغلت سنة فيها
ندي للكل ممكن تسبوني معاه دقيقه
فهد پخوف عليها لاء طبعا
مصطفي لاء ي ندي ممكن يعمل فيكي حاجة
الجد عاوزة اي منه وانتي سبب المشاكل دي
ندي بزعل تسلم ي جدي بس انا مش سبب المشاكل
الجد اسمي ميجيش علي لسانك ي عقربة
فهد جدي لو سمحت ندي ملهاش علاقة دي أوامر بتنفذها مش اكتر وندي شخصية عزيزة علي قلوبنا وكفاية انها كانت بتساعد إبراهيم وخاېفة عليه
ندي ممكن بقي تخلوني اتكلم معاه دقيقه
الكل خرج برا لكنهم خايفين عليها ندي قفلت باب الاوضة ووقفت قدام إبراهيم
إبراهيم عاوزة اي ي ندي
ندي عاوزة تشوف طريقك وبلاش عنادك دا
إبراهيم طريقي اتسد من يومي وانا عارف ان فهد افضل مني في كل حاجة لكن مكنتش متخيل انه هيكون سبب تعاستي
ندي فهد كويس وعمره ما هيضرك حتي لو كان بيقول دا
ابراهيم أول مرة احس بضعفي مش عشان مفيش سكة قدامي لاء عشان فهد في الموضوع خاېف اخد خطوة تدمر حياته او تسبب مشاكل له مع اللي حواليه
لو كنت عاوز اهرب كنت هربت برا مصر من الاول وكانت الحكاية انتهت لكن انا عاوز اشوف حل ومبقاش بعيد عن حياتي ي ندي
ندي وهي ماسكة ايده حتي لو قولتلك ان هتريح اللي حواليك ونفسك
بقلم مروة موسي
إبراهيم واريحك قلبك كمان صح
ندي اتنهدت مش مشكلة انا
إبراهيم هتحبس وانا بكره الوحدة
ندي بحب مش هسيبك دايما هجيلك
ابراهيم لو
كنت بكره الوحدة مرة فبكرهك انتي الف مرة
ندي حست بضيق في قلبها جدا بسبب كلامه بس سكت
فهد والجد ومصطفي دخل
فهد يلا ي ابراهيم
الجد مش هيسلم نفسه معنديش حد يبقي رد سجون
مصطفي القانون فوق الجميع
فهد انا معرفش قريب ولا غريب في شغلي دي امانه ولازم تكمل
بقلم مروة موسي
ابراهيم هتحبس علي اساس إني تاجر صح
فهد انا حاول اخفف عنك الحمل واقول انك اول مرة تطلع المهمه وانك اول مرة تشارك في صفقة سلاح وانك مجبور علي كدا ودا أهون بكتير من موقفك ودا اللي اقدر اعمله لكن اني اسيبك تهرب لاء
ابراهيم عارف اني غلط وعارف انك واثق اني بكرهك بس والله انا مش بكرهك ي فهد يمكن بينا حواجز شوية بحسك احسن مني لكن كنت بتلكك ليك علي اي موقف عشان تخرج من حياتنا
وانت ي جدي كنت خير التربية لينا والله عارف انك زعلان عشان عملت موقف غلط وعارف انك اڼصدمت لما عرفت عشان انا ومروان اللي مسكين الشغل ودايما بنديره علي اكمل وجه ومكنش في وقت اني ادور علي شغل أو يكون في دماغي شغل بس الشيطان لازم يحط الإنسان في مكان غلط وسامحني وبعتذرلك من قلبي ليك ي جدي
وانت ي مصطفي كان عندي صاحب زيك جدع
وخير الصديق بس المۏت فرقنا عن بعض ماټ في صفقة سلاح ودا سبب دخولي الطريق دا عشان تجيب حقه لكن الطريق والفلوس غوتني والسلطة والمكانة عمت عيوني
موجهش اي كلمة لندي وكان متجاهلها وهي كانت واقفة متحكمة في دموعها ومشاعرها
فهد يلا ي ابراهيم
وخده وطلع علي الشرطة
ندي نفسها ضاق خالص ووقعت علي الارض مصطفي ساعدها وطلع بيها جري علي المستشفي وعملت جلست أكسجين
الجد مليش قلب اقولك ادخلي بيتي تاني بس متعودتش اشوف حد محتاج مساعدة ومقدمهاش
ندي وهي في المستشفى شكرا بس مش متعودة الشخص اللي أذاني استني منه مساعدة وانا مش محتاجاها كل الحكاية ان بيجيلي ضيق نفس وبس
مصطفي اتفضل معايا ي جدي وسيبها ترتاح
طلعوا في الطرق بتاع المستشفي
مصطفي عاوزة اقولك علي حاجة ي جدي انت واخد فكرة وحشة عن ندي
ندي دي معزتها عندي انا وفهد اكتر من اخت لينا وصحبة كويسة
اول لما عرفت انها هتدخل بشخصية الممرضة علي إبراهيم من الطبيعي انها تفتش وتدور علي دليل كل يوم يوصلنا لأي حاجة
لكن ندي اول مرة تدخل مأمورية وتبقي فيها خاېفه علي شخص ندي شخصيتها اقوي من فهد نفسه متعرفش في الشغل غير الجد
لكن في الأول رفضت تدخل المهمه خصوصا انها في بيت فهد
لكن فهد أصر عليها لانه مأمن علي اهل بيته وهي موجودة بينكوا
كانت دايما بتقدم المساعدة والنصيحة لإبراهيم ومكنتش بتوصل لينا اي حاجة وكانت پتخاف يحصل حاجة له وكانت بتسهر جمبه طوا الليل وكانت علي طول حريصة علي كل خطوة له
الكلام دا ابراهيم يأكده ليك
لو مكنتش قدمت غير كل خير مكنش إبراهيم سابها لحد حالا عايشة مكنش حماها وكان خطڤها لبرا مصر خصوصا ان إبراهيم يقدر يروح اي مكان بسبب قوة نفوذه ندي ملهاش ذنب في كل دا بالعكس كانت سبب تأخرنا في المهمه انها ميتقبضش عليه
الجد يعني كل توقعاتي غلط فيها
مصطفي للاسف ايوا انت عن نفسك اول لما دخلت البيت شوفت سيدرا ارتاحت ليها ازاي وانت كنت بتحترمها ازاي
الجد بزعل لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم يارب سامحني لو زعلتها
مصطفي اتمني تصالحها وتخليها زي سيدرا وجويرية دي امها وابوها اتوفوا في عز ما كانت محتاجاهم
الجد طيب ي ابني إياك تقبل اعتذاري
مصطفي ندي طفلة وطيبة لكن اللي يجي عليها تقلب أسد متعرفش صحبه
الجد طيب يلا ي ابني ندخلها ونشوفها واكلمها
لا اله الا الله اني كنت من الظالمين
الجد ومصطفي دخلوا لقوا جلسه الأكسجين خلصت
مصطفي انتي كويسة
ندي الحمد الله عاوزين نطمن علي فهد وابراهيم
الجد بصي ي بنتي اي حد مكاني كان زعلك وكان قالك كلام يضايق عشان حفيدي لكن انا كنت غلطان واتمني تسامحيني
ندي بزعل ولا يهمك ي
الجد ي جدي متعود منك علي كدا وباس دماغها وطلب منها السماح
ندي حاضر بس بشرط
مصطفي بضحك يلا شوف هتعمل اي فينا دا بتتشرط كمان
ندي إبراهيم هيتحكم عليه يمكن ب ٣ سنين سجن كل زيارة انا االي هعمل له الاكل من غير ما يعرف
الجد بحزن تحت أمرك بس ٣ سنين كتير اوي عليه
مصطفي فهد اكيد هيتصرف متقلقوش وبعدين السنة في السچن ب٦ شهور بس
الجد يلا بينا نمشي ونشوف فهد هيتصرف ازاي
عند فهد وابراهيم
إبراهيم قلقان وفهد حس بقلقه مسك ايده وطمنه
فهد كان نفسي امسك ايدك من الاول وانت اخ ليا وصاحب بس انت كنت شايف عكس دا مع ان عمري ما کرهت الخير ليك
إبراهيم سيبك من كلامنا دا ندي طلعت بنت أصيلة ياريت تاخد بالك منها
فهد قومي يلا ولما حد يسألك قوله انك كنت مجبور من ناس كبيرة وهددوك
پقتل عيلتك
احد الظباط الكبار يستجوب إبراهيم مين اللي امرك بكدا
إبراهيم ناس كبيرة معرفش اي معلومه عنها غير انها هددتني بدا
فهد بسرعه لتكمله كلامه وأول لما اټهدد بكدا عرفني علي طول عشان كدا انا أمرته انه يدخل معاهم في الصفقة عشان نقبض علي الكل وانه سبب معرفتنا ليهم
ابراهيم اڼصدم لما فهد غير موقفه من القضية بدل ما كان موقف خطړ بقي موقفه كويس
الظابط يعني هو موقفه مش تاجر بقي
فهد لا ي فندم واكبر دليل انه عرفني وبعدها ركب معايا العربية لوحدنا من غير اي حراسة
الظابط والطعن اللي في كتفك دا سببه اي ي ابراهيم
ابراهيم بذكاء كبير جدا دا كان لازم يحصل عشان محدش يشك فينا وخصوصا ان شغل فهد محدش لازم يعرفه فكان لازم نضحي بكتف فهد
فهد فرح جدا لما إبراهيم عرف يرد صح علي كلامه واطمن من ملامح الظابط الكبير انها بدل علي خير
الظابط الكبير انا بشكرك ي إبراهيم لأن من غيرك كنا لسه مقبضناش عليهم وشكرا ليك ي فهد انك فكرت تستغل ابراهيم وموقفه اننا نوقعهم في شړ اعمالهم
بس بما إن اسمه في القضية رغم انه محضر خير لينا بس انت ي فهد عارف انه لازم ياخد عقۏبة وأقل عقوبه له ودا طبعا شئ مأسف لينا بس دا قانون لانه اسمه في القضية ياخد ٣ شهور سجن
فهد اتنهد وقال لازم أوامر حضرتك تتنفذ ي فندم
الضابط لإبراهيم لتاني مرة بشكرك ي إبراهيم ومعلش علي ٣ شهور بس دا ڠصب عننا
فعلا ابراهيم هيتحبس ٣ شهور والظابط طلع برا ينادي لحد ياخده
فهد الحمد الله انك عرفت ترد وعرفت مغزي كلامي
إبراهيم وهو فهد من غيرك كان ممكن اخد ١٥ سنة سجن بس شكرا ليك
فهد كلها ٣ شهور وتطلع لحياتك وبيتك تاني وربنا معاك دا اللي قدرت عليه ليك انك تاخد المدة دي وطبعا انت هتبقي في سجن كويس بعيد عن القواضي التانيه
إبراهيم والعسكري بياخده خالي بالك من نفسك وجدك والبيت كلها ٣ شهور وارجع ليكوا ي صاحبي
فهد هبقي ازورك دايما واجيلك متقلقش انا هتصرف
رجع فهد البيت والكل كان متجمع حتي مروة ومروان رجعوا ومكنوش يعرفوا حاجة بس بمجرد دخول فهد البيت
ندي بقلق عملت اي
فهد هياخد ٣ بس
الجد ٣ سنين كتير ي فهد انا عارف انه يستاهل اكتر من كدا بس مقدرش دا حفيدي
فهد بارتياح ٣ شهور بس ي جدي
ندي بفرح انت اكيد لعبتها وقولت كلام يخالي موقفه كويس صح
مروان هو في اي
مروة دا احنا فاتنا كتير بقي
فهد حكي ليهم كل كلمه اتقالت قدام الظابط الكبير ومروة ومروان عرفوا الموضوع
الجد بامتنان شكرا ي حفيد المنياوي ليا الفخر بيكوا
فهد أظن انا كدا عملت اللي عليا
الجد كنت واثق انك مش هتسيب اخوك وعارف انك ذكي بس متوقعتش ذكائك يوصل انك تربط الأحداث بالطريقة دي انا عن نفسي صدقتك
سيدرا كويس ان إبراهيم كمان اتكلم علي اساس كلام فهد جوا خصوصا ان فهد مكنش عارف ان الظابط هيساله عن سبب الضړب
ندي بارتياح الحمد الله انا كل زيارة لازم اعمل له الاكل بنفسي
فهد تمام يلا الكل يرتاح ويلا ي مروان انت ومراتك اطلعوا فوق
مصطفي وانا همشي عشان جويرية مع ان البيت منور اوي بقاله كام يوم
مروة بغيظ قصدك اي بقي
مروان بضحك قصده من ساعه ما طلعتي من البيت وهو بقي منور
مروة مصطفي والله هزعل
مصطفي ضحك معاها ومشي للبيت
وندي راحت بيتها ومصطفي وصالها
وفهد وسيدرا طلعوا علي غرفتهم وكذلك مروة ومروان
يتبع..
الثالثة عشر
إبراهيم كان في السچن يوم زيارته وندي قررت تطبخ له وتودي الاكل لفهد عشان هيروح له
فهد الوا
ندي ايوا ي فهد ابراهيم بيحب اي
فهد جدك بيقول اكتر اكلة مقربة لقلبه رز بسمتي وفراخ مشوية وسلطة
ندي طيب ماشي والبهارات الاكل أخبارها اي
فهد ابراهيم بيحب الاكل مظبوط والبهارات مظبوطة جدا
ندي طيب يلا سلام عشان الحق اطبخ واجيب الاكل ليك عشان تاخده وتزوره بس مبعرفش اني اللي طابخة ماشي
فهد طيب حاضر متقلقيش
وبدأت تجهز الاكل بكل حب له وخلصت ولبست ونزلت للبيت عند فهد
ندي وصلت البيت وفهد خد منها الاكل وراح لإبراهيم
ندي وهي قاعدة في بيت الجد
مروان لمروة يبنتي اهدي بقي ومتعصبنيش
مروة والله مش عارفه مالي بس كل شوية اكون جعانه
مروان بالهنا والشفا بس متطلبيش ملوخية جمبها مكرونه
مروة دا طعمها تحفة
الجد ابقي خد مراتك وروح شوفها لتكون حامل وتبقي فرحتنا كبيرة
مروة وهي بتاكل بقسماط بعسل لاء حامل اي انا صغيرة علي كدا
الجد لا مش صغيرة ربنا يطمنا عليكي
ندي بالمناسبة النهاردة عيد ميلاد فهد
الجد ايوا صح
هتعملي هدية اي ي سيدرا
سيدرا انا عارفه انا هعمل اي له
الجد هتعملي أي
سيدرا خليها مفاجأة
مروان فهد دايما بينسي عيد ميلاده دا
سيدرا ودا المطلوب
مروان اخد مروة للدكتور تكشف عليها لان دي هرمونات الحمل
وفعلا طلعت حامل ومروان مبسوط جدا
رجعوا وعرفوا الكل والجد والكل كان مبسوط بيهم
سيدرا مبروك ي ميرو وانا هبقي عمة كيوت
مروان
الله يبارك فيكي بس ملكيش دعوة ببنتي
مروة ازاي دا بس دا لازم تكون زي عمتها فرفوشة
مروان عشان انا عارف سيدرا بقولكوا بلاش وفضلوا يضحكوا
عند إبراهيم قاعد في الزيارة وفهد دخل عليه
فهد اخبارك اي
ابراهيم انا تمام وكويس وشكلك موصي عليا الكل شليلني فوق رأسه والله
فهد طب الحمد الله
ابراهيم هات هات دا ريحة الاكل شكلها تجنن
فهد بالهنا والشفا
ابراهيم وهو بياكل عجبه الاكل ومن كتر ما شكل وريحة الاكل كويسة فهد كل معاه
ابراهيم الحمد الله بس هما غيروا الخدم ولا أي
فهد لا هما نفسهم يمكن انت بس اللي مشتاق للأكل البيتي
ابراهيم ي جدع لا انا طول عمري باكل نفس الطعم لكن دا مختلف
فهد عندك حق هو طعمة جميل جدا
وفضلوا مع بعض شوية ورجع فهد للبيت
فهد عرف ان مروان مراته حامل بارك ليهم
الجد عقبالك ي فهد
فهد يارب ي جدي
الجد نفسي اشيلك حتت عيل يكون غالي
فهد كله علي الله انا طالع فوق ارتاح شوية
فهد طلع وكان البيت مستقر جدا وفتح الاوضة ودخل لقاها متزينه
فهد سيدرا اي دا
سيدرا كل سنة وانت طيب كل سنة وانت حبيب ليا كل سنة وانت معايا ووجودك فارق معاياكل سنة وانا بحبك
فهد وانتي طيبة ي حبيبتي احلي عيد ميلاد في حياتي والله ربنا يباركلي فيكي
بقلم مروة موسي
سيدرا مش هتسال علي هديتك
فهد
سيدرا طب غمض عينك كدا
فعلا غمض واستني شوية
سيدرا فتح عيونك
فهد فتح عيونه بسم الله ماشاء الله دا بجد
سيدرا وهي لفة حجاب علي شعرها ايوا
فهد كان فرحان جدا وكان مشتاق جدا لرؤية الحجاب عليها
سيدرا عارفه اني لازم اجيبلك هدية بس ملقتش احسن من الحجاب اتحجب وتكون انت السبب في دا كفاية انك هتاخد حسناته معايا
فهد احلي هدية واحلي خطوة تعمليها
سيدرا يلا نقطع التورته
قطعوها وكلوا منها وسهروا مع بعض طول الليل
ندي واقفه قدام صورة لإبراهيم معاها في البيت يارب يكون الاكل عجبك ي ابراهيم
يارب تطلع بالسلامه وترجع ليا بالسلامه
ثم كملت بحزن ليا
أي بس دا انتي پتكرهني الف مرة عندك حق بس مش بإيدي اتعلق بيك والله مش بإيدي اعمل اي قلبي اتعلق بيك مع ان كل يوم في مهمه جديدة وشغل جديد وبيبقي طبيعي خالص الناس اللي معايا بس انت غيرهم ي إبراهيم من اول يوم حسيت بشعور غريب معرفش سببه اي بس كنت اتمني تفهم دا لكن للأسف انت وجعتني بكلامك ليا
ابراهيم كان بيفكر في كل المواقف اللي بينه وبين