قصة لقاء وعد ويحيى بقلم اميرة يحيى
اسمراااني عيونه سمرااا واد جدع راضي و رجوووله فهلوي يفهمها طايره يدخل القلب بسهوووله.
ياوعد يابتاعه عيونه سمرا ورجوله
تعالي يختي ساعديني.
كنت بطبل على الطرابيزه وأنا بغني ومزاجي رايق سمعت ماما بتنادي عليا بصوت عالي وفصلتني من المزاج العالي الي أنا فيه
حاضر ياست الكل جايه أهو.
رحت بسرعه على المطبخ قبل الشبشب ميوصل قبلي وقفت قدامها أخد منها اطباق السحور وحطتهم على الطربيزهلاقيت بابا جاي من الاوضه وماسك السبحه بأبتسامه بشوشه بيكلمني بغمزه
كدا تسيبي امك شغاله طول النهار وعماله تغني اسمراني ومش اسمراني.!
ياحج أنا عملت اي بس دي هي الي قالت والله محد محضر السحور غيري ازعلها ها.!
لا يختي واقعدي كلي يا أم لسانين.
والله أنا مظلو مه في البيت دا
قلتها وأنا بحط اللقمه في بوقي وباكل خلصنا وخدت كوبايه الشاي بتاعتي البلكونه اشربها وقفت شويه وبعدين دخلت اتوضيت علشان اجهز للفجر صليت وبعدين نمت الصبح لبست ونزلت علشان الحق شغليوصلت لمكان شغلي لاقيت واحد واقف قدام الاسانسير وباصص على السهم الي بيطلع وينزل
فضل واقف والاسانسير فتح وهو واقف متحركش اتعصبت من بروده
يا أخ متوسع عايزه أطلع.!!
الټفت بسرعه وبص حواليه ملقاش حد واتأكد إني بكلمو هو
أيوه أنت وسع عايزه أدخل.!
شاور على نفسو وهو مصډوم ومعرفش ليه يعني.!
يعم وسع خليني اتكل على الله.!
عديت من جنبو وركبت الاسانسير ووصلت لدور الشركه دخلت وحطيت شنطتي على المكتب وبدأت أفتح الملفات الي لازم اخلصها
شفيق ودي الملفات دول الأرشيف الله يكرمك
تؤمري يا أستاذه
الله يخليك.
شفيق خد الملفات ومشي وأنا بدأت اشتغل على الجديد بعد فتره برفع عيني لاقيت واقف في نهايه المكان الواسع
لاقيت شفيق معدي قلتلو بضيق
شفيق مين الشخص دا وازاي واقف كدا ومحدش كلمو
الټفت شفيق مكان نظري وبص على المكان رجع بصلي تاني وقالي بإستغراب
فين دا يا أستاذه وعد أنا مش شايف حد.!
ضحكت بتوتر وأنا بقول
جرا اي ياشفيق الراجل الي واقف هناك دا مالك الصيام أثر عليك ولا اي.
يا استاذه مفيش حد هناك في اييي!!
هو في اي هما مش بيتسلسلوا في رمضان ولا ايي.!!!
قلت كلامي بصوت واطي ودعكت عيني جامد ورجعت بصيت في نفس المكان مكنش موجود بلعت ريقي وأنا بتعيذ بالله من الشيطان
خلاص ياشفيق شكلي غلطت بس
عايزه اي حاجه يا استاذه اعملها.
لا خلاص روح.
مشي شفيق وحاولت الهي نفسي بالشغل لحد ما الساعه جت أربعه جهرت حاجتي ونزلت من الشركه ركبت المواصلات وتهيألي ظهر نفس الشخص قاعد قدامي بس طنشت وصلت البيت ودخلت اوضتي كنت واقفه قدام الدولاب بطلع هدوم اتلفت لاقيتو في وشي صړخت جامد من الخضه
يالهواااااااي
ماما دخلت على صوتي مړعوبه بصتلي بتقولي بصوت رايح
في اي حصل اي اي الصويت دا.
انتو ازاي تخلو راجل غريب يخش اوضتي
وقفت ماما تستوعب الي بقولو بأستغراب
راجل غريب اي انتي بتقولي اي يابت.
الراجل دا يماما
انتي اټجننتي يابت مفيش حد في الأوضه غيرنا يالهوي انتي اتلبستي يابت ياما قلتلك بطلي تتفرجي على افلام الړعب بتاعتك دي ومفيش سمعان كلام اديكي اتهبلتي.
انتي بتقولي اي ياماما بس.!
ياشيخه بلا ماما بلا نيله
طلعت وقفلت الباب وراها وسبتني استوعب انها سابتني مع راجل غريب
دي مشيت.!!
شاورت عليها وهو هز راسو
بأكيد بصتلو بأستيعاب ولسه
بطلي ص يخ هيقولو عليكي محدش يقدر يشوفني ولا يسمعني غيرك.
أعوذ بالله اتصرف لا تأذينا ولا نأذيك هوف
بصلي بملل مستني اخلص كلامي وبعد مخلص بصلي
خلاص.! وبعدين اي هوف دي العفريت هيتبخر من هوف دي هيطير.!
امال اي هما بيعملو كدا في المسلسل ايدا انا بتناقش معاك ليه هو اي الي بيحصل دا!
حاولت اخرج بسرعه وقفني وقالي
ارجوكي انتي الوحيده الي شوفتيني ولازم تساعديني
اساعد مين! أنا عارفه اساعد نفسي اي الهم دا ياربي حتي لما يطلعلي مصباح علاء الدين يكون هو الي عايز مني مساعده.
يا انسه اسمعيني بس أنا بني آدم عادي زيي زيك
زيك زيي اي.! أمال محدش شايفك ليه لابس طاقيه الاخفا.!
أنا في غيبوبه في المستشفى ولاقتني بره جسمي في يوم وليله مش مصدقه اقدر اوديكي المستشفى
توديني فين وأنا اي يضمنلي إن الي بتقولو دا حقيقه
خلاص بصي هقولك اسم المستشفى والعنوان
وبعدين اسمك اي هروح ادلل على كل العيانين.!
اسمي يحيى يحيى علوان.
ماشي هروح ولو بس ملقتش حد هناك ولا شفت وشك هقرا عليك قرآن يصرفك.
ياستي متروحي بقى
اتكلم بضيق وكأنو هو الي عايز يخلص مني مش العكس.!عجايب عفاريت اخر زمن بصحيح مش عارفه اي الي عملتو دا أنا سمعت كلام عفريت أنا بس الي شيفاه معقول اتج.. .. ننت.! دا أنا لسه في عز شبابي لازم اروح اكشف أنا اسأل بالمره على دكتور ليا اه مهو مش معقول.! وصلت قدام المستشفى الي قالي عليها فتحت بوقي من حجمها الكبير جدا وباين عليها نضيفه أوي دخلت ووصلت الاستقبال
لو سمحتي في حد هنا محجوز بأسم يحيى علوان.!
اه يفندم قسم العنايه المبني بي الدور السادس شمالي
شكرا
مشيت وأنا بحاول أستوعب فعلا في حد أسمو يحيى علوان.! وعنايه.! يعني فعلا
انتي مين.!وازاي تدخلي هنا كدا.!!
الټفت لاقتها بنت في نفس عمري تقريبا بهدوم غاليه وتسريحه شعر مرفوعه وكعب عالي ووشها ڠضبان كحال الباقي.
جاوبي انتي مين.
صوت المرادي لشخص كبير في السن يوصل للخمسين وتوالت الاسئله الي بتتمحور حول أنا مين. من واحد للتاني فجاه ظهر هو جنبي مسكت دماغي بالعافيه علشان مبصلوش ويتقال علي
قوللهم إنك خطيبتي.!
نعممم.!!
كلهم بصو بأستغراب وسكتو فجأه عيني وسعت وأنا بفهم إن صوتي كان عالي قالي بنفاذ صبر
قوللهم إنك خطيبتي علشان تنقذي نفسك بدل ميسلموكي للشرطه
اا اانا أنا انا
ماتخلصي هتمأمأي كتير
يووووه بقى اي
انتي في اي!
قالت البنت بتعجب وهى شيفاني بكلم نفسي طبيعي اي حد مكانها هيقول كدا رديت بسرعه
أنا خطيبته
لحظة صمت عمت على المكان وضحكت بسخريه وهى بتقول
انتي اټجننتي جيا تقولي على خطيبي إنو خطيبك.
يخربيتك.!
همسه خرجت من الموقف الي حطني فيه لاقيتو بيقولي
أنا حطيت خاتم في جيب شنطتك الي ورا طلعيه قوللهم دا
خاتم خطوبتنا ومكنش بيحبك وكان مقرر ينهي كل شيئ يوم وحصل الي حصل.
حطيت ايدي في ظهر الشنطه ووقع في ايدي دبله دهب فيها فصوص صغيره متوزعه بالتساوي
دا خاتم خطوبتنا وقرر يوم الحاډث ينهي علاقته بيكي بس للأسف خصل الي حصل.
اتقدم الراجل بيتكلم
هو