قصة جديدة

لمحة نيوز

رواية جبروت حماتي الفصل الاول بقلمي شيماء طارق حصريه وجديده 
بسم الله الرحمن الرحيم 
في الحوش الكبير والشمس طالعه وحاميه جدا ...
الحاجة كريمة بصوت عالي يا بت يا سعاد! قومي شيلي قفص الفراخ ده بدل ما انت ما لكيش لازمه كده في البيت ! هو إنت مش نافعة في أي حاجة غير إنك بتخلفي لنا بنات! مليتين البيت بنات مش عارفه تجيبي لنا ولد تفرحي بيه قلب أبوه !
سعاد بهدوء وهي بتنفض طرحتها اللي مليانه ميه من غسيل المواعين حاضر يا حماتي هاشيله.
حسن جوزها قاعد بيشرب شاي وساكت وحاطط رجل على رجل بمنتهى البرود
الحاجة كريمة بتكمل وهي بتهزق سعاد يادي الكسوف وحدة كل حياتها ان هي تعكنن على حياة جوزها عايشه في بيته وبتاكل خير ومش عارفه تجيبله الولد اللي نفسه فيه اللي هيشيل اسمه ! قومي بدل قعدتك دي غوري في داهيه ده احنا مستحملينك ده كله وفي الاخر ما جبتلناش اللي يريح قلبنا!
سعاد بتبص لجوزها بحسرة حسن قولها حاجة انت شايف اللي امك بتقوله ده يرضيكي الكلام ده يا حسن
حسن ببرود وهو بيحط الكوباية على الترابيزة ومش عارف يقول ايه ولا قادر يتكلم إنت عارفة أمي قلبها طيب وهي بتقول الكلام ده من ورا قلبها وانتي عارفه برده ان انا ما اقدرش اقف قصادها او ازعلها! .
سعاد بصوت واطي وهي بتمسك القفص بصعوبة ربنا يسامحك يا حسن على اللي انت بتعمله فيا انت وامك وبهدلتكم فيا علشان خاطر البت اللي في بطني لو كنت هجيب ولد ما كنتش عملته فيا كده!
الحاجة كريمة بتضحك وبتتريق عليها إيه زعلانة بلاش دلع! انتي قاعده في بيت جوزك مش في بيت اهلك يعني

مش وقت دلع يا حلوه روحي اشتغلي واعملي شغل البيت وشيلي قفص الفراخ ده دخليه زي ما قلتلك !
سعاد بتشد القفص وتحاول تمشي بيه وهي بتتحسر على نفسها ماشي يا حماتي اعمل اللي انت عايزاه!
لكن فجأة رجليها اتزحلقت ووقعت على الأرض والقفص طار من إيديها والفراخ اترمت في كل حتة التراب غطى وش سعاد وحست بۏجع في بطنها...
الحاجة كريمة بتضحك عليها اكنها كانت عايزه يحصل لها كده وهي واقفه على الباب ما فكرتش حتى تروح تساعدة يا لهوي! وقعت! مش كفاية علينا بلاويك هتعملي فيها ضحېة كمان قومي لمي الفراخ بدل القعدة دي نسوان هم!
سعاد بتحاول تقوم بس مش قادرة بتمسك بطنها پخوف آآه... مش قادرة!
آمنة أختها سعاد الصغيرة بتجري عليها پخوف سعاد! إنت كويسة يا اختي فيكي حاجه يا حبيبتي!
سعاد بتتكلم بالراحه وهي بتحاول تداري المها ما تخافيش عليا يا امنه انا ما فيش حاجه هقوم اهو ...
آمنة بإصرار وهي بتلم الفراخ في القفص تاني لا يخليكي قاعدة أنا هلم الفراخ واعمل كل حاجه بدالك انتي ايه اللي خلاك تشيلي الحاجات التقيله دي وانتي على وش ولاده!
حسن أخيرا بيتحرك بيبص لمراته وهي على الأرض مالك حصل لك حاجه قوم يا سعاد 
سعاد وهي بتبصله بحسره حسن أنا وقعت حاسة بۏجع في بطني شديد قوي...
الحاجة كريمة سمعت كلامها لحسن وحبت اللي هي ما ما تديهاش فرصه ان هي تشكي لابنها وحبت ان هي تداري على كلام سعاد خالص راحت قايله انتي كل شويه هتعملي لنا زي المسلسلات ايه جو ده الكلام ده ما يمشيش علينا 
يلا قومي فزي بطل نكد بقى قوموا شوفوا شغلكم.
حسن بيقرب منها
ويمد إيده لها ببرود

طيب قومي خلاص ادخل الاوضه و استريحي شويه وبعد كده يبقى كملي!
سعاد بتمسك إيده وهي بتقوم بصعوبة وهي بتبص له بعيون مليانة عتاب وۏجع الحمل مش هيكمل يا حسن اللي في بطني ھيموت 
... مش معنى إني حامل في بنت انه ټموتوني 
انا إنسانة مش ضعيفة عشان أتحمل كل ده لكن انا سكت علشانك وانت ما بتعملش حاجه علشاني حرام عليك اللي في بطني دي تبقى بنتك وضناك...
حسن خلاص يا سعاد مش عايزين نتكلم في الموضوع ده كتير بكره البنت تيجي على الدنيا وامي هتعملها زي ما بتعامل اخواتها هي دلوقتي بس زعلانه وبعد كده هترضى بالامر الواقع كله هيعدي.
سعاد بتتكلم بالراحه وهي بتمسح التراب من على وشها كله بيعدي... بس أنا بقى اللي مش قادرة أعدي!
دخلت سعاد اوضتها هي وحسن الاوضه كانت بتبص للحيطان اللي شاهده على ۏجع سعاد ومعانتها من اول جوازها من حسن كانت دايما بتداري فيها حزنها 
قعدت سعاد على السرير بتمسك بطنها بيد وبتترعش و بتحاول كتم دموعها علشان ما تسمعهاش الحاجة كريمة اللي قاعده بره بتتكلم بصوت عالي مع الجيران عن النسيبه اللي حصلت لها وعن سعاد وحملها الثالث في البنت .
الحاجة كريمة شوفت يا اختي قال إيه عملت نفسها وقعت في الارض هتفضل طول عمرها نحس على ابني بدل ما تجيبله الواد اللي يرفع راسه قاعده بتتدلع! وأنا اللي مستحملة بعد عمايلها السوداء.
الجارة بابتسامة خبيثة بس إنت قلبك طيب يا حاجة أي واحدة غيرك كانت رمتها في الشارع!
الحاجة كريمة بفخر وأنا ناقصة كلام الناس لو مش خاېفة على سمعة ابني كنت رميتها
من زمان !
كانت سعاد بتسمع كل كلمة وبتغرس أظافرها في كفها علشان ما تنفجرش من كتر العياط بصت على الباب علشان يدخل حسن ويقول اي كلمه يسكت بيها امه حسن مظهرش ولا حد اتكلم.
دخلت امنه عليها الاوضه وقالتلها كلي حاجةيا سعاد إنتي صايمة عن الأكل من امبارح ما دقتيش الزيت يا اختي.
سعاد بصوت تعبان مش قادرة يا آمنة كل ما كلهم بحس لقمه بتقف في زوري حماتي بتحسسني ان هي مجبهه عليا بتطفحني اللقمه .
آمنة پغضب بتسكتي لها ليه ليه سايبة الحاجة كريمة تهينك بالشكل دا حتى حسن مش واقف جنبك إنتي ليه مستحملة يا سعاد!
سعاد بابتسامة حزينة علشان اللي في بطني كنت فاكرة إن بنتي لما تيجي هتغير حاجة كنت فاكرة حسن هيبقى اب كويس ويقدر يحافظ على ولاده ومراته للأسف طلع زي ابوه 
أضعف من إنه يوقف امه بيقول لها الصح فين والغلط فين 
آمنة بحزم اسمعي يا سعاد لو إنت مش هتدافعي عن نفسك أنا هروح لبيت ابويا واحكي لهم على كل حاجه !
سعاد بړعب وهي بتمسك يد أختها لا يا آمنة! لو عرفوا هيرجعوني ڠصب عني وأنا مش عايزة بنتي تتولد من غير أب وكمان انتي شايفه ان انا معايا بنتين شايفه ان ينفع اسيبهم وامشي !
آمنة بحزم هو حسن ده ليه شخصيه علشان يتسمى اب حسن سايبك لوحدك إنتي يعتبر عايشه لوحدك هو ما يعرفش حاجه في الدنيا غير رضا امه !
سعاد حاطط ايديها على خدها وقالت لامنه ربنا يهديه يا امنه ربنا يهديه يا اختي انا مش عايزه اضيع عيالي!
بره حسن رجع من الشغل
دخل حسن البيت رايح الاوضه اللي بينام فيها هو بقى له يومين بعيد عن سعاد خالص وهو معتبرها مش
موجوده في البيت بس سعاد اول

ما حست ان هو جه
 

تم نسخ الرابط