قصة جديدة

لمحة نيوز


وبرده الوضع اللي احنا فيه ده لو كنت هعرف اغير كنت غيرته من زمان!
سعاد بتقترب منه وبتبصله في عينيه بحزن لو كنت بتحبني كنت وقفت معايا مش مع أمك أنا هفضل مع بناتي وأدافع عن نفسي حتى لو لوحدي مش هخلي حد يعاملني كده تاني علشان بناتي لو شافوني ضعيفه هيكونوا زيي في يوم من الايام وهيستحملوا الظلم زي ما امهم عاشت ومستحمله !
حسن پخوف وقلق من قرار سعاد إنت عارفة إني مش قادر أواجهها قلتلك 100 الف مره دي امي يعني اعمل ايه!
سعاد بتصرخ في وشه لانها كانت جابت اخر وامنه واقفه بتتفرج على الحوار ده ومش قادره تعمل حاجه وشايفه ان اختها صح يبقى مش هتقدر تكون جوزي ! أنا مش هعيش تحت رجلين امك تاني كنت بعمل ده الاول بيطيب خاطر بس ڠصب عني والظلم اللي انا عشته وكمان عايزه تسقطني لا يا حسن ده مش هيحصل تاني! 
ثابت سعاد حسن ودخلت اوضتها وخدت بناتها معاها اما امنه راحت على حسن وقالتله 
خلي بالك من مراتك واولادك يا حسن بكره ربنا يراضيك بالواد اللي انت نفسك فيه بس هتكون ضيعت مراتك وعيالك منك وضيعت حياتك انت لو شخصيتك اقوى من كده امك ما كانتش تتحكم فيك بالطريقه دي !
حسن بيبص لامنه ويقولها والله يا امنه مش قادر مش عارف اعمل ايه دي امي برده وطاعه الوالدين وجبه !
امنه ربنا وصانا على الوالدين بس مش عشان يتحكموا في حياتنا ويدمروها بر الوالدين واجب علينا وكل حاجه بس ما تخليش امك تدمر حياتك وحياة عيالك لان حياتك وحياة عيالك انت اللي هتتحاسب عليها يوم القيامه .
حسن بص في

الارض وقالها ان شاء الله يا امنه ربنا يقدم اللي فيه الخير !
امنه وهي خارجه من بيت قالتله تصبح على خير.
وهي خارجه شافت الحاجه كريمه لسه قاعده مع الستات قدامي البيت في الحوش الواسع وبتتكلم على اختها باسوء الكلام بس هي ما حبتش تعمل مشاكل واروح ماشيه .
اليوم التاني سعاد قامت من النوم وجهزت الفطار وجهزت بناتها علشان يروحوا المدارس الحاجه كريمه اول ما شافت سعاد مخلصه كل حاجه كانت متضايقه جدا وقعدت على السفره علشان تاكل مع حسن وتقعد جنبه قبل ما سعاد تيجي.
آمنة وهي جاية لعند سعاد بعد ما خلصت شغل البيت عندها وسابت عيالها مع حماتها سعاد عامله ايه يا حبيبتي النهارده
سعاد بصوت مليانة حزن الحمد لله عايشه زي كل يوم أنا طول عمري ساكته على حقي! ساكتة عشان خاېفة من زعل حماتي وزعل جوزي وكنت عامله له اعتبار قلت يمكن في يوم من الايام ياخد باله من اللي امه بتعمله بس هو ودنا طين وودني من عجين ده حتى اما باجي اقعد جنبي على الفطار ما بتوافقش وشايفه ليه ده مش مكاني وهو راضي وساكت !
آمنة بحيرة هتعملي ايه طيب يا سعاد لو هتطلقي هتفضلي لوحدك طول العمر مع بناتك 
انتي عارفه ان حسن جوزك طيب وعلى نياته ومشكلته في امه
سعاد ببتسامة بقسۏة لو حسن مش هيدافع عني يبقى عايش لوحدي انا وبناتي احسن ما هو وجوده اللي زي عدمه .
آمنة بتبص لها بقلق لكن ده مش الحل ده هيخلي الأمور تتعقد أكتر!
سعاد بصوت قوي وبدون تردد لا الحل هو إني أوقف في وشهم! لو هو مش هيدافع عني لازم أنا أدافع عن نفسي
مفيش حاجة هتخليني أعيش كده تاني في الحاله تاني انا بنتي اللي في بطني خلاص حاسه انها ھموت كل يوم وحماتي بتشقيني وبتخليني اعمل كل شغل البيت ڠصب عني وما فيش حاجه ما بتخلينيش اعملها هي قصدها ټموت اللي في بطني انتي نسيتي يوم ما رحنا للدكتور صممت اللي هو يعمل له السونار حتى الدكتور لحد الاخر قالهم ان الجنين مش واضح وولد ولا بنت بس هي كانت مصممه.
تابع....!
رواية جبروت حماتي الفصل الثاني والأخير بقلمي شيماء طارق حصريه وجديده 
بسم الله الرحمن الرحيم 
امنه بحزن عارفه ان هي حرجتك وقالت للدكتور لو واد يخليه ولو بت ينزلها وعارفه يا اختي من زمان ان هي عايزه تسقطت من وقت ما حملتي بس هنعمل ايه وانتي مش راضيه تعرف ابوك ولا امك ولا راضيه حد من اخواتك يعرف الامور اللي بتحصل عندك دي!
سعاد بقوة لاول مره في حياتها انا المره دي مش هسيبها تعمل معايا زي ما عملت في حملي في البنات الاثنين كانت بتعمل فيا نفس الموضوع واخر مره كمل للتاسع بالعافيه وفي مريم والداها في السابعه وانا هفضل كده طول عمري كده وحسن ما بيقدرش يتكلم مع امه بيجي عليا انا ما بيقدرش يتكلم معاها ده يرضي ربنا 
انا ما بقولش قاطع امه بس بقول يرحموني ده ربنا بيرحم العبد مش عايز يرحم ايه الجبروت ده !
سعاد قعدت هي واختها طول اليوم مع بعض والعيال وامنه سعد السعاد في كل شغل البيت لان كانت خاېفه عليها جدا من الولاده المبكره بعد دقائق حسن جه من الشغل واول ما دخل البيت امه كانت مسخناه على سعاد دخل علشان
يتخانق معاها وقالها سعاد إنتي كل يوم على السهرايه دي أنا خلاص مش قادر ولا عارف أعمل إيه.
سعاد بتبصله وعيونها مليانة ڠضب انت اللي مش قادر خلاص ! امال انا اعمل ايه في العيشه اللي انا عايشاها انا لو ما كنتش حامل ما كنتش اتكلمت اصلا وكنت راضيه بكل اللي امك بتعمله معايا بس هي بتخليني اشيل الانبوبه على دماغي ادخلها المطبخ بتخليني اطلع للطيور بتخليني اعمل اي حاجه تقيله ما فيش حاجه في البيت ممكن اي حد يعملها غيري حرام عليك ده انا ما بقتش فاضيه لبناتي حتى وليهم 
حسن بس إنت عارفة إن مفيش حل تاني ارضي يا سعاد وعيشي.
سعاد پغضب مش فاهمة مش شايف كرامتي اللي بتتهدر قدامي! أنا مش مجرد وحدة بتخدم في البيت ولا شغالة عشان تفرح أمك! أنا إنسانة وحمله في بطن بنتك حته منك اتقوا ربنا بقى.
حسن مين اللي قال اللي انتي خدامه انتي ست البيت وام ولادي ومراتي وكل حاجه حلوه في حياتي بس انا تعبت كل شويه مشاكل اه عارف ان امي عصبيه وشديده بس هي امي في الاول ولا في الاخر ما اقدرش اتكلم معاها ربنا يهديها مش هقدر اقول اكتر من كده!
سعاد بتنزل رأسها وهي بتتكلم وكأنها فقدت الأمل لو كنت شايفني زي ما إنت شايف أمك كنت كان زماننا في مكان تاني خالص ما كانش ده كله حصل أنا مش هعيش طول عمري وأنا خائڤة منك ومن أمك ولا

خاېفه على اللي في بطني ېموت قبل ما يتولد بعض ده انا حتى اما بولد عيالي ما بيبقاش في وقت حتى لان ارضعهم بتاخدهم مني امك وبتخليني اخدم برده في البيت يا راجل انا ما برتاحش في
السرير الا في اليوم اللي
 

تم نسخ الرابط