قصة جديدة اية حمام

لمحة نيوز

 


وعدك ليا وبتتجاهل شعوري! 
_أنا عمري ما قللت من أي حاجة ليها علاقة بيك! 
_اثبت لي اثبت لي وهاتلي بيت أعرف أعيش فيه يا غيث هات بيت يكون قادر يستحمل بنتنا ال قربت تيجي ومحتاجة حياة هادية.. والحياة الهادية دي مستحيل تكون مع مام..
سكت بعد ما كنت منفعلة وبتكلم بإندفاع لاحظت غضبه وقام من قصادي وقف قصاد الشباك اتنهدت وروحت وراه وقفت وراه واتكلمت بهدوء
_أنا هفضل هنا لحد ما تيجي تاخدني على بيتنا الخاص بينا لوحدنا فكر وقرر بس أتمنى متتأخرش وتحسسني إني مش ليا الأولوية في حياتك واختياراتك يا غيث.
لف وبص لي شوية وبعدها اتحرك ناحية الباب وخرج شوية وماما دخلت تسألني
_جوزك رايح فين وليه سايبك هنا 
_وراه شغل كتير الفترة دي وأنا علشان قربت أولد قولت له يجيبني هنا تاخدوا بالكم مني.
حسيتها مش مقتنعة لكن قبل ما تتكلم تاني اتكلمت أنا ألهيها
_أنا جعانة أوي هخرج أعمل حاجة آكلها.
دخلت المطبخ هروبا من نظراتها وأسئلتها وأنا بتمنى فترتي هنا متطولش وغيث يختارني وميوجعنيش..!
_سابت بيتها وجوزها وقاعدة عند أمها 
_يمكن من تعبها ومن معاملتك ليها يا ماما 
_معاملتي هو أنا بجلدها ولا إيه 
_إيه حصل بينكم يوصلها لكدا يا ماما أكيد مش بتألف هي 
_طبعا ما هي لازم تشحنك وتيجي تزعق لأمك يا خسارة تربيتي فيك يا خسارة عمري ال ضاع عليك. 
_كل مرة بتعملي كدا يا ماما كل مرة بتطلعينا إحنا ال غلطانين.

 
_أيوا غلطانين عايزاك تسيبنا وتاخدك ليها لوحدها عايزة تسيطر عليك وتنسيك أهلك أنا عارفة تفكيرها عارفة شرها من يوم ما دخلت علينا.. 
_إيه كل دا إيه الاټهامات دي وتاخد مين وتسيطر على مين هو أنا لعبة أنا رجل وهي مراتي يا ماما طبيعي يكون ليها
الوقت الأكبر والحياة زي ما حضرتك في يوم من الأيام بابا ساب أهله وجه بيك هنا وعيشتوا سوا لوحدكم بعيد عن الكل! 
_أنا كنت طيبة ومش بسعى لخړاب علاقة جوزي بأمه زي ما هي بتعمل..! 
_مفيش ملاك بيقول إنه ملاك يا ماما وعلفكرة أنت بتظلمي آية.
فات أسبوعين من أصعب الأوقات ال مرت عليا كنت بسأل نفسي كتير ليه إتأخر كل دا معقولة مش هيختارني معقولة طلبي تقيل أوي عليه يمكن كان بيخدعني وقت ما جه يطلبني أسألة مكنتش بلقا لها إجابة تطمني أسألة مجرد ما كانت بتخطر على بالي كانت بتوجعني!
_أنا عايزة غيث..!
جملة قولتها وأنا بغيب عن الوعي بعد ما ۏجع الولادة جه وروحت المستشفى ودخلت أوضة العمليات مكنتش عايزة غيره الموقف صعب وموتر كنت عايزة أتطمن بوجوده معايا..
_آية سامعاني
كنت خرجت من الولادة بدأت أفوق لكني مش قادرة أتكلم لسة فتحت عيني براحة وبصيت جنبي لقيته قاعد قصادي وماسك إيدي أول ما شافني فتحت عيني قام بسرعة وميل عليا يسألني ضغطت على إيده ورجعت غمضت عيني تاني.
_الحمدلله على سلامتك يا حبيبتي. 
_بنتي فين 
_متقلقيش هي بخير. 
_عايزة أشوفها.. 
_حاضر بس
أنت كويسة 
_كنت محتاجاك! 
_وأنا أول ما عرفت سيبت كل الدنيا وجيت لك علطول. 
_كنت فين الأيام التانية يا غيث للدرجة دي مكنتش مهمة طلبي كان صعب أوي كدا 
_طب ممكن نأجل الكلام دا لحد ما نخرج من هنا شوية وهيدخلوا ومش عايز يبان أي حاجة علشان خاطري.
سكت وبصيت له ودقايق ودخل أهلي يتطمنوا عليا وبعدها جم أهله برضه قربت مامته وباركت له وبصت لي باركت لي ف رديت عليها قبل ما الممرضة تجيب البنت. 
شالها منها وقرب عليا يوريهالي كانت جميلة كانت زي القمر أول ما شوفتها ولمستها حسيت إحساس غريب أوي حسيت إني عايزة أفضل مخبياها في حضڼي طول العمر.. 
رفعت راسي له ف لقيت دموعه في عينه مديت إيدي مسحتها ف ميل باس راسي ف اتكلمت مامته
_مش هتورينا بنتك يا غيث 
_دا كلام سمي وشيلي.. 
_هتسموها إيه 
_ليل إن شاء الله. 
_يعني حتى مش هاين عليها تسميها ليلى واختارت اسم قريب من اسمي علشان تقهرني شوفت شوفت مراتك 
_أتمنى تبطلي حكم عليها يا ماما وعلفكرة أنا ال مختار الاسم وأنا وهي متفقين مش هنسمي باسم حد من العيلتين. 
_على كيفكم..
حطت البنت بين إيديه وقعدت على الكرسي تاني بص لي يعتذر لي بنظراته ف هزيت راسي له. 
مر اليوم بأحداثه بأشخاصه والحمد لله خرجت أنا وبنتي مش هنكر إني كنت متضايقة لاعتقادي إننا راجعين بيت العيلة لكن اتفاجأت لما لقيت الطريق مختلف بصيت له وسألته
_إحنا رايحين
فين 
_بيتنا يا حبيبتي!
ابتسمت بهدوء ومديت إيدي أمسك كفه وأضغط عليه بعد وقت مش طويل كنا وصلنا..
_اتفضلي يا حبيبتي.
كانت نفس الشقة ال اختارناها دخلت معاه وأنا ساندة عليه أول خطوة خطيتها
في الشقة دي حسيت إني بنتمي ليه حسيت براحة محستش بيها في الشقة التانية!
فات أسبوعين وكنت بدأت أتحسن الحمدلله وكان النهاردة يوم العقيقة والعيلتين موجودين مكانش بيخليني أعمل مجهود علشان أفضل مرتاحة لكن مع ذلك نظرات وكلام مامته كانوا بيتعبوني بس حاولت أتجاهل على قد ما أقدر لحد ما مر اليوم بأقل الخساير وكلهم روحوا وأنا غيرت لبنتي ونيمتها ف قرب مسك إيدي باسها واتكلم بهدوء
_حقك عليا لو كنت زعلتك الفترة ال فاتت. 
_مش هنكر إني كنت زعلانة جامد منك يا غيث بس وقت ما جيت هنا وعرفت سبب تأخيرك كل الزعل إتلاشى من قلبي. 
_وأنا عمري ما أختار زعلك أو وجعك أنا عايش بيك وليك. 
_ربنا ما يحرمني منك ولا من حنيتك. 
_لو ماما ضايقتك تاني عرفيني كدا كدا مقابلاتكم هتقل بس لو حصل حاجة قوليلي وأنا هتصرف معاها.
هزيت راسي من غير كلام 
طبيعي علاقتي بمامته مش هتتحسن في يوم وليلة بل ممكن تفضل كدا طول العمر.. وفي نفس الوقت مش هينفع أفضل مخاصماها دايما لذلك فيه التعود إننا بنقبل الشخص زي ما هو لكن بنحاول نتلاشى أذاه وأنا قررت أتعامل معاها كدا هبرها وأحسن إليها على قدر المستطاع علشان خاطر زوجي علشان هو يستاهل أتحمل أي حاجة
في سبيل إن دايما بقا بيحاول يراضيني ويريحني..
_تمت. 
آية_حمام.

تم نسخ الرابط