قصة جديدة
ما اتعشينا ومحمد خرج زي عوايده من غير ما أكلمه في حاجه
قعدت في أوضة الجلوس مع امه وبصيت لها بغ يظ وانا بسألها ومركز عيني على وشها عشان أقرا ردود فعلها
الا انتي ماكنتيش تسمعي حاجه عن رباب دي ومخبياها عني
حاجه زي ايه مثلا
_أي حاجه تستدعي إنك تقوليهاليى
فبصت ناحيتي باستغراب
طول عمري ماليش دعوة بنسوان السوق ولا اعرف عنهم حاجه
_يعني محمد ابنك ماجاش ليكي في يوم من الأيام يطلب منك تتوسطيله عندي عشان يتجوزها
ساعتها وشها إح مر وانف علت وقالت
محمد ابني انا يفكر يخطب دي دا لا كان يبقى ابني ولا اعرفه
ساعتها خرجت امي من اوضتها وهي بتتعكز على عكازها وقالت
انا سامعاكم من جوه محمد مين اللي يخطب دي يا واد ومين اللي قال لك كلام زي ده تلاقي رباب وامها هم اللي ملوا دماغك بكلام زي دا عشان تقول ان هو سبب المشكلة
اللي عند رباب وتمسك في خ ناقه
ويبعدوك عن ابنك ودراعك وسندك ويلقفوك هم ويستفردوا بيك
_هم ما قالوش حاجه يا أما
ماهم مش هيقولوا بنفسهم دول جوز حربياات وعارفين شغل الكيد حلو اوي انت باين اللي عقلك خف
_جرى ايه يا أما
بلا أما بلا ۏجع د ماغ انت هتعلي صوتك عليا على اخر الزمن
_وهو انا عليت صوتي يا أما!
أيوه عليت مش كده ولا ايه يا ام محمد
لا يا حجة ما حدش يعرف يعلي حسه على حسك ابدا
روح شوف وصلولك الكلام دا ازاي وغرضهم ايه وابقا تعالى بعدها علي صوتك عليا
_والمصحف ما عليت صوتي يا أما
علا ولا ماعلاش يا ام محمد
ماعلاش يا حجه
بتدا فعي عنه بردو جتك
وك سه انتي كمان..
وساعتها سابتنا ودخلت أوضتها بعد ما غيرت لي دماغي من تاني وبدأت أدور كلامها في دماغي
كل شوية الحكاية كانت بتتعقد في دماغي لغاية تاني ليلة لما روحت شقة رباب وقعدت معاها هي وأمها
ماكنتش راضي اتكلم قدام رباب اللي كانت لسه جر وحها لسه مادبلتش وكان تحت عينيها لسه أسو د ووشها أصفر ومخ طوف فصبرت لما دخلت نامت وبعدها فاتحت امها في الموضوع
_الا قوليلي يا ام رباب هو محمد ابني كان عينه من رباب بنتك قبل ما اطلب انا ايدها!
ساعتها حسيت ان وشها اتغير لكن ردت وقالت
مين اللي قالك الكلام دا يا ابو محمد
_أهو سمعت
بص ياابو محمد اللي انا عارفاه كويس وانت ماتعرفوش ان محمد ابنك بتاع بنات ونسوان ومن زمان مش من قريب ومن فترة كدة حاول يميل دماغ
رباب بنتي وانا ساعتها عرفت لان بنتي مش خايبة ومابتداريش عني حاجه
لاني مربياها كويس فجيت في يوم جيبتهاله على بلاطة وقلت له لو ليك غرض من بنتي يا ابن الحلال يبقى تطلب ايدها على سنة الله ورسوله فطبعا استغرب ان بنتي حكتلي وعشان ينسحب بشياكة جالي بعد يومين قال لي انه عرض الموضوع على الحجة ام محمد ورفضت وانتهى الكلام على كدة
عشان يتف اجىء بعد كدة لما عرف انك خطبت رباب وهتتجوزها وساعتها كان زي الت ور
الها يج ويتصل بيا ويتصل برباب ويه دد ويت وعد بس احنا ماحطيناش كلامه في بالنا وبطلنا نرد عليه أصلا من بعدها
_يعني مافيش اكتر من كدة يا ام رباب
احلف لك على مية مصحف إنه مافيش الا كدة
_طيب يا ام رباب كل حاجة هتظهر وهتبان
ودخلت ساعتها عشان أبيت في نفس الأوضة
يعني كنت بنام في الاوضة الصغيرة من غير ما اشوف كوابيس ولا شي طان وهي كمان كانت بتبات ليل تها مع امها عادي كإن مفعول السحر دا مابيشتغلش
تاني يوم وانا في الوكالة بدأت اراجع مسحوبات محمد من كام شهر
طول عمري عارف إنه عاقل في مصاريفه ومابيجيش ع الشغل ومن زمان اوي ماراجعتش وراه لكن لما جيت
راجعت وراه المرة دي لقيته في اليوم اللي قبل جوازي من رباب ساحب عشر الاف جنيه فلما خلصنا شغلنا خدته
معايا المكتب وسألته
_انت كان بينك وبين رباب مرات ابوك حاجه
والمصحف ابدا يابا ليه بتسأل سؤال زي ده
_امممم غريبه
ليه هو في حاجه يابا
_لا مافيش
يابا هي دلوقتي مراتك فماقدرش اتكلم عليها لكن انا من قبل جوازتك قلت لك بلاش نسوان السوق
_طب والعشر تلاف جنيه اللي انت ساحبهم من كام يوم
دول كنت ساحبهم ليه
ساعتها اتلجلج كده وقال
وانت من امتى يابا بتسألني على فلوس
_من دلوقتي
كنت بعمل شوية صيانة في عربيتي
_اممم ماشي
كنت عارف انه بېكذب قريت الكذب في عينيه لكن كنت لسه بخطط عشان اعرف تفاصيل الحكاية كاملة بكل تعقيداتها قبل ما اخد قرار وكنت منتظر كلام ام عماد اللي هتجيبلي قرار الد جالين اللي في البلد
واللي لما رجعتلي قالت لي
إنهم انك روا ان حد فيهم يكون عمل حاجه ل رباب وكالعادة طلبوا واحد ورا التاني انهم يزوروها لكن انا كنت رافض بردو امشي في السكة دي..
لكن بعد يومين تلاته ولما لقيت الواد اللي موصيه يقطر محمد ويجيبلي
ازاي ماجاش الخاطر دا في بالي!
وساعتها وصيت عيل غريب عن الوكالة بانه يتابع محمد ويطقس عن اخباره وفي نفس الوقت الواد الاولاني ماحسستوش اني شكيت فيه عشان يفضل حاسس بالامان هو ومحمد
عشان بعد اربع ليالي بالظبط يجيبلي الخبر اليقين
محمد ابني في الليالي اللي ببيت فيها في الدار مع امه كان بيروح يخرج مع اصحابه وفي الليالي اللي كنت بروح ابيت فيها عند رباب كان بيروح شقة
بتاعتنا سايبينها مقفوله من زمان في غرب البلد ومايرجعش من هناك الا وش الفجر..
وبعد ما عرفت بالحكاية دي وفي ليلة بياتي عند رباب روحت عندها كأني هبيت هناك عادي وبعد نص ساعة نزلت من باب المندرة الوراني عشان لو كان محمد موصي حد يراقبني ويراقب عربيتي اللي راكنه قدام الدار
عند باب المندرة كان واقف الواد اللي جابلي قرار محمد بعربية منتظرني وروحنا على الشقة اللي بيروحها محمد
وهناك طلعنا لغاية باب الشقة وخليت الواد وقف بره وفتحت الباب بهدوء
كانت الشقة مض لمه كلها وفي نور خفيف جاي من تحت عقب باب أوضة النوم
فاتسحبت بالراحه وانا بقرب على باب الأوضة وفضلت واقف قدامه شويه عشان بعد قيمة خمس دقايق من السكون أسمع صوت محمد وهو بيقول
العجل العجل
الساعة الساعة
احضروها واحضروه اذا مس الجسد
أروه ما لا يرى وأسمعوه ما
لا يسمع واصيبوا جسده بالفزع
فلا يقترب
وإن اقترب خا ب
وان خاب غ اب
وان غاب ارت عد
واسكنوها لتمتنع
لترى عذ ابا مس تعر
ليستحيل اللقاء اليسر
فلا تدنوه وبال ذعر تبتعد
الساعة الساعة
العجل العجل..
وقتها