رواية الخائنة كتابة حماده هيكل

لمحة نيوز

النهارده يوم مش عادي يوم خطوبتي على أجمل أنسانه في الدنيا خلاص أخيرا بعد تعب وطوا انتظار هنتخطب
بتدخل والدتي تصحيني من النوم
ايه دا يا صلاح انت صحيت امتى
من بدري يا ست الكل أخدت دش وهنزل اعمل كام مشوار كدا وهعدي على الحلاق وبعد العصر هنتحرك من هنا على بيت العروسة
طيب هحضرلك فطار بسرعة
لا انا مستعجل بس ياريت تنجزوا على ما ارجع تكونوا
جاهزين وخصوصا البت هدى عارفها بتقعد عشر ساعات قدام المرايا الله الله الله في ايه بس يا ماما دا يوم ينفع تعيطي فيه برضو
مانت عارف انا بزعل اعيط بفرح أعيط والنهاردة اليوم اللي انا مستنياه بقالي سنين
بوست إيديها ودماغها وانا بقول
ربنا يخليكي ليا يا أجمل وأحن أم في الدنيا 
سلام بقى عشان متأخرش
مع السلامه يا حبيبي
في الطريق دينا خطيبتي أتصلت بي
أيوه يا صلاح انت فين
أيوه يا حبيبتي انا لسه خارج من البيت أهو 
هخلص مشوار وهعدي عليكي في الكوافير
لأ تعالى دلوقتي على طول 
مصممة يعني
أيوه طبعا بسرعة يا صلاح
بعد ساعه كنت وصلت للكوافير 
خرجت منه وركبت معي
يلا سوق 
على فين 
اي مكان يا صلاح نتكلم فيه بهدوء
اي مكان ايه وهدوء ايه مالك يا دينا في ايه
في موضوع مهم عايزة اتكلم معاك فيه 
موضوع ايه دا
هنتكلم هنا في الشارع 
ماشي يا ستي لما نشوف اخرتها
ذهبنا الى كافيه قريب من الكوافير
ها أيه بقى يا ستي الموضوع
ما تتكلمي في ايه 
انا مش عارفه

اقولك ايه
خير يا دينا انا أبتديت أقلق
طيب ممكن تهدى
بعصبية قولت لها
طيب ممكن تتكلمي بقى 
حاضر طبعا انت عارف أنا بحبك أد أيه
واني بحسد نفسي عليك وبحلم باليوم دا من وقت ما قولتي انك بتحبني 
تمام وبعدين 
انت كنت سألتني قبل كدا في حد في حياتك ولا لأ
قولتلك انه كان في شخص عرفته قبلك في الجامعة
وحبينا بعض لمدة سنتين بس علاقتنا انتهت من قبل التخرج بكام شهر فاكر
أيوه وقولتلك ساعتها أنه مش هحاسبك على حاجة قبل ما نعرف بعض المهم أنك دلوقت مفيش حد في قلبك
ايوه فعلا وأنا احترمت دا فيك جدا
أنت حتى مسألتنيش عنه ولا ليه سبنا بعض
واسأل ليه المفروض دي حاجة انتهت وملوش لزوم نتكلم فيها
أنا كنت فاكرة زيك كدا أنها حكاية وانتهت 
لكن للأسف كنت غلطانة 
يعني ايه 
الشخص دا ظهر في حياتي من يومين بالظبط 
معرفش ايه فكرة بيا وطلب مني أني انهي علاقتي بيك 
وإلا 
يتبع
يفضحك يفضحك بأيه أتكلمي
معرفش
يعني ايه متعرفيش
صدقني مش عارفه بس اللي اعرفه انه شخص واطي وزبالة وممكن يعمل اي حاجة 
هو مين دا وايه حكايته بالظبط
حبيبي ممكن توطي صوتك أحنا في مكان عام 
حبيبك أنتي خليتي فيها حبيبي 
صلاح انت بتشكك في حبي ليك
كلامك مش مريحني من ساعة ما كلمتيني
هو أسمه كريم انا مكنتش أعرفه وهو أصلا من كلية تانية 
مش من كليتي 
واتعرفتوا على بعض إزاي
كان في حفلة في الجامعة عندنا كنت
فيها أنا وصحباتي 
صاحبه كان حبيب بنت زميلتي قعدنا مع بعض بعد الحفلة في كافتيريا في الجامعة واتعرفنا على بعض
أنا كنت رافضة موضوع الإرتباط دا من أساسه
بس هو مع الوقت عرف يقرب مني ويحسنني بأهتمام
شعور انا كنت محتاجاة بجد كنت شايفه أنه طيب 
وذوق جدا وبيخاف عليا وبيهتم بتفاصيل فيا 
حببني في نفسي وفي الحياة وفي المذاكرة وبقيت بحضر بانتظام بسببه وكمان بقيت بجيب تقدير 
هايل كملي يا فنانة 
ارجوك أسمعني يا صلاح أنا عارفه أن الكلام هيدايقك 
بس لازم تعرف كل حاجة عشان اكون صريحة معاك
ماشي كملي 
كل دا ومشفتش منه حاجة تخوفني منه او حتى اشك فيه كان محترم جدا لابعد حد لغاية ما جه يوم وفي بنت شافتني معاه كانت تعرف أخت واحدة صاحبتي 
راحت قالتلها صاحبة أختك ماشية مع شاب أخلاقه مش كويسه ولازم تبعد عنه عشان متندمش انا عارفه أنها بنت 
محترمه وصعبان عليا أنها تقع في واحد زيه
طبعا صاحبتي جات وحكت لي على اللي حصل طبعا انا كنت هتجنن معقول كريم يكون كدا طب أزاي
حس بعدها اني متغيرة معاه واستغرب جدا مني خصوصا وأنه بقيت بتجاهله ولما سألني واجهته وقولتله على اللي قالته عليه البنت 
وقتها فهمني أنه مظلوم والبنت دي بتعمل كدا عشان بتحبه وعايزاني ابعد عنه أقتنعت بكلامه رغم أني في حاجة جوايا بتقولي أنه كداب
في يوم من الايام كنت مروحة من الجامعة وواقفه مستنية تاكس جه ولد فضل يرخم
عليا ويضايقني وفجأة ظهر كريم واتعرض للشاب دا وضربه علشاني وكانت مشكلة كبيرة 
يومها حسيت أنه ليا ضهر وسند بجد ولا أراديا لقيتني بتعلق بيه وبحبه وفضلنا مع بعض حوالي سنة كان من وقت للتاني بيطلب مني صور وحاجات مش كويسه بس انا كنت بصدهوبزعل منه لكن كان بسرعة يعتذر ويصالحني
ويقولي اسف غصب عني انا بحبك ومش قادر على بعدك وكلام من دا كنت بقوله اصبر لما نتجوز وابقى حلالك
لغاية ما جه في يوم وطلب مني أننا نتجوز عرفي 
لأنه مش قادر يصبر لحد التخرج ورغم أن ظروفه المادية كانت كويسه وكان يقدر يتجوز وهو في الجامعة لكن كان بيتحجج انه والده مش هيوافق انه يتجوز الا بعد تخرجة وانه يثبت نفسه معاه في الشغل
المهم لما عرض عليا موضوع الجواز العرفي أنا أنا اتصدمت
وقررت أقطع علاقتي بيه لانه لو كان بيحبني بجد
عمره ما كان هيفكر في حاجة زي دي
وبعدين عمل أيه بعد كدا
كان زي المجنون حاول يرجعني ليه بأي طريقة لكن انا رفضت وطلعته من قلبي رغم أن دا كان صعب عليا في البداية بس انا اللي أستاهل لما حذروني منه ومصدقتش ومشيت ورا كلامه طاردني كتير ورجع اعتذر واتندم على اللي عمله لكن انا صممت على موقفي 
لدرجة أنه بعد المحاضره قدام المدرج كله وقال بصوت عالي أنه بيحبني وبعتذر لي وبيطلب إيدي قدام الناس كلها
ومسك إيدي بالعافية وطلع خاتم وكان عايز يلبسه ليا
سحبت إيدي من إيده بسرعة وقولته أنت مش ناوي اعقل بقى انا قولتلك خلاص
علاقتنا انتهت
فضل يزعق ويصرخ وكان هيضربني واتهجم عليا 
الطلبة مسكوه واتحول مجلس تأديب واتفصل
تم نسخ الرابط