رواية الخائنة كتابة حماده هيكل
رسائل منه
فيها صور ليها صور عادية هي كانت بعتتها ليها
قبل كدا يعني مش فوتشوب ولا حاجة
لأني شوفتها قبل كدا والأهم أنه بعت فويس بصوتها وهي بتقول أنا بحبك يا كريم بجد ونفسي اكمل عمري معاك
هي لو بتحبه طب ما تتجوزه ولا يتحرقوا مع بعض
انا ليه تخدعني وتلعب بمشاعري
حسيت ساعتها بأني لو شوفتها قدامي أني ممكن اقتلها
لان وقتها كانت هتبقى الصدمة أقوى
بعدت عنها وقررت اني انساها خالص وأطلعها من حياتي
أستغربت طبعا من رد فعلي لما تجاهلت أتصلاتها
ورسايلها وكانت هتتجنن ايه الي حصل وغيرني كدا
شكت أن كريم عمل حاجة تاني من وراها وأن دا أكيد السبب اللي غيرني من ناحيتها
مع الوقت دينا يأست مني وبعتت رسالة قالت فيها
واضح أني رخصت نفسي أوي معاك
تبعد وتقرب على مزاجك انا معرفش ايه قلبك فجأة كدا من آخر مرة كنا فيها مع بعض واللي كنا قررنا فيها معاد عشان الخطوبة مبقتش مهتمة أعرف في ايه لأنك حابب تنهي اللي بينا وبتصدق أي حاجة واكيد كريم بعتلك رسايل هبلة تاني وصدقته زي ما صدقته قبل كدا بس مش من الرجولة انك تنسحب وتخاف من المواجهه
رسالتها دي أستفزتني جدا فقررت ابعتلها الصور والفويس اللي بعته ليا كريم
واتصلت ليها بعدها وقبل ما تتكلم قولتلها
أنا مش عايز اسمع منك ولا نفس انا كنت هنهي علاقتنا وفي شوية أحترام جوانا لبعض بس واضح انك مصممة أجرحك ولو أن دا مش جرح دي حقيقة
أنتي إنسانة حقيرة وكدابة وانا ندمان على كل دقيقة عرفتك فيها واتمنى لو يرجع بيا الزمن عشان مكنتش هبصلك حتى
أنتي خلاص ملكيش مكان في حياتي
صلاح لو سمحت
مش هسمعك كل حاجة واضحة ومفيش مجال لأنك تمثلي
قفلت
السكة في وشها وفضلت مخنوق طول الليل
لأني للاسف صوتها كان واحشني وهي كمان وحشاني أوي
بس لازم ادوس على قلبي ومشاعري وانساها خالص
مهما حصل
عدت فترة وانا مش هقول نسيت لاني كنت بحبها بجد
بس كنت بوهم نفسي أن نسيتها وللأسف كنت بغيب وأراقب الاكونت بتاعها ع الفيس من وقت للتاني
لكن هي كانت قافله ومش بتشير حاجة ولا بتعلق عند من صحباتها أوقرايبها زي الاول
أنشغلت جدا عليها بس مكنتش اقدر أسال عنها
وبلوم
نفسي أني لسه مهتم بأمرها زي ما أنا
غريب القلب دا مبنقدرش نسيطر عليه بسهولة
قولت لنفسي أكيد هنسى مع الأيام
وفي يوم وانا في الشغل لقيت غادة صاحبتها بتتصل بيا
وقالت انها مستنياني تحت وعايزة تشوفني ضروري
نزلت بسرعة وقابلتها كانت لابسة أسود
خير يا غادة في ايه
كنت خايف يكون حصل حاجة ل دينا
قالتلي عايزاك في موضوع مهم
أخدت أذن من الشغل وقعدنا في مكان عام
أيه الموضوع المهم دا بقى وليه لابسة أسود
ماما ماتت من كام يوم
لا حول ولا قوة الا بالله البقاء لله يا غادة
الحمدلله أهي أرتاحت وسابتني لوحدي
بس مش دا الموضوع اللي عايزاك فيه
خير أتكلمي
دينا يا صلاح
متقوليش أنها مظلومة طبيعي أنك تدافعي عن صاحبتك
بس أنا مش هكدب عنيا اللي شافت صورها ولا وداني اللي سمعت صوتها وهي بتقول انها بتحب كريم
للأسف انا مستحقش لقب صاحبتها
مش فاهم
هحكيلك واتمنى أنك تسامحني دينا فعلا مظلومة
وانا السبب في كل اللي بيحصل دا
ازاي مش فاهم
الصور فعلا صورها بس مش هي اللي بعتتها لكريم
انا اللي بعتها
أنتي بتقولي أيه
لو
دينا أقرب صاحبة ليا وبتثق فيا جدا وللأسف انا خونت ثقتها دي بس منه لله اللي كان السبب
قصدك مين
كريم أستغل ظروف تعب والدتي وانها محتاجة تدخل عمليات ضروري وقالي انه هيساعدني بس بشرط
أني أساعده يبوظ علاقتكم ببعض
وانتي وافقتي
للأسف أنا كنت مضطرة عارفة أنه مفيش حاجة ممكن تشفعلي لكن تعب امي واني بشوفها ببتعذب كل يوم قدامي خلاني معرفتش أفكر وهو عرف يلعب على الوتر الحساس
وبدون وعي كنت بوصله أخباركم اول بأول والصور بتاعتها أنا أخدتها من فونها من غير ما تعرف وبعتهم ليه
طيب فرضا أن دا صح وحقيقي والصوت بقى
الفيس بتاعها دا برضو كان ايه
دا جزء من مكالمة ليها معايا وفي نص الكلام
عرفت أخليها تقول أنها كانت بتحب كريم فعلا وبتتمنى أنها تكمل عمرها معاه انا بعت المكالمة لكريم زي ما طلب مني وهو عرف يعمل مونتاج لكلامها ويظهرلك أنها لسه بتحبه
ودي المكالمة كلها لسه عندي علشان تتأكد
سمعتني المكالمة وفعلا أتاكدت من صدق كلامها
منك لله يا شيخة خلتيني أخسر الإنسان اللي بحبها وأجرحها واجي عليها رغم اني وعدتها أن أكتر حد هيصونها وهيحافظ عليها
عندك حق في اي كلمة ممكن تقولها انا ربنا عاقبني وخسرت أمي وفلوس كريم منفعتنيش وندمت أشد الندم
وجيت اعترف بالحقيقة رغم أني هخسر دينا كمان
بس أنا اللي أستاهل كدا ودا عقاب ربنا ليا وانا راضية
مش مهم أنها تسامحني المهم أنها تسامحك وترجعوا لبعض من تاني لأني بجد دي الحاجة الوحيدة اللي بتمناها من ربنا انكم ترجعوا لبعض بسببي زي ما بعدتوا عن بعض بسببي
من يومها وانا فضلت أدور على الكلب كريم عشان انتقم منه
بسبب كل اللي عملة دا
عرفت مكان شركة
الكسرتيرة دخلتني ليه
واول ما شافني أبتسم وقال
أهلا يا ابو الصلح طب مش تقول يا راجل انك جاي كنا فرشنا الأرض ور
وقبل ما يكمل كلمته كنت ضربته بلكمة في وشه
طلع مسدس من الدرج وقال
تعرف أني ممكن أقتلك هنا وماخدش فيك يوم واحد
واقول انك جاي تتهجم عليا في مكتبي وفي شركتي
والكاميرات والموظفين كلهم هيشهدوا عليك
أنت كلب وممكن تعمل أي حاجة وأنا مش هسيبك
مسكت فيه ووقعنا على الأرض وفضلت أضربه بغل في وشه لحد ما نزف من سنانه وبعدها دخل الأمن ومسكوني
وفضلوا يضربوا فيا وهو ضربني بقسوة وغل
قولته وأنا بتالم
أنا عرفت الحقيقة من غادة وخطتك فشلت
انا مش هخليك تتجوزها ابدا وهسجنك
فضل يضرب فيا هو والأمن لغاية مافقدت الوعي
ولما فوقت لقيتني في مستشفى وجنب مني أهلي
ومعاهم دينا اللي مسكت إيدي وهي بتعيط وقالت
حمدلله على سلامتك يا حبيبي
حاولت أقوم من الفرح لكن حسيت
بألم شديد في جسمي
خليك مرتاح متتحركش
أمي قالت
حمدلله على سلامتك يا ابني
الله يسلمكم هو ايه اللي حصل
والد كريم عرف باللي عمله ابنه وجابك على افضل مستشفى وخلى علاجك على حسابه واتأسف لينا عن كل اللي عمله كريم وانه بهدله بعد ما عرف باللي عمله
وقرر أن خطوبتكم تتم على حسابه في أفضل اوتيل في البلد
كنوع من الأعتذار عن اللي حصل من ابنه
انا مش مصدق كل دا حصل في الكام ساعه اللي غبت فيهم عن الوعي
كام ساعه ايه بس يا حبيبي
انت بقالك يومين في الغيبوبة
بجد أنا أنضربت جامد بصراحة
بس مش مهم المهم أنك
أللي حصل مكنش سهل وانا عارفه أنها كان غصب عنك
وبعدين اعمل ايه منا بحبك بقى
تمت
حماده هيكل