رواية الخائنة كتابة حماده هيكل

لمحة نيوز

من الجامعة 
وأختفى من حياتي ومعرفتش عنه حاجة تانية من وقتها
لغاية من كام يوم لقيت رقم غريب بيتصل عليا 
ولما مردتش بعتلي رسالة كلمته وقولتله عايز مني ايه
قالي انه لسه بيحبني ومش هيسمح لحد ياخدني منه
قولتله أرجوك سيبني في حالي وانساني 
رفض وقال انا ممكن أعمل اي حاجة بس مش هسيبك
انا ممكن افضحك واخلي خطيبك يسيبك ومحدش يتقدملك لكن المهم ابقي ليا أنا
مش فاهم يفضحك يعني ايه
مش عارفه الكلام دا قاله ليا إمبارح ومن ساعتها وانا خايفه وقولت لازم اقولك دلوقت
ومقولتليش ليه من ساعة ما بدأ يضايقك
محبتش أكبر الموضوع وقولت هو خلاص هيعرف أني خطوبتي قربت واني بحبك وهيبعد لكنه لسه مصمم
طيب هاتي رقمه
ليه 
هاتي انا هكلمه واشوف اخرته ايه 
بلاش عشان خاطري يا كريم
بلاش ليه ولا أنتي خايفه من حاجة
هخاف من ايه يعني انا بس مش عايزة تحصل اي مشكلة وخصوصا النهاردة دا يوم خطوبتنا
وقبل ما أخد الرقم منها وصلتني منه رسالة على الواتس
ولما فتحتها مكنتش مصدق نفسي 
صورة لدينا
يا بختك ياعم هتتهنى بالجمال دا كله لوحدك 
يتبع
الجزء الثالث والرابع
صلاح أنت مال وشك أتغير ليه كدا
عايزة تعرفي في ايه اتفرجي يا هانم
فتحت دينا عيونها وهي مش مصدقة 
الكلب الحقير انا مش
قولتلك انه 
زعقت فيها
قولتيلي ايه 
ايه الصورة دي ووصلته أزاي
معرفش
صورتك دي ولا مش صورتك
ايوه صورتي بس الوش بس دي تركيب على فكرة
اه ما هو دا المتوقع
لازم تقولي انها تركيب فوتوشوب
والمغفل صلاح يصدقك طبعا
سبتها ومشيت وانا عفاريت الدنيا كلها بتتنطط في وشي
أزاي دينا البنت الجميلة المحترمة تخدعني المدة دي كلها
طبعا الخطوبة اتغلت وأمي دخلت سألتني ليلتها 
بعد ما كنت متعصب وبزعق جامد
ممكن تهدي يا ابني وتقولي في ايه مالك
مفيش يا أمي كل حاجة قسمة ونصيب
طيب عرفني ايه اللي حصل انت النهاردة الصبم كنت خارج ومبسوط والدنيا مش سايعاك من الفرحة
عرفني ايه اللي حصل
صعب أني اتكلم يا ماما 
ليه انت شوفت منها حاجة وحشة 
لا طبعا ايه الكلام دا
طيب في ايه انا هتجنن وابوك من بدري عايز يعرف منك ليه لغيت الخطوبة وانت مفيش على لسانك الا كل حاجة قسمة ونصيب
وانا مش هقدر أقول أكتر من كدا يا ماما
ولو سمحتي سبيني لوحدي دلوقت
في نفس الوقت دينا كانت منهارة جدا الموقف كان صعب عليها وسط اهلها وصحباتها والكل كان مستغرب ايه اللي
حصل حاولت تكلمني كتير عملتلها بلوك ع الفيس والواتس وحطيت رقمها في البلاك ليست ومعرفتش توصلني خالص
عدا أكتر من اسبوع ولقيت هدى أختي دخلت عليا الأوضة
ممكن ادخل يا صلاح
انتي دخلتي خلاص تعالي يا هدى 
أنا مش هسألك أيه الي حصل لأني عرفت اللي حصل خلاص
عرفتي عرفتي أزاي ومن مين
من دينا 
هي كلمتك 
ايوه وعرفتني كل حاجة
وليها عين دي قوليها أنسي اخويا خال 
لو سمحت ممكن تسمعني
خير
البنت مظلومة يا صلاح وانت أتسرعت في حكمك عليها
يا سلام هي عرفت تاكل
عقلك وتصدقيها
أنا صدقتها بعنيا يا صلاح مش بعقلي
يعني أيه
يعني ايه
هي كلمتني وطلبت مني اروحلها البيت عشان تثبت لي أن الصورة دي فايك 
أزاي يعني
الصورة اللي بعتها دا لبنت عندها حسنة في منطقة تحت رقبتها بشوية هي خدت بالها يومها في الكافية
وقررت أنها تثبت دا ليا لما دخلت أوضتها وفعلا مفيش حسنة عندها في المنطقه دي خالص
طلعت الصورة من الفون والحمدلله اني مكنتش حذفتها
وتأكدت من كلام اختي لما شافت الصورة وقالت
اهو البنت عندها حق وانا كنت مصدقاها قبل ما اشوف الصورة حتى لأني واثقة في أخلاقها جدا
معرفتش أرد على أختي وسكت
ها سكت ليه بقى دلوقت
طب هي ليه مقالتش كدا ساعتها يعني
لانك كنت عصبي جدا وانا عارفاك لما تتعصب بتبقى مش دريان بنفسك وكمان كانت هتثبت دا أزاي ليك يعني وانتوا لسه متجوزتوش 
حسيت أد أيه انا كنت غبي وظلمتها وشكيت فيها 
كان لازم أسمعها وأديها فرصة تدافع عن نفسها
كنت هطير ليلتها من الفرح وحضنت اختي 
وشكرتها على انها عرفتني الحقيقة
وطلبت مني أروح بكرة اعتذر لدينا ونحدد يوم تاني الخطوبة في أسرع وقت
طبعا يا حبيبتي دا أنا الود ودي أروحلها دلوقت بس الوقت اتأخر انا هكلمها
سيب الموضوع دا عليا انا هكلمها الاول وامهد الطريق
وانت ابقى كلمها بكرة أستحالة هترد عليك الليلة 
هترد وهتشوفي
أتصلت بيها كتير لكن هي مردتش بعتلها رسائل بعتذر فيها عن اللي عملته وعن سوء ظني وللاسف مردتش
بس هي عندها حق بصراحة
اللي عملته مكنش سهل
لما اشوف الكلب دا أنا هعرف أربيه واخلية يندم على اللي عمله معايا
فضلت أكتر من أسبوع بحاول اوصل لدينا لكن معرفتش 
وفي الآخر قررت أني أستناها قدام الشغل
رفضت تقف معايا او تكلمني حتى 
لكني اصريت وقعدت معاها واعتذرت ليها عن الي حصل وطلبت منها اننا نحدد يوم تاني عشان الخطوبة 
طلبت مني اسيبها وأديها شوية وقت عشان تنسى الي حصل أحترمت رغبتها جدا وفضلنا على الحال دا لحوالي شهر
وفي ليلة كنت راجع مبسوط بعد ما اتفقنا على يوم نتخطب فيه والامور بينا رجعت تاني لطبيعتها
بعد ساعة تقريبا لقيت رقم كريم بيتصل عليا 
أنت عارف أنا لو شوفتك أنا هعمل فيك 
أهدى بس على نفسك أنت أكيد صدقتها طبعا
بالفيلم اللي عملته عليك دا 
قصدك ايه 
دي ممثلة بارعة يا أستاذ بس انت اللي شكلك غلبان وبتاكل من الكلام دا عايز اقولك أن الصورة اللي بعتهالك
قبل كدا هي صورتها فعلا 
خصوصا وانها كانت بتقولي انها مش عجباها وانا كنت حاببها عليها جدا
أنت لو راجل قولي انت فين وانا اقسم بالله ما هسيبك
يا سيدي روق العصبية مش هتنفعك
انا دلوقت هبعتلك اللي يأكدلك انها كدابة
أنت لو 
قفل السكة في وشي وبعد دقايق وصلتني رسائل منه
فيها صور ليها صور عادية هي كانت بعتتها ليها 
قبل كدا يعني مش فوتشوب ولا حاجة
لأني شوفتها قبل كدا والأهم أنه بعت فويس بصوتها وهي 
بتقول أنا بحبك يا كريم بجد ونفسي اكمل عمري معاك
يتبع
الجزء
الرابع والأخير
انا دلوقت هبعتلك اللي يأكدلك انها كدابة
أنت لو 
قفل السكة في وشي وبعد دقايق وصلتني
تم نسخ الرابط