زوجة محرومة بقلم عادل عبد الله
لبعض
ماما الحجة كانت كلمتي في الموضوع ده قبل كده وانا قولتلها رأيي
رأيك اللي هو ايه
من غير زعل يا امير انا مش عاوزة اتجوز بعد نور الله يرحمه
تمام يعني انتي فعلا مش هتفكري في الجواز ابدا
ايوه انا عايزة اعيش لابني اربيه واعلمه ويكون كل حياتي
وده كان رأيي انا كمان لكن النهاردة لقيت اهلي واهلك قاعدين مستنييني وكلموني تاني وقالولي انك وافقتي !!
ما انا
رفضت في الاول لكن لقيتهم كلهم مصممين وهيكبروا الموضوع قولت اريحهم واقولهم اني وافقت وخلاص
يعني انتي مش موافقة
ايوه
اومال قالوا انك موافقة ليه
انا قولتلهم كده علشان اريحهم بس
طيب هنعمل ايه دلوقتي
هنريحهم ونتجوز بس كنت عاوزة اطلب منك طلب
انا مش فاهم حاجه !! اتفضلي
انا عرفت انك مكنتش عاوز تتجوزني ومادام اتغصبنا كنت عايزة الجواز يكون صوري بس مش اكتر ويبقي مننا رضناهم وفي نفس الوقت حافظنا علي ذكري المرحوم واوعدك انك وقت ما تحب تتجوز مش هعترض وهفرحلك من كل قلبي
ايوه انا كده فهمت يعني نتجوز صوري
بالظبط كده
كويس نفس اللي كنت عاوز اكلمك فيه بالظبط بس كنت مش عارف اقولهالك ازاي خلاص انا كده موافق بس سيبك من موضوع اني اتجوز عليكي ده دلوقتي لأني مش بفكر في الجواز علي الاقل في الوقت الحالي
انا متشكرة ليك اوي يا امير ربنا اللي يعلم انك زدت في نظري اوي بعد كلامك ده و ربنا اللي يعلم كمان انا طول عمري بعتبرك زي اخويا
وانا كمان من اول ما ډخلتي بيتنا وانا بعتبرك زي اختي
خلاص متفقين
خلاص احنا كده متفقين وهبلغهم ان انا كمان وافقت
عدت الايام و كنت متوقع اني هروح اعيش
مع سارة وابنها في بيتهم وده كان هيسهلنا تنفيذ اتفاقنا لأننا هنكون بعيد عنهم ونفضل علي اتفاقنا لكن اتفاجئت قبل الډخلة بيومين بأمي بتقولي اننا هنعيش معها في نفس الدار علشان مش عاوزة تحس بالوحدة !!!!!
ويوم الډخلة تم الزواج ولكن بدون المظاهر المعتادة للافراح ماعدا حضور كل الاهل والاقارب
وبعد تناول الجميع للعشاء ومباركتهم لنا انصرفوا جميعا ما عدا انا وسارة وابنها وامي لقيت امي بتقول لسارة من الليلة يا حبيبتي وحيد هيبقي معاكي طول النهار وبالليل هينام !! علشان تاخدي راحتك انتي وعريسك الف مبروك يا حبايبي ربنا يهدي سركم
سارة وضح عليها الارتباك لكن مقدرتش تعترض
انا كمان ارتبكت وبقيت مش عارف اتصرف ازاي !! لكن اضطريت اطلع اوضتي بسرعة اللي كانت اتجهزت وبقيت اوضة نوم عرايس بجد !!
طلعت اوضتي وبعدها سمعت امي بتقول لسارة اطلعي يلا عريسك مستنيكي ربنا يهنيكم يا حبايبي
طلعت سارة وهي في قمة الارتباك فحاولت اهدي ارتباكها شوية وقولتلها مټخافيش احنا عند اتفاقنا سيبك من كلام امي دلوقتي بعد اسبوعبن تلاته هجيب وحيد ينام في اوضتنا
كل ده وسارة واقفة ساكته قولتلها بصي انتي هتنامي علي السرير بس هاخد منك مرتبة ومخدة
انام عليهم في الارض
قالتلي لأ نام انت علي سريرك وانا هنام علي الارض
لأ طبعا مش هينفع مټخافيش عليا انا مش هتفرق معايا وهرتاح كويس علي الارض
طيب ما تجيب سرير تاني هنا في الاوضة
لو انا عملت كده دلوقتي امي هتفهم اتفاقنا خلينا كده دلوقتي وبعد كده كل الامور هتتظبط لوحدها مع الوقت
وفعلا اخدت مرتبة ومخدة وحاولت انام لكن معرفتش واللي ضايقني ان سارة نامت بهدومها كاملة واتغطت كمان و كنا في بداية الصيف والجو حر
وفضلت افكر وأسأا نفسي هل هي هتتحمل الجو ده لمدة قد ايه !!! دي كده حاجة صعبة اوي عليها
اصرار امي اننا نعيش معها في نفس البيت لخبط اتفاقنا وهيخلينا نعيش في عڈاب
فضلت اتقلب طول الليل وانا حاسس انها هي كمان صاحية !!!
وكل لما اتقلب احس انها بتتقلب علي الس رير من خۏفها
حاولت امثل اني نمت علشان سارة تاخد راحتها وتنام
وبعد اكتر من ساعتين حسيت
بها وهي بتقوم من السرير !!!!
لقيتها فتحت باب الاوضة وخرجت !! وبعدين سمعت صوتها بتتكلم مع امي لما امي سألتها رايحة فين يا عروسة
ردت سارة كنت داخلة الحمام يا ماما خير
انتي صاحية لدلوقتي ليه يا ماما انتي تعبانه ولا حاجة
حمام الهنا يا حبيبتي لأ انا كويسة الحمد لله بس مش جايلي نوم
دخلت سارة الحمام
بعدها بشوية سارة بطلت تتحرك ففهمت انها نامت
زهقت من نومتي في الارض وانا صاحي مش عارف انام قومت ولعت سېجارة لقيت سارة قامت بتقولي ايه ده انت لسه صاحي
فهمت انها هي كمان كانت بتمثل انها نامت قولتلها متشغليش بالك بيا ونامي انتي واطمني انا مش هخل باتفاقنا انا بس عندي ارق من التفكير
قالتلي طيب حاول تنام يا امير مش معقول هتفضل صاحي كده للصبح !!
حاضر هنام دلوقتي
خلصت السېجارة و حاولت انام لكن بدون فايدة وفضلنا كده احنا الاتنين قلقانين ومش عارفين ننام لحد بعد طلوع الصبح
ويادوب عيني كانت غفلت يمكن مش اكتر من ساعة وصحيت تاني لقيت سارة لسه صاحية وقاعدة !!
عدت اول ليلة والنهار طلع وقامت سارة تجهز الفطار
امي صحيت وقالت لسارة معقول يا عروسة قايمة تجهزي الفطار بنفسك !! ادخلي يا حبيبتي لعريسك وانا نص ساعة اجهزلكم الفطار وادخلهولكم
لأ يا ماما ميصحش اتعبك وانا موجودة
ده شوية دلع يومين كده بس يا عروسة
دخلت سارة الاوضة بسرعة وقالتلي الحق يا امير مامتك بتحضر الفطار وهتجيبه هنا
قولتلها ودي فيها ايه مالك خاېفة كده ليه
لو دخلت وشافت نايم في الارض هتفهم قوم يلا بسرعه ارفع المرتبة والمخدة فوق الس ري ر واطلع نام فوق بسرعه
قومت بسرغة ورفعت المرتبة والمخدة و عملت نفسي نايم علي حرف الس ري ر وسارة قعدت علي حرف الس رير الناحية التانية لحد لما امي دخلت الفطار وباركت لنا
قعدت افطر مع سارة واحنا ساكتين وانا بفكر اذا كانت اول ليلة عدت بصعوبة كدة من غير نوم اومال باقي الليالي هتعدي علينا ازاي وانا وهي نايمين في اوضة واحدة لوحدنا !!!
الرابعة
قعدت افطر مع سارة واحنا ساكتين وانا بفكر اذا كانت اول ليلة عدت بصعوبة كدة من غير نوم اومال باقي الليالي هتعدي علينا ازاي وانا وهي نايمين في اوضة واحدة لوحدنا !!!!
بعد الفطار خرجت سارة علشان تقعد مع ابنها شوية وانا ماصدقت بقيت لوحدي وعرفت انام
امي قالت لسارة اقعدي يا حبيبتي مع ابنك شوية بس متنسيش جوزك اللي نايم جوه مستنيكي
سارة طبعا يا ماما اصل وحيد وحشني اوي اول ليلة ينام بعيد عني
ربنا يخلهولك يا حبيبتي وتفرحي به بس انا شايفاكي يا عروسة مش باين عليكي الفرحة زي العرايس !! هو امير عامل معاكي ايه
الحمد لله
ايوه الحمد لله طبعا علي كل حاجة انا عاوزة اعرف امير زعلك في حاجة
لا ابدا
يعني هو كويس معاكي
ايوه الحمد لله
اومال مش باين عليكي ليه
هيبان ازاي يا ماما ما انا كويسة اهو
يارب تكونوا كويسين فعلا و يكون احساسي غلط انا داخله المطبخ اعمل اكل للغدا
استني يا ماما انا جاية معاكي
لأ خليكي مع ابنك شوية وبعدين ادخلي لجوزك
هجيب وحيد يقعد جنبا في المطبخ
دخلوا الاتنين المطبخ ومعاهم وحيد لكن امي كان قلبها مش مطمن وكملت كلام مع سارة وقالتلها بصي يا سارة انا عندي ٤ بنات وبعتبرك البنت الخامسة
ربنا يخليكي يا ماما وانا كمان بعتبرك زي ماما بالظبط من يوم نا دخلت بيتكم لما اتجوزت نور الله يرحمه
هقولك كلمتين يمكن مش قولتوملك لما اتجوزتي نور بس دلوقتي لازم اقولهوملك نور الله يرحمه ماټ وانتي دلوقتي جوزك امير وهو له حقوق عليكي زي ما انتي ليكي حقوق عليه
طبعا يا ماما
عايزاكي مش تقصري في حقوقه وهتلاقيه احسن رجل في الدنيا انا عارفه امير ابني كويس طيب وابن حلال املي عينه كويس علشان مش يبص بره الست الواعيه اللي تريح جوزها وتملا عينه فاهماني
ايوه يا ماما فهماكي وفاهمه كمان حقوقي وحقوق جوزي عليا
متزعليش مني يا سارة انا لازم اقولك كده علشان حاسة ان في حاجة غلط هي ايه مش عارفه
حاجة غلط زي ايه
مش عارفه يا سارة بس انتي
شكلك مش شكل عروسة يوم صباحيتها !!
بيتهيألك بس يا ماما احنا كويسين اوي
ولا يكون هو اللي
اطمني يا ماما احنا كويسين زي اي اتنين متجوزين
يارب يا بنتي
بعد كده امي سابت سارة في المطبخ ودخلت اوضتي وانا كنت نايم قفلت باب الاوضة و صحيتني وقالتلي امير اصحي يا امير عاوزاك في حاجة
ايوه يامه خير في ايه
انت عامل ايه مع عروستك
ده سؤال بالذمة يامه !!
طمني يا بني
كويسين يامه الحمد لله
يعني انتو كويسين مع بعض
ايوه يامه
اومال مش باين عليكم ليه
عاوزانا نعمل ايه يامه !! نقوم نرقصلك علشان تعرفي اننا مبسوطين !!
اوعي تكون مقصر مع عروستك يا امير
ايه يامه الكلام اللي بتقوليه ده !!
انا بس عاوزة اطمن عليكم
اطمني يامه روحي بقي سبيني انام
اوعي يكون الكلام اللي كان في دماغك قبل الجواز لسه مقصر عليك يا امير !!
يامه قولتلك اطمني اعمل ايه تاني !!
خلي بالك يا بني الرجل اللي بيقصر مع مراته بيعيشها في چحيم وممكن يخليها تعمل الغلط
يامه ملوش لزوم كلامك ده اطمني احنا كويسين اوي روحي بقي علشان اعرف انام شوية
بعد شوية حسيت بسارة دخلت الاوضة وقفلت الباب وقعدت
قومت بسرعة وقولتلها في ايه يا ام وحيد
ماما الحاجة كل شوية تقولي ادخلي لجوزك ادخلي لجوزك دخلت علشان اريحها بس والله حاولت اني مش اقلقك
ايوه عارف اصل انا نومي خفيف اوي وبصحي بسرعة
طيب انا خارجة علشان تعرف تنام
لأ
خليكي انا نمت حوللي ساعتين كويسين اوي معلش بقي نمت علي السرير كونت خاېف امي تدخل تشوفني نايم في الارض
عادي ميهمكش تحب تتغدا ولا تستني شوية
نتغدا احسن دلوقتي
طيب قوم صحصح كده علي ما اجيب الغدا
لأ احنا نخرج نتغدا مع الحاجه احسن
هي مصممة نتغدا في اوضتنا الاسبوع ده كله
ضحكت وقولتلها ماشي مفيش مشكلة
دخلت اخدت شاور وخرجت لقيت امي مجهزلنا فطير وبط وحمام ضحكت اهو ده اكل العرسان صحيح
بعد الغدا خرجت بمجرد مااهلي بدأوا يوصلوا يباركولنا و لأني كنت زهقت من قعدتي في الاوضة فكنت بطول معاهم في الكلام وافتح مواضيع علشان يفضلوا قاعدين معنا اطول وقت
وبعدها اهل سارة وصلوا وقعدنا معاهم وامها وخالتها وعمتها اخدوها ودخلوا اوضتنا وقعدت اتكلم مع حمايا واخواته
خلص اليوم بعد ما حسيت انه يوم طويل جدا وبعدها دخلنا اوضتنا
امي دخلتلنا العشا واتعشينا و مسكت الموبايل قعدت العب فيه وهي قاعدة علي السرير ولسه مش نامت من البارح
كان واضح عليها الارهاق وقلة النوم اوي فاخدت المرتبة والمخدة علي الارض وقولتلها بلاش تذنبي نفسك بالشكل ده نامي واطمني علشان انا لسه مش هنام دلوقتي
قالتلي لأ انا لسه مش جايني نوم
علفكرة انتي بتكدبي واضح عليكي اوي انك بتنامي علي نفسك
طيب انا هحاول انام
نامت بردو وكانت لابسه هدوم وكتير وصعبت عليا فقولتلها هاتي ستارة كبيرة
قالتلي هتعمل بها
ايه
هعلقها علشان تداري السرير وتعرفي تنامي بحريتك
ضحكت وقامت جابت الستارة وكانت بتبص لي ومبسوطة وانا بعلق الستارة
كانت الليلة دي افضل من الليلة الاولي لأني حسيت ان سارة نامت فعلا وانا بعد ما
لعبت بالموبايل شوية نمت انا كمان لحد الصبح
ومن قلة النوم كنا نايمين ومش حاسين بأي حاجة لدرجة اني اتفاجئت بسارة بتفتح باب الاوضة بعد ما خبطت امي كتير علي الباب علشان تدخلنا الفطار
بمجرد ما فتحت سارة الباب امي صړخت وقالت ايه اللي انتوا عاملينه ده !!
قومت مڤزوع لقيت امي بتقولي انت نايم علي الارض يا سيد الرجالة و سايبها نايمة علي السرير وحطه ستارة كمان علشان تداري نفسها !!!
يامه بالراحه بس مش انتي عاوزانا نتجوز ادينا اتجوزنا سبينا بقي نعيش زي ما نحب
يعني انت حابب كده يا موكوس
يامه ملوش لزوم كلامك ده
مش عجبك كلامي !! هو انا لسه قولت حاجة !!
خرجت امي بسرعة وجريت اتصلت بأم سارة وقالتلها تعاليلي دلوقتي حالا وهاتي جوزك معاكى
الخامسة
خرجت امي بسرعة وجريت اتصلت بأم سارة وقالتلها تعاليلي دلوقتي حالا وهاتي جوزك معاكي
فضلت اهدي امي واقولها بلاش فضايح يامه وهي ساكته مش بتتكلم
بعد اقل من ربع ساعة كانت ام سارة و ابوها وصلوا البيت عندنا
امي دخلتهم وقالتلهم بصوا بقي احنا مش لسه هنعرف بعض دلوقتي وانتوا عارفيني اني ست دوغري مبحبش الحال المايل
ابو سارة في ايه بس يا حاجة اهدي وفهمينا
في ان بنتكم محرمة نفسها علي ابني و بتخليه ينام علي الارض
خرجت انا بسرعة وقولتلهم انا اللي اخترت كده احنا الاتنين متحرمين علي بعض
رد ابوها ليه بتقول كده انتوا متجوزين علي سنة الله ورسوله
اذا
ام سارة سابتنا ودخلت لبنتها جري وابوها قالي يعني انتوا الاتنين متفقين يكون جوازكم صوري
ايوه يا عمي
اومال كنتوا بتتجوزا ليه
انتوا اللي اجبرتونا علي كده وانت بنفسك يا عمي كنت موجود لما عملتولي قاعدة علشان تغصبونا نتجوز
قام ابو سارة و دخل اوضتنا دخلت وراه لقيته هيضربها قومت مسكت ايده وقولتله لأ حاسب دي في عصمة رجل ميصحش تمد ايدك عليها
قالي دي بنتي وانا هربيها
بنتك متربية احسن تربية ومعملتش حاجة غلط ومن الاخر كده اتفضلوا كلكم كل واحد يشوف مصلحته ومحدش له دعوة بينا
امي قالتلي وانا كمان يا امير اطلع بره
ايوه يامه اتفضلي ملكيش صالح بينا لما حد يشتكيلك ابقي اتدخلي غير كده مفيش حد له باللي بيني وبين مراتي
خرجوا كلهم وقفلت الباب لقيت سارة بتقولي و دموعها علي خدودها انا مش عارفة اقولك ايه !! انا متشكرة اوي علي موقفك ده معايا
طول ما انتي مراتي مش هسمح لأي حد يتعرضلك مهما كان
انا اسفة اوي
بتتأسفي ليه
علشان انا اللي سببتلك كل المشاكل دي وكمان كنت السبب ان شكلك كده كرجل بقي مش ظريف قدامهم
لأ انتي مش السبب الظروف وعنادهم معنا هو السبب
وفضلنا طول اليوم ده انا وسارة بدون اكل وكل شوية اشوف دموعها علي وشها واحاول اهديها
وبعد العصر تقريبا امي خبطت علي الباب وقالت انتوا من ساعة الصبح من غير فطار مش هتتغدوا كمان
قولتلها لما نجوع هنطلع ناكل
ولما انتوا قاعدين زي الاخوات قافلين ليه الباب علي نفسكم !!
يامه
بعد اذنك اتفضلي ومش عاوز كلام في الموضوع ده
طيب افتحوا الباب انا عاوزة اتكلم معاكم شوية يا ولاد
قومت فتحت الباب وامي دخلت وكانت سارة پتبكي
امي قعدت جنب سارة وقالتلها طيب انا عاوزة اعرف انتي پتبكي ليه دلوقتي !! ده انا اللي المفروض ابكي سارة مش ردت عليها
فقولت لأمي كان لازمتها ايه تتصلي بأهل سارة وتجيبيهم وتقوليلهم الكلام اللي قولتيه
يا حبايبي هو انا مجوزاكم علشان اعذبكم ولا علشان تتهنوا وتعيشوا حياتكم زي باقي خلق الله !!
يامه انتي عارفه اننا احنا الاتنين اتجوزنا ڠصب مش بمزاجنا
يعني هتفضلوا علي الوضع ده علطول
ايوه واحنا متفقين علي كده ومبسوطين كده
وانت يا بني هتفضل اسمك متجوز وانت عايش عازب !!!
ايوه
انتي طبيعي يا بني ولا فيك حاجة
انتي بتقولي ايه يامه !!!
يا حبيبي مفيش رجل طبيعي يرضي يعيش كده
انتي بتستفزيني يعني طيب يامه مش هتجوز طول عمري ولا اخلف ايه رأيك بقي
طيب ممكن اعرف يا سارة لو انتي اتطلقتي من امير دلوقتي مش هتفكري في الجواز طول عمرك
ايوه يا ماما
بيتهيألك يا حبيبتي انتي لسه مشوار العمر طويل اوي قدامك
لأ ده قراري
طيب انا هسيبلكم مهله سنة لو قدرتوا تفضلوا علي نفس الحال ابقوا اعملوا اللي يريحكم تطلقوا براحتكم ولو حبيتوا بعض وحصل انسجام وحبيتوا تكملوا مع بعض بردو براحتكم
سارة ردت بسرعة انا موافقة
وانا كمان رديت وانا موافق
امي بس ليا شرط واحد بس علشان افضل راضية عنكم
ايه هو
تفضلوا علي نفس وضعكم ده يعني تفضلوا معايا هنا في نفس البيت وتناموا في نفس الاوضة لما السنة تخلص
موافقين
طيب هجيبلكم تتغدوا دلوقتي
طيب ما نخرج بقي نتغدا معاكي
لأ انا عاوزة احس ان ابني اتجوز وانا بدلعه هو ومراته ملكش انت دعوة
امي جابتلنا الغدا و اتغديت انا وسارة وبعد الغدا خرجنا قعدت بره العب في الموبايل وسارة قعدت مع ابنها وبدأنا ناخد حريتنا شوية
وبعد
حوالي نص ساعة جاءت صحبات سارة يسلموا عليها ويباركولنا
قعدت سارة مع صحباتها يضحكوا ويهزوا ويتوشوشوا ويضحكوا وكانوا فاهمين اننا اسعد عرسان !!
وبعد شوية مشيوا لكن قبل ما يمشوا صحبتها هند اخدتها علي جنب وقالتلها مالك يا سارة شكلك كده في حاجة مخبياها !!
سارة لا ابدا مفيش لكن سارة دموعها نزلت ڠصب عنها قدام هند
هند طيب انا هجيلك تاني شكل الموضوع كبير
مشيوا كلهم وبعد ربع ساعة رجعت هند وقعدت مع سارة لوحدهم
هند مالك يا سارة مخبية ايه ايه اللي مزعلك بالشكل ده
سارة
هند طيب وليه كده يا سارة نور الله يرحمه ماټ انتي لسه صغيرة و لازم تعيشي حياتك
سارة مش عارفة يا هند من ساعة مۏت نور وانا حاسة ان حياتي انتهت مش هقدر اكون زوجة لرجل تاني
هند