زوجة محرومة بقلم عادل عبد الله

لمحة نيوز


امير جوزك شكله كويس وسيم وومهذب وكمان مواقفه معاكي تبين انه انسان شهم ومحترم عيشي حياتك يا سارة ومتحرميش نفسك ولا تحرميه من الدنيا 
سارة صعب يا هند انا لسه قلبي متعلق بنور الله يرحمه 
هند دي مسألة وقت وبكرة الحياة تاخدك وتنسي نور 
سارة معقولة يا هند عاوزاني ازعل نور وانيمه في قپره حزين !!
هند ومين قالك انه هيكون حزين !! بالعكس ده اكيد هيفرح لما يعرف ان مراته وابنه مع اخوه هيخلي باله منهم ويرعاهم وهيكون مطمن عليكم 
سارة طيب ما احنا معاه اهو 
هند ايوه يا سارة بس الحياة بالشكل ده عمرها ما هتستمر اكيد هو شاب ومحتاج لست ولما تكوني انتي مش موجوده في حياته اكيد هيحتاج يتجوز 
سارة طيب ما يتجوز انا مش رافضة 
هند لما يتجوز و يكون مع زوجة تانية في الوقت اللي هتحتاجي لوجوده معاكي مش هتلاقيه 
سارة انا مش هحتاجله انا وهبت حياتي لابني 
هند طيب ما هو ابنك
هيكون معاكي
ايه اللي يمنع انك تكوني زوجة بقي لأمير 
سارة لأ لأ مش هقدر وهو كمان كان مش موافق علي جوازنا يعني موقفنا انا وهو واحد 
هند بلاش عناد يا سارة هو كمان بيعاند لكن مسيره
هيحتاج لزوجة ولازم في الوقت ده يلاقيكي انتي قدامه 
يتبع
السادسة
هند لما يتجوز و يكون مع زوجة تانية في الوقت اللي هتحتاجي لوجوده معاكي مش هتلاقيه 
سارة انا مش هحتاجله انا وهبت حياتي لابني 
هند طيب ما هو ابنك هيكون معاكي وانتي مراته ايه اللي يمنع انك تكوني زوجة بقي لأمير !!
سارة لأ لأ مش هقدر وهو كمان كان مش موافق علي جوازنا يعني موقفنا انا وهو واحد 
هند بلاش عناد يا سارة هو كمان بيعاند لكن مسيره هيحتاج لزوجة ولازم في الوقت ده يلاقيكي انتي اللي قدامه 
مش موضوع عناد يا هند بس انا شايفة نفسي كده صح 
انتي حرة يا سارة انا بنصحك علشان بحبك وبعتبرك اختي ومسير الايام تثبتلك ان انا صح 
وانا كمان يا هند انتي الوحيد اللي مش بخبي عنها حاجة ابدا 
مشيت هند وقعدت سارة سرحانة لحد بالليل وأمي قالتلنا يلا بقي ادخلوا علشان تناموا ولا هتسهروا طول الليل للصبح !!
دخلنا ننام في الليلة دي وكنت انا خلاص شيلت هم ان امي تعرف اتفاقي مع سارة وقعدت مرتاح بلعب بالموبايل ومبسوط اما سارة كانت قاعدة علي السرير وسرحانه في كلام صحبتها 
وقعدت طول الليل بردو صاحي ورغم اني كنت مداري السرير بالستارة لكن كنت حاسس طول الليل انها صاحية 
تاني يوم صحيت من النوم سمعت امي بتكلم خالي وبتحكيله علي موضوعنا بعد ساعة خالي كان عندنا وقعد يتكلم معايا ويقولي امك حكتلي علي وضعك انت ومراتك مش احنا اتكلمنا معاك وقولنالك ان الحي ابقي من المېت يا امير وانك لازم تتجوز ارملة اخوك علشان تربي ابنه !!
ايوه يا خال وانا رضيتكم واتجوزتها ڠصب عني اعمل ايه تاني 
تعمل زي اي عريس مع عروسته ولا دي محتاج افهمهالك !!!
طيب ما انا عريس زي اي عريس 
اومال ليه يابني محرم عروستك علي نفسك وعايشين مع بعض زي الاخوات 
يا خالي بعد اذنك انا عملت اللي يرضيكم سبونا نعيش بالطريقة اللي تريحنا 
يابني بس كده غلط !! طيب صارحني يابني انت تعبان من حاجة يعني ملكش
عيب الكلام ده يا خال ابن اختك وزي الفل 
اومال ليه يابني بتعمل كده ده امك عاوزة تفرح بيك وبذريتك 
زي ما قولتلك يا خال وعموما انا اتكلمت مع امي واتفقنا معها 
بس وضعك انت ومراتك ده كده غلط وحرام عليك وعليها 
يا خال انا قولت قبل ما اتجوزها ان مش عاوز اتجوزها واني مستحيل اخليها تكون مراتي علشان نور اخويا 
انت مچنون يا ابن اختي !!! اخوك ماټ وشبع مۏت !!! وكل ما نكلمك تقول اخويا !!! تفتكر انت بس اللي بتحب نور اخوك كلنا بنحبه الله يرحمه لكن دي سنة الحياة 
دموعي نزلت قولتله ايوه يا خال بس نور كان اقرب حد ليا في الدنيا وانا عارف هو كان بيحبها ازاي ده غير ان انا الوحيد اللي شوفته وقت الحاډثة ومش قادر انسي 
امسح دموعك يا ابن اختي انت رجل والرجل لازم يبقي اقوي من كده 
قبل ما خالي يمشي سمعته بيكلم امي بصوت مش واضح !!!!!
فضلنا علي نفس الحال كام يوم لحد ما نزلت شغلي مرة تانية بعد اجازة الجواز

وكنت بنزل الصبح اروح شغلي وسارة تقعد مع ابنها طول اليوم وتعمل شغل البيت ولما ارجع اخر اليوم نتعشا وندخل اوضتنا 
وبدأت
سارة مش تعلق الستارة اللي علي السرير ولما سألتها قالتلي انها بقيت مطمنة معايا ومش خاېفة 
وفي يوم لما صحيت الصبح اتفاجئت بسارة بتقولي انا الليلة دي حلمت بنور اخوك !!!!
سبت كل اللي في ايدي وقولتلها احكيلي شوفتي ايه واتكلم معاكي ولا لأ قولي يلا بسرعة 
ده حلم قصير اوي 
احكي طيب يا سارة 
حلمت بنور ماسك تفاحة وادهالي وقالي التفاحة دي ليكي انتي وامير كلوها مع بعض !!!
وبعدين 
ولا حاجة هو ده بس الحلم 
حلم غريب اوي وده معناه ايه 
مش عارفة 
مشيت روحت شغلي وانا بفكر في الحلم وحاسس انه له معني بس انا لسه مش عارف 
سألت اصحابي عن تفسير الحلم فقالولي ان الحلم ده معناه ان اخوك موافق علي جوازك من ارملته !!!
مش اقتنعت بكلامهم وشكيت ان ممكن يكونوا بيقولولي كده علشان يطمنوني مش اكتر وشكيت كمان ان ممكن تكون سارة أدعت الحلم ده لسبب ما داخلها !!
رجعت من شغلي وكننت تعبان اكلت وشربت الشاي وبعد اقل من نص ساعة بدأت احس ان جسمي بيسخن مش عارف ليه !!!
وبدأت احس اني عندي
معرفش ازاي جالي الاحساس ده فجأة ! قولت اخرج اقعد في الهواء شوية علشان اهدا 
فعلا خرجت وقعدت في الهواء لكن كنت بحس ان عندي بتزيد !!!
دخلت اخدت شاور ودخلت انام لكن النوم طار من عيني ومش
قادر انام !! سهرت لوقت متأخرت وانا لحد ما نمت 
كل يوم كان بيتكرر نفس الموقف بعد العشا بنص ساعة اوساعة كنت اشعر بنفس بتزيد 
ولما بدأت افكر في سارة كزوجة قررت اني احاول اشوف موقف عمل تبع الشركة يكون بعيد علشان ابات فيه 
وفعلا طلبت من الشركة السفر لموقع عملل فأنتقلت لموقع في البحر الاحمر يستغرق العمل فيه حوالي ٣ شهور ما بين ٢٠ يوم عمل و١٠ اياام راحة كل شهر 
امي ڠضبت لما عرفت بسفري وقالتي يا بني بلاش سفر مش عاوزاك تبعد عني ده انت دلوقتي وحيدي ومفيش غيرك 
يا امي معلش ڠصب عني نقلوني هناك وعموما ده كام شهر بس وهرجع اشتغل هنا تاني 
شكلك فرحان بالسفر يا امير 
مش مسألة فرحان بس ده رزقي واكل عيشي 
يا ابن بطني ده انا فهماك اكتر من نفسك 
ضحكت وقولتلها قصدك ايه يامه 
قصدي ان السفر ده جه علي هواك علشان تبعد عن سارة 
مين اللي قالك كده بس 
يابني بقولك انا فهماك اكتر من نفسك بس قولي صحيح انتوا لسه زي ما انتوا محرمها علي نفسك بردو 
والنبي يامه بلاش كلام في الموضوع ده علشان اسافر واحنا مش زعلانين 
طيب يابني سافر وترجعلنا بالسلامة 
جهزت شنطتي وسافرت واستلمت شغلي هناك والغريب ان اللي كنت بحس بها بعد العشا كل ليلة اختفت !!!
استمريت في الشغل العشرين يوم وكنت بتصل بأمي اطمن عليها وعلي وحيد وسارة كل يومين 
وبعد عشرين يوم اتصلت بأمي وقولتلها ازيك يا امي عامله ايه 
الحمد لله يا امير انت جاي امتي 
انا جاي بكره وكنت بتصل بيكي علشان تعمليلي اكلة من ايدك الحلوة احسن انا هنا معدتي نشفتك من اكل الجبنة والتونة 
حاضر يا حبيبي تيجي بالسلامة 
رجعت من السفر وقابلوني كلهم بلهفة كأني كنت مسافر من سنين 
امي جهزت العشا وقعدنا
اتعشينا كلنا وبعد العشا بحوالي نص ساعة بدأت احس تاني بسخونة في جسمي 
وفضلت وكنت حاسس اني قربت اضعف فخرجت انام بره 
امي قلقت بالليل ولقتني نايم قدامها صحيتني وقالتلي انت ايه اللي منيمك هنا يا امير 
مفيش يامه مجانيش نوم في الاوضة من الحر قولت اخرج انام هنا 
انت كده بتخالف اتفاقنا يا امير !!
يامه
سبيني علي راحتي 
لأ ادخل نام في اوضتك زي ما اتفقنا 
اضطريت اني ادخل انام في الاوضة 
ورغم ان سارة كانت متعودة تلبس بنطلون وتيشيرت بكم وهي نايمه و بتتغطي كمان 
لكن لما دخلت الاوضة اتفاجئت ان سارة
نايمة لابسه هدوم خفيفة علي غير عادتها ورجليها كلها عريانة !!!
لفيت وشي بسرعة واديتها ضهري و حاولت انام بسرعة لما حسيت جسمي سخن وبدأت افكر فيها 
حاولت انام لكن مفيش فايدة التفكير هيموتني وعاوز ارجع انام بره لكن امي كانت
هتعمل مشكلة معايا علشان اتفاقنا معها 
وفي الأخر قومت دخلت الحمام واخدت شاور علشان اهدا واعرف انام ولما رجعت الاوضة دخلت بدون ما ابص عليها و فضلت كتير احاول انام لكن
السابعة
وفي الأخر قومت دخلت الحمام واخدت شاور علشان اهدا واعرف انام ولما رجعت الاوضة دخلت بدون ما ابص عليها و فضلت كتير احاول انام لكن اتفاجئت انها صحيت وعدلت هدومها وسألتي انت دخلت هنا امتي انا كنت سايباك نايم بره !!
امي قلقت من نومها ولما شافتني نايم بره سمعتني كلمتين اضطريت ادخل انام هنا 
ومن ساعة ما دخلت مش عارف تنام يا امير صح 
ايوه مش عارف فيه ايه !! قلقان ومش جايني نوم 
معلش اذا كنت انا نمت بالشكل ده اصل الفترة اللي كنت مسافر فيها في شغلك كنت واخدة راحتي في لبس النوم 
ولا يهمك معلش انا عارف اني بكبت حريتك لكن مفيش في ايدي حاجة حكم الحاجة بقي 
وقعدنا نضحك قالتلي طيب حاول تنام انت راجع من سفر واكيد تعبان 
بحاول بس مش عارف !! هحاول تاني 
لو عايز تفتح التليفزيون افتحه يسليك انا مش بتضايق من صوته وانا نايمه ساعات بشغله وانام عادي 
كنت خاېف اضايقك 
لا ابدا شغله براحتك وهقولك انا هطلع فوق السطح اجيبلك حاجه حلوة تسليك وانت قاعد 
هتجيبي ايه 
حاجة حلوة انت بتحبها خليها مفاجأة 
وشايلاها فوق السطح ليه 
كنت مخبياها ليك وشيلاها لما ترجع من السفر 
طلعت سارة فوق السطح وكانت مخبية طبق كبير فيه توت لما عرفت اني بحبه وهي نازلة من السطح اتزحلقت ووقعت علي السلم !!!
خرجت جري علي صوتها وهي بتقع و اتفاجئت بها علي الارض !!
جريت بسرعة وحاولت اوقفها لكنها مش قادرة تقف عرفت ان رجلها فيها حاجة ولازم انقلها للمستشفي حالا 
لكن المشكلة ان دارنا كان بعيد عن سكة العربيات و الوقت متأخر اوي قبل الفجر بساعة !!
سارة قالتلي خلاص خليني لما النهار يطلع نشوف اي عربية توصلني المستشفي 
لأ طبعا مينفعش لازم تروحي المستشفي حالا 
هنجيب عربية منين 
مټخافيش انا هتصرف 
امي صحيت علي صوتنا و سألتنا مالكم يا ولاد فيه ايه 
مفيش يامه سارة كانت نازلة من السطح ووقعت علي السلم 
امي وايه اللي طلعك السطح دلوقتي يا بنتي 
سكتت سارة ومعرفتش ترد قولتلها سارة كانت شايلة طبق التوت
ده ليا لما ارجع من السفر 
ضحكت امي وقالتلي شايف يا واد مراتك بتحبك ازاي !!
سارة اتكسفت اوي وقالتلها اصل انا عرفت انه بيحب التوت فلما جمعناه وهو مسافر قولت اشيله نصيبه منه 
امي شوفت يابني مراتك فاكراك وبتحبك ازاي اصيلة يا سارة 
سارة كانت مكسوفه وانا كمان اتحرجت جدا وقولتلها يلا يا سارة حاولي تعدلي نفسك علشان هشيلك واوديكي المستشفي 
امي هتشيلها ازاي يا امير !! دي المسافة بعيدة اوي !!
يامه هشيلها لطريق العربيات ونشوف عربية من هناك توصلنا المستشفي 
امي يا بني ده بينا وبين الطريق حوالي كيلو !!! ده كتير اوي !!
سارة ما انا قولتلك خلينا الصبح نشوف عربية تاخدني من هنا للمستشفي علطول 
اسمعي انتي وهي هتروحي دلوقتي يعني هتروحي دلوقتي 
وروحت شايلها من الارض علي كتفي وهي مكسوفة وبتترجاني اني اجل المستشفي للصبح 
وامي قالتلي طيب استنوا لما اجي معاكم 
لأ يامه خليكي انتي علشان الطريق ضلمة بالليل لتقعي انتي وكمان علشان وحيد ميبقاش لوحده في الدار
شيلت سارة علي كتفي وخرجنا من الدار ومشيت لطريق العربيات وبعد مسافة بدأ يظهر عليا التعب وعرقت اوي وسارة كانت بتمسح عرقي وتقولي مش انا قولتلك بلاش !! انت كده تعبت اوي 
ولا يهمك تعبك راحة وبعدين انا شايفك مكسوفة !! مش انا جوزك ولا ايه !!
سارة سكتت واتكسفت قولتلها قدام الناس يعني 
سارة قالت انا مش عارفة اقولك ايه !! انت وقفت جنبي في خاجات كتير ربنا يخليك لينا 
وصلنا للطريق وفضلت شايلها لغاية ما وقفت عربية واخدتها وروحنا المستشفي ولما عملنا اشعة غلي رجلها كانت فيها شرخ والدكتور قال كويس انكم جبتوها بسرعة 
عملنا جبيرة لرجلها ورورحنا وكان النهار بدأ يطلع 
طول فترة
الاجازة كنت انا بعمل كل حاجة في البيت وكنت اتتهز فرص غياب امي و اجهز لسارة
ووحيد ابنها الاكل واجيبلهم الاكل لحد عندهم 
وسارة كان بيكون واضح عليها الكسوف !!
خلصت الاجازة و جهزت شنطة سفري وسافرت علي موقع العمل 
وكنت بتصل بيهم كل يوم اطمن علي امي وعلي وحيد وسارة وعرفت انها فكت الجبيرة من رجلها و رجعت طبيعية 
وفي يوم انشغلت في شغلي وروحت مكان المبيت تعبان اوي من الشغل ونمت علطول بدون اتصل بأمي او سارة واتفاجئت وانا نايم بصوت الموبايل بيرن !!
قومت من نومي مڤزوع من صوت الموبايل اللي رن كتير وانا نايم ولما رديت علي الموبايل كانت سارة ودي كانت اول مرة تتصل بيا !!
خۏفت اوي وافتكرت ان امي او وحيد حصلهم حاجة وسألتها بلهفة خير يا سارة امي حصلها حاجة 
لا ابدا ماما كويسة 
ووحيد وانتي كويسين 
ايوه الحمد لله كلنا كويسين 
دا انا خۏفت لما بتتصلي دلوقتي والساعة عدت واحدة بعد نص الليل !!
لأ احنا الحمد لله كويسين انا قلقت لما انت مش اتصلت علينا زي كل يوم !! فاتصلت عليك علشان اطمن خصوصا كمان لما مش رديت عليا علطول خۏفت وقلقت اكتر 
شكرا يا سارة علي اهتمامك 
متقولش كده انا نفسي ارد جزء من جمايلك 
جمايل ايه !! عيب الكلام ده قوليلي هي امي متصلتش ليه 
لما انت متصلتش طول اليوم قولتلها نتصل بأمير نطمن قالتلي انك اكيد رجعت تعبان من الشغل ونمت 
مش عارف اقولك ايه علي اهتمامك يا سارة 
قولي
بس انت هترجع امتي من السفر 
بعد يومين 
ترجع بالسلامة 
عايزين حاجة وانا راجع 
عايزين سلامتك ترجع بالسلامة يا امير 
قفلت معها وقعدت افكر سارة اسلوبها معايا اتغير كتير عن الاول !!!
حاسس باهتمام كبير من ناحيتها حتي نبرة صوتها واضح ان فيها حاجة مش سمعتها منها قبل كده 
معقول تكون نظرتها ليا اتغيرت 
معقول تكون نسيت حبها لنور وبدأت تحبني !!!
وبعد يومين رجعت من السفر اول لما دخلت البيت اتفاجئت ب 
الثامنة
وبعد يومين رجعت من السفر اول لما دخلت البيت اتفاجئت بشكل سارة كان مختلف كتير عن اللي اتعودت عليه !!!
كانت بشعرها وبهدوم جديدة اول مرة اشوفها كنت اول مرة اشوف شعرها لأنها كانت دايما بتغطيه حتي وقت النوم 
دخلت وسلمت علي امي وسارة وعلي وحيد وقعدنا نتكلم ونحكي كلنا واسألهم عن اخبارهم واحوالهم في غيابي واطمنت علي رجل سارة بعد ما فكت الجبيرة 
بعد ما اتغديت خرجت من البيت وروحت قعدت مع اصدقائي وقرايبي لحد بالليل 
رجعت بالليل واتعشيت معاهم وبعد حوالي ساعة حسيت زي قبل السفر !!!!!
امي دخلت نامت
واخدت وحيد معها وسارة كمان دخلت نامت وفضلت قاعد بلعب بالموبايل ومش عاوز ادخل انام وانا في الحالة دي 
و لما حبيت انام طلعت نمت علي سطح البيت 
ولما صحيت نزلت من السطح الصبح وامي اتفاجئت بيا
وانا نازل و سألتني باندهاش انت كنت نايم فوق السطح يا امير !!
ايوه يامه مكنش جايلي نوم طلعت سهرت فوق ونمت من غير ما احس 
وايه اللي كان مطير النوم من عينيك 
مش عارف يامه 
انت هتخرج النهاردة ولا قاعد في البيت 
لأ انا قاعد معاكم طول اليوم ومش هخرج 
دخلت الاوضة كانت سارة بتتكلم في الموبايل وسمعتها بتقول طيب انا مستنياكي النهاردة 
قولتلها مين اللي انتي هتستنيها النهاردة 
دي هند صحبتي 
هتجيلك النهاردة 
ايوه اصلها كانت بتحكيلي علي مشكلة عندها فقولتلها اني هستناها علشان اقعد اتكلم معاها شوية قولي صحيح يا امير انت نمت فين الليلادي 
نمت فوق السطح 
ليه كده !! منمتش في مكانك ليه ولا علشان مش تضايقني 
لا ابدا طلعت اقعد في الهواء بالليل نمت من غير ما احس 
سارة كان فيها حاجة متغيرة عن كل مرة وكنت حاسس منها بارتباك مش مفهوم 
وبعد حوالي ساعة هند جات البيت ودخلت مع سارة اوضتنا 
كنت حاسس ان سارة بتكدب عليا في ان هند عندها مشكلة وحسيت ان في سر بينهم وسارة بتخبيه عني !!
اول لما دخلت هند مع ساره قالتلها فهميني بقي في ايه مخليكي مرتبكه بالشكل ده 
سارة مش عارفة اعمل ايه يا هند انا فعلا حاسة اني حبيته بجد بس مكسوفه منه اوي كأني اول مرة احب !!
هند علفكرة يا سارة واضح عليكي انك فعلا حبتيه 
معقول
باين اوي عليا 
ضحكت هند ايوه يا بنتي باين اوي 
طيب اعمل ايه مش عارفه 
انا مش عارفة انتي مكسوفه ليه ده جوزك يا بتتي وعادي انك تحبيه 
ما انا عارفه انه جوزي بس احنا متفقين انه جواز صوري بس
 

تم نسخ الرابط